၀န၀ါသီတိႆ သာမေဏရ၀တၳဳ
ေတာ၌ေနေသာ ကိုရင္တိႆ
ျမတ္ဗုဒၶ ေဇတ၀န္ေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးစဥ္ အရွင္သာရိပုတၱရာ၏ တပည့္ ခုႏွစ္ႏွစ္အရြယ္ ကိုရင္တိႆသည္ သကၤန္းတစ္ေထာင္၊ ဆြမ္းတစ္ေထာင္၊ ကမၺလာတစ္ေထာင္တို႕ကို အလွဴခံရရွိ၏။ ထိုရေသာ လာဘ္ပူေဇာ္သကာတို႕ကို စြန္႕၍ မိဘေဆြမ်ိဳးတို႕ေနရာ သာ၀တၳိျမိဳ႕မွ ယူဇနာတစ္ရာ့ရွစ္ဆယ္ ေ၀းကြာေသာ ေတာရြာ၌ သြားေန၏။
သာမေဏငယ္သည္ ထိုေတာရြာ၌ ရသမွ်ေသာ ပစၥည္းေလးပါးျဖင့္ တင္းတိမ္မွ်တေရာင့္ရဲလ်က္ ေဆြမ်ိဳးဒါယကာဒါယိကာမတို႕၏ အက်ိဳးကိုငဲ့ကာ ေန၏။ ထိုေတာ၌ပင္ ပဋိသမၻိဒါပတၱရဟႏၱာ ျဖစ္ေတာ္မူ၏။ ထိုအေၾကာင္းကို ရဟန္းမ်ားက ခ်ီးမြမ္းေျပာဆိုၾကသျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶက ဤေဒသနာကို ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။
နိဗၺာန္ရေၾကာင္း၊ လာဘ္ရေၾကာင္း
ပါဠိ။
အညာဟိ လာဘူပနိသာ၊ အညာ နိဗၺာန ဂါမိနီ။
ဧ၀ေမတံ အဘိညာယ၊ ဘိကၡဳ ဗုဒၶႆ သာ၀ေကာ။
သကၠာရံ နာဘိနေႏၵယ်၊ ၀ိေ၀က မႏုျဗဴဟေယ။
အနက္။
ဧ၀ေမတံ အဘိညာယ၊ ဘိကၡဳ ဗုဒၶႆ သာ၀ေကာ။
သကၠာရံ နာဘိနေႏၵယ်၊ ၀ိေ၀က မႏုျဗဴဟေယ။
အနက္။
လာဘူပနိသာ၊ လာဘ္ရေၾကာင္းအက်င့္သည္။ အညာဟိ၊ တစ္မ်ိဳးတျခားတစ္ပါးသာတည္း။ နိဗၺာနဂါမိနီ၊ နိဗၺာန္ရေၾကာင္းအက်င့္သည္။ အညာ၊ တစ္ပါးသာတည္း။ ဧ၀ံ၊ ဤသို႕။ ဧတံ၊ ဤအက်င့္ ၂ ပါးကို။ အဘိညာယ၊ ခြဲျခားသိေသာေၾကာင့္။ ဗုဒၶႆ၊ ျမတ္စြာဘုရား၏။ သာ၀ေကာ၊ တပည့္ျဖစ္ေသာ။ ဘိကၡဳ၊ ရဟန္းသည္။ သကၠာရံ၊ လာဘ္ပူေဇာ္သကၠာရကို။ နာဘိနေႏၵယ်၊ မႏွစ္သက္ရာ။ ၀ိေ၀ကံ၊ ၀ိေ၀က ၃ ပါးကို။ အႏုျဗဴဟေယ၊ တိုးပြားေစရာသတည္း။
အဓိပၸါယ္။
အဓိပၸါယ္။
လာဘ္ရေၾကာင္းအက်င့္ႏွင့္ နိဗၺာန္ရေၾကာင္းအက်င့္ ၂ ပါးကို ကြဲျပားျခားနာစြာသိ၍ ဘုရားတပည့္သည္ လာဘ္ပူေဇာ္သကၠာရကို မႏွစ္သက္ဘဲ ၀ိေ၀က ၃ ပါးကို တိုးပြားေစရာ၏။
ဓမၼသာရ။
ဓမၼသာရ။
နိဗၺာန္ရေၾကာင္းက်င့္သူသည္ လာဘ္ရေၾကာင္းအက်င့္ကို ေရွာင္ရ၏။
လာဘ္မွီအက်င့္
"လာဘူပနိသာ"လာဘ္ကို ေမွ်ာ္ကိုး၍ က်င့္သူ၏ အက်င့္သည္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္မဟုတ္။ လာဘ္ကို ေမွ်ာ္ကိုးသျဖင့္ က်င့္အပ္ေသာအက်င့္သည္ ကိုယ္ႏွုတ္တို႕ျဖင့္ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲမွု ျပဳတတ္သျဖင့္ အကုသိုလ္ျဖစ္၏။ ရေသာလာဘ္သည္လည္း "အဓမၼိကလာဘ္"မည္၏။
ကာယဥပဓိႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊ သကၤန္းကို၀တ္ျခင္း၊ အၾကားအျမင္ ဗဟုသုတမ်ားျခင္း၊ အျခံအရံျပည့္စံုျခင္း၊ ေတာေက်ာင္းေနျခင္းဟူေသာအေၾကာင္းတို႕ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာလာဘ္သည္ တရားႏွင့္ေလ်ာညီ၍ "ဓမၼိကလာဘ္"မည္၏။
နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္
နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္ကို ျဖည့္က်င့္သူသည္ စဥ္းလဲလွည့္ပတ္ျခင္းျဖင့္ရေသာ အဓမၼိကလာဘ္ကို ပယ္အပ္၏။ မကန္းဘဲ ကန္းသကဲ့သို႕၊ မအဘဲအသကဲ့သို႕၊ မထိုင္းဘဲ ထိုင္းသကဲ့သို႕ က်င့္ရ၏။
ထိုအက်င့္ ၂ မ်ိဳးႏွင့္ သခၤတ၊ အသခၤတတရားအားလံုးကို ခြဲျခားသိလ်က္ ဘုရား၏ အနီး၌ေနျခင္း၊ ဘုရားရွင္၏ အဆံုးအမတရားစကားကို လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္း ျပဳအပ္၏။ အဓမၼိကလာဘ္ကို မႏွစ္သက္မေတာင့္တရာ။ တရားႏွင့္ေလ်ာ္သည္ကို မဖ်က္ဆီးရာ။
အက်င့္ ၂-မ်ိဳး၏ တန္ဖိုး
လာဘ္ကို ေမွ်ာ္ကိုးလ်က္ ဓုတင္စေသာ တရားအက်င့္ကို က်င့္သူအတြက္ အပါယ္ ၄-ပါးသည္ တံခါးပြင့္ေန၏။ လာဘ္မေမွ်ာ္ကိုးဘဲ ေတာတြင္းသို႕၀င္လ်က္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္သူသည္ အရဟတၱဖိုလ္ကို ရႏိုင္သည္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၃၄၀)
၀ိေ၀က ၃ ပါး
၁။ ကာယ၀ိေ၀က - တစ္ေယာက္တည္းေနျခင္း
၂။ စိတၱ၀ိေ၀က - သမာပတ္ ၈ ပါးတို႕ျဖင့္ တစ္စိတ္တည္းထားျခင္း
၃။ ဥပဓိ၀ိေ၀က - နိဗၺာန္
ထိုတြင္ ကာယ၀ိေ၀ကကို က်င့္သျဖင့္ ဂိုဏ္းျဖင့္ ေပါင္းေဖာ္ေမြ႕ေလ်ာ္ျခင္းကို ပယ္ေဖ်ာက္၏။ စိတၱ၀ိေ၀ကျဖင့္ ကိေလသာေပါင္းေဖာ္ေမြ႕ေလ်ာ္ျခင္းကို ပယ္ေဖ်ာက္၏။ ဥပဓိ၀ိေ၀ကျဖင့္ သခၤါရျဖင့္ ေပါင္းေဖာ္ေမြ႕ေလ်ာ္ျခင္းကို ပယ္ေဖ်ာက္၏။
ဘုရားရွင္တိုင္း ေဟာေသာတရား
ဘုရားရွင္တိုင္းသည္ ၃၂ ေကာ႒ာသ အျပည့္အစံုမေဟာသင့္ေသာ အရြယ္၌ ဆံပင္၊ ေမြးညွင္း၊ ေျခသည္း၊ လက္သည္း၊ သြား၊ အေရဟူေသာ "တစပဥၥက" ကမၼ႒ာန္းတရားကို ေဟာသည္။ ထိုတစပဥၥကကမၼ႒ာန္းကို ဘုရားရွင္တိုင္း လက္မလႊတ္တမ္း ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ ထိုကမၼ႒ာန္းျဖင့္ ရဟႏၱာျဖစ္သူမ်ားပင္ မေရတြက္ႏိုင္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၃၃၆)
ကိုရင္တိႆ၏ လက္သံုးတရား
ကိုရင္တိႆသည္ အသက္ ၇ ႏွစ္အရြယ္အတြင္း တိႆ၊ ပိ႑ပါတဒါယကတိႆ၊ ကမၺလဒါယကာတိႆ၊ ၀န၀ါသီတိႆဟု နာမည္ ၄ ခုရလ်က္ မိမိဒါယကာတို႕အား "သုခိတာ ေဟာထ၊ ဒုကၡာ မုစၥထ"ကိုသာ အျမဲ ေဟာၾကားေလ့ရွိသည္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၃၃၈)
မိမိဆရာကို ျပန္ေဟာျခင္း
ကိုရင္တိႆသည္ ဆရာျဖစ္ေတာ္မူေသာ အရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္၏ အမိန္႕အရ "အရွင္ျမတ္ဘုရား၊ အရဟတၱဖိုလ္ကို ရသူအား ခ်မ္းသာျဖင္း ျဖစ္၏။ အရဟတၱဖိုလ္ကို ရသူသည္သာ ဆင္းရဲမွ လြတ္ႏိုင္၏။ ၾကြင္းပုဂၢိဳလ္တို႕သည္ကား ဇာတိစေသာ ဒုကၡ၊ နိရယစေသာဒုကၡတို႕မွ မလြတ္ႏိုင္ပါ"ဟု "သုခိတာ ေဟာထ၊ ဒုကၡာ မိုစၥထ"ကို အနက္အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုျပသည္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၃၄၀)
သတၱ၀ါတစ္ေယာက္၏ မ်က္ရည္
သတၱ၀ါတစ္ေယာက္ ဆင္းရဲေရာက္ေသာအခါ ငိုေၾကြးရသျဖင့္ ထြက္က်ေသာ မ်က္ရည္တို႕သည္ သမုဒၵရာ ၄ စင္းရွိ ေရတို႕ထက္ ပိုမ်ား၏။
မေသဖူးရာ၌ အေသထူးသူ
ေျမ၌ ခႏၶာကိုယ္ကို ပစ္ခ်၍ ေသေသာသတၱ၀ါတို႕တြင္ မေသဖူးေသာအရပ္၌ ေသသူသည္ အသက္ ၁၂၀-ရွိ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ ျဖစ္၏။ ေရာဟိနီျမစ္အလယ္ ထန္း ၇ ဆင့္မွ်အျမင့္ ေကာင္းကင္၌ ထက္၀ယ္ဖြဲ႕ေခြေနေတာ္မူလ်က္ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ကြ်မ္းေစကာ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူသည္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၁၄၁၈)
၀န၀ါသီတိႆသာမေဏရ၀တၳဳျပီး၏။
ဗာလ၀ဂ္ျပီး၏။
******************************
ဆရာေတာ္အရွင္သိရီ၀ံသ၏ ဓမၼပဒ တရားသင္တန္း၊ ဗာလ၀ဂ္ သင္ခန္းစာ (Page: 119 to 122) မွ ဓမၼဒါနအျဖစ္ ရိုက္ကူးမွ်ေ၀ပါတယ္။
Photo Credit to: Original Uploader
ေမတၱာျဖင့္
ခိုင္ခိုင္
လာဘ္မွီအက်င့္
"လာဘူပနိသာ"လာဘ္ကို ေမွ်ာ္ကိုး၍ က်င့္သူ၏ အက်င့္သည္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္မဟုတ္။ လာဘ္ကို ေမွ်ာ္ကိုးသျဖင့္ က်င့္အပ္ေသာအက်င့္သည္ ကိုယ္ႏွုတ္တို႕ျဖင့္ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲမွု ျပဳတတ္သျဖင့္ အကုသိုလ္ျဖစ္၏။ ရေသာလာဘ္သည္လည္း "အဓမၼိကလာဘ္"မည္၏။
ကာယဥပဓိႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊ သကၤန္းကို၀တ္ျခင္း၊ အၾကားအျမင္ ဗဟုသုတမ်ားျခင္း၊ အျခံအရံျပည့္စံုျခင္း၊ ေတာေက်ာင္းေနျခင္းဟူေသာအေၾကာင္းတို႕ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာလာဘ္သည္ တရားႏွင့္ေလ်ာညီ၍ "ဓမၼိကလာဘ္"မည္၏။
နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္
နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္ကို ျဖည့္က်င့္သူသည္ စဥ္းလဲလွည့္ပတ္ျခင္းျဖင့္ရေသာ အဓမၼိကလာဘ္ကို ပယ္အပ္၏။ မကန္းဘဲ ကန္းသကဲ့သို႕၊ မအဘဲအသကဲ့သို႕၊ မထိုင္းဘဲ ထိုင္းသကဲ့သို႕ က်င့္ရ၏။
ထိုအက်င့္ ၂ မ်ိဳးႏွင့္ သခၤတ၊ အသခၤတတရားအားလံုးကို ခြဲျခားသိလ်က္ ဘုရား၏ အနီး၌ေနျခင္း၊ ဘုရားရွင္၏ အဆံုးအမတရားစကားကို လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္း ျပဳအပ္၏။ အဓမၼိကလာဘ္ကို မႏွစ္သက္မေတာင့္တရာ။ တရားႏွင့္ေလ်ာ္သည္ကို မဖ်က္ဆီးရာ။
အက်င့္ ၂-မ်ိဳး၏ တန္ဖိုး
လာဘ္ကို ေမွ်ာ္ကိုးလ်က္ ဓုတင္စေသာ တရားအက်င့္ကို က်င့္သူအတြက္ အပါယ္ ၄-ပါးသည္ တံခါးပြင့္ေန၏။ လာဘ္မေမွ်ာ္ကိုးဘဲ ေတာတြင္းသို႕၀င္လ်က္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္သူသည္ အရဟတၱဖိုလ္ကို ရႏိုင္သည္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၃၄၀)
၀ိေ၀က ၃ ပါး
၁။ ကာယ၀ိေ၀က - တစ္ေယာက္တည္းေနျခင္း
၂။ စိတၱ၀ိေ၀က - သမာပတ္ ၈ ပါးတို႕ျဖင့္ တစ္စိတ္တည္းထားျခင္း
၃။ ဥပဓိ၀ိေ၀က - နိဗၺာန္
ထိုတြင္ ကာယ၀ိေ၀ကကို က်င့္သျဖင့္ ဂိုဏ္းျဖင့္ ေပါင္းေဖာ္ေမြ႕ေလ်ာ္ျခင္းကို ပယ္ေဖ်ာက္၏။ စိတၱ၀ိေ၀ကျဖင့္ ကိေလသာေပါင္းေဖာ္ေမြ႕ေလ်ာ္ျခင္းကို ပယ္ေဖ်ာက္၏။ ဥပဓိ၀ိေ၀ကျဖင့္ သခၤါရျဖင့္ ေပါင္းေဖာ္ေမြ႕ေလ်ာ္ျခင္းကို ပယ္ေဖ်ာက္၏။
ဘုရားရွင္တိုင္း ေဟာေသာတရား
ဘုရားရွင္တိုင္းသည္ ၃၂ ေကာ႒ာသ အျပည့္အစံုမေဟာသင့္ေသာ အရြယ္၌ ဆံပင္၊ ေမြးညွင္း၊ ေျခသည္း၊ လက္သည္း၊ သြား၊ အေရဟူေသာ "တစပဥၥက" ကမၼ႒ာန္းတရားကို ေဟာသည္။ ထိုတစပဥၥကကမၼ႒ာန္းကို ဘုရားရွင္တိုင္း လက္မလႊတ္တမ္း ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ ထိုကမၼ႒ာန္းျဖင့္ ရဟႏၱာျဖစ္သူမ်ားပင္ မေရတြက္ႏိုင္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၃၃၆)
ကိုရင္တိႆ၏ လက္သံုးတရား
ကိုရင္တိႆသည္ အသက္ ၇ ႏွစ္အရြယ္အတြင္း တိႆ၊ ပိ႑ပါတဒါယကတိႆ၊ ကမၺလဒါယကာတိႆ၊ ၀န၀ါသီတိႆဟု နာမည္ ၄ ခုရလ်က္ မိမိဒါယကာတို႕အား "သုခိတာ ေဟာထ၊ ဒုကၡာ မုစၥထ"ကိုသာ အျမဲ ေဟာၾကားေလ့ရွိသည္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၃၃၈)
မိမိဆရာကို ျပန္ေဟာျခင္း
ကိုရင္တိႆသည္ ဆရာျဖစ္ေတာ္မူေသာ အရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္၏ အမိန္႕အရ "အရွင္ျမတ္ဘုရား၊ အရဟတၱဖိုလ္ကို ရသူအား ခ်မ္းသာျဖင္း ျဖစ္၏။ အရဟတၱဖိုလ္ကို ရသူသည္သာ ဆင္းရဲမွ လြတ္ႏိုင္၏။ ၾကြင္းပုဂၢိဳလ္တို႕သည္ကား ဇာတိစေသာ ဒုကၡ၊ နိရယစေသာဒုကၡတို႕မွ မလြတ္ႏိုင္ပါ"ဟု "သုခိတာ ေဟာထ၊ ဒုကၡာ မိုစၥထ"ကို အနက္အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုျပသည္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၃၄၀)
သတၱ၀ါတစ္ေယာက္၏ မ်က္ရည္
သတၱ၀ါတစ္ေယာက္ ဆင္းရဲေရာက္ေသာအခါ ငိုေၾကြးရသျဖင့္ ထြက္က်ေသာ မ်က္ရည္တို႕သည္ သမုဒၵရာ ၄ စင္းရွိ ေရတို႕ထက္ ပိုမ်ား၏။
မေသဖူးရာ၌ အေသထူးသူ
ေျမ၌ ခႏၶာကိုယ္ကို ပစ္ခ်၍ ေသေသာသတၱ၀ါတို႕တြင္ မေသဖူးေသာအရပ္၌ ေသသူသည္ အသက္ ၁၂၀-ရွိ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ ျဖစ္၏။ ေရာဟိနီျမစ္အလယ္ ထန္း ၇ ဆင့္မွ်အျမင့္ ေကာင္းကင္၌ ထက္၀ယ္ဖြဲ႕ေခြေနေတာ္မူလ်က္ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ကြ်မ္းေစကာ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူသည္။ (ဓမၼ၊ ဌ၊ ၁၊ ၁၄၁၈)
၀န၀ါသီတိႆသာမေဏရ၀တၳဳျပီး၏။
ဗာလ၀ဂ္ျပီး၏။
******************************
ဆရာေတာ္အရွင္သိရီ၀ံသ၏ ဓမၼပဒ တရားသင္တန္း၊ ဗာလ၀ဂ္ သင္ခန္းစာ (Page: 119 to 122) မွ ဓမၼဒါနအျဖစ္ ရိုက္ကူးမွ်ေ၀ပါတယ္။
Photo Credit to: Original Uploader
ေမတၱာျဖင့္
ခိုင္ခိုင္
Jan 28, 2017 (Sat)
.
No comments:
Post a Comment