Monday, July 18, 2016

ဝါဆိုလျပည့္ - ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔


ဝါဆိုလသည္ ေႏြရာသီတစ္ဝက္၊ မိုးရာသီတစ္ဝက္လ ျဖစ္သည္။ ေရွ႕လဆန္းဆယ့္ငါးရက္က ေႏြရာသီ၌ အက်ံဳး၀င္၍ ေနာက္လျပည့္ေက်ာ္ ဆယ့္ငါးရက္က မိုးရာသီတြင္ အက်ံဳး၀င္သည္။

ဝါဆိုလတြင္ မိေက်ာင္းပန္းမ်ား ေဖြးေဖြးလႈပ္ပြင့္ၾကသျဖင့္ “ဝါဆိုလေျပာင္း၊ မိေက်ာင္းေဖြးေဖြး မိုးေအးေအး” ဟု ေရွးေတာင္သူဦးႀကီးတို႔ ဆိုခဲ့ၾကသည္။ ဝါဆိုလတြင္ မိုးမ်ား သည္းထန္စြာရြာသြန္းလို႔ လယ္ကြင္းျပင္တစ္ခုလံုး ေရေတြေဖြးေနသျဖင့္ “ဝါဆို ဝါေခါင္ ေရေဖာင္ေဖာင္” ဟုလည္း ဆိုခဲ့ၾကသည္။

ေန႔ ဝါဆို၊ ည ျပာသိုဆိုသည့္အတိုင္း ဝါဆိုလတြင္ ညတာတို၍ ေန႔တာ႐ွည္သည္။ ဝါဆိုလ၌ မိန္းတည့္ခ်ိန္တြင္ လူရိပ္မထြက္။ ေနပူတြင္ ရပ္ေနလွ်င္ လူရိပ္က လူ႔ေအာက္မွာ ေပ်ာက္ေနသည္။ထို႔ေၾကာင့္ “ဝါဆို လူ႔ေအာက္၊ အရိပ္ေပ်ာက္” ဟု ဆိုၾကသည္။

ပုဂံေခတ္က ဝါဆိုကို မလြတ္တာ၊ ႁမြယ္တာ၊ ႏြယ္တာ၊ ေႏြတာဟု အမ်ိဳးမ်ိဳး ေခၚေဝၚေရးသားခဲ့ၾက၏။ အဓိပၸါယ္က လယ္ေျမတိုင္းေသာလ၊ ေျမတိုင္းလ (ႁမြယ္= လယ္ေျမ၊ တာ= တိုင္းတာေသာလ). ေႏြရာသီလြန္ၿပီးေသာလ (ေႏြ= ေႏြရာသီ၊ တာ “အတီတာ= တာ” လြန္ၿပီးေသာကာလ)။ ေႏြရာသီ၏ အဆံုးျဖစ္ေသာလ (ေႏြ= ေႏြရာသီ၊ တာ “အႏၲ= တာ” အဆံုးျဖစ္ေသာလ) ဟု အဓိပၸါယ္ထြက္သည္။

“ဝါဆို” ဟူေသာေဝါဟာရသည္ အင္းဝေခတ္ေရာက္မွ တြင္က်ယ္လာသည္။ဝါဆိုဟူသည္ ရဟန္းသံဃာတို႔ ဝါဆိုဝါကပ္ျပဳေတာ္မူေသာလဟု ေဝါဟာရလီနတၱ ဒီပနီက်မ္းက ဆိုသည္။ ျမန္မာလအမည္မ်ား စာအုပ္ကမူ ရဟန္းေတာ္မ်ား မိုးသံုးလအတြင္း ေက်ာင္း၌ေနပါမည္ဟု ရြတ္ဆိုေသာလ (ဝါသ= ေနျခင္း + ဆို= ရြတ္ဆိုျခင္း) ဟု ဆိုသည္။

ျမန္မာ့႐ုိးရာ ရာသီပြဲေတာ္မ်ားက်မ္းကေတာ့ ရဟန္းေတာ္မ်ား မိုးသံုးလပတ္လံုး အျခားအရပ္သို႔ ညဥ့္အိပ္မသြားဘဲ ဤေက်ာင္း၌ေနပါမည္။
မိုးခိုပါမည္ဟု ရြတ္ဆိုေသာလ၊ (ဝႆ= ဝါ= ေနျခင္း= မိုးခိုျခင္း၊ ဆို= ရြတ္ဆိုေသာလ) ဟု ဆိုသည္။ အခ်ိဳ႕ပညာ႐ွိတို႔ကမူ ရဟန္းေတာ္မ်ား
မိုးသံုးလအတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ေသာလ၊ (ဝါေသာ= ဝါ+ ဆို= ရြတ္ဆိုေသာလ) ဟု ဆိုၾကသည္။

ေ႐ွးပေဒသရာဇ္ေခတ္က ဝါဆိုလ၏ပြဲေတာ္သည္ ပၪၨင္းခံ ရွင္ျပဳပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။ဗုဒၶသာသနာေတာ္ တိုးတက္စည္းကား ျပန္႔ပြားေရးႏွင့္ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား ထြန္းကားေရးတို႔ကို ရည္ရြယ္၍ ေရွးဘုရင္မ်ားက အေျမာ္အျမင္ႀကီးစြာ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ႏွင့္အတူ ထိုရာသီပြဲေတာ္ ကြယ္ေပ်ာက္သြားၿပီးေနာက္ပိုင္း
ဝါဆိုပြဲေတာ္သည္ ရာသီပြဲေတာ္အျဖစ္ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ ဝါဆိုပြဲေတာ္ဟူရာ၌ “သံဃာေတာ္မ်ား ဝါဆိုဝါကပ္ပြဲ၊ ဝါဆိုပန္း၊ ဝါဆိုဆြမ္း၊ ဝါဆိုသကၤန္းကပ္လွဴပြဲ၊ သက္ႀကီးပူေဇာ္ပြဲမ်ား” ပါဝင္ေလသည္။

“သေႏၶ၊ ေတာထြက္၊ ဓမၼစက္၊ တစ္ခ်က္ျပာဋိဟာ” ဆိုသည့္အတိုင္း ဝါဆိုလျပည့္ေန႔သည္-
❖ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ပဋိသေႏၶယူရာေန႔ျဖစ္သည္။
❖အေလာင္းေတာ္ ေတာထြက္ေတာ္မူေသာ ေန႔လည္း ျဖစ္သည္။
ဘုရားရွင္ ဓမၼစၾကာတရားဦး ေဟာေတာ္မူေသာ ေန႔လည္း ျဖစ္သည္။
❖ဘုရား႐ွင္ တန္ခိုးျပာဋိဟာ ျပေတာ္မူေသာ ေန႔လည္း ျဖစ္သည္။
❖ေရွးဆရာမ်ားက ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ကို “ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔” အျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။

ဘုရားျဖစ္ခါ မိဂဒါသို႔ စၾကာေရႊဖြား ျဖန္႔ခ်ီသြား၍၊ ငါးပါးဝဂၢီ စံုအညီႏွင့္ မဟီတစ္ေသာင္း တိုက္အေပါင္းမွ ခေညာင္းကပ္လာ နတ္ျဗဟၼာအား၊ ဝါဆိုလျပည့္ စေနေန႔ဝယ္၊ ေႂကြ႕ေႂကြ႕လွ်ံတက္၊ ဓမၼစက္ကို မိန္႔ႁမြက္ေထြျပား ေဟာေဖာ္ၾကားသည္။ တရားနတ္စည္ ရြမ္းတယ္ကိုး။

မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခု၊ ဝါဆိုလျပည့္ စေနေန႔ ညေနခ်မ္း ေနဝင္လထြက္ခ်ိန္တြင္ ပၪၥဝဂၢီငါးဦး အမွဴး႐ွိေသာ နတ္ျဗဟၼာတို႔အား ဓမၼစၾကာတရားဦး ေဟာေတာ္မူခဲ့သည္။

သတၱဝါတို႔သည္ သံုးဆယ့္တစ္ဘံု သံသရာထဲ၌ အိုရ၊ နာရ၊ ေသရ၊ စားေရးအတြက္ ပူပန္ရ၊ ဝတ္ေရးအတြက္ ပူပန္ရ၊ ေနေရးထိုင္ေရးအတြက္ ပူပန္ရ။ သားေရးသမီးေရးအတြက္ ပူပန္ရ။ ထိုသို႔ ေသာကပရိေဒဝ၊ ဒုကၡေဒါမနႆေတြႏွင့္ လံုးလည္ခ်ာလည္ လိုက္ေနေတာ့၏၊ အဘယ္ေၾကာင့္ ထိုသို႔ ေသာကေတြဗလဗြႏွင့္ ဒုကၡေရာက္ေနၾကရပါသနည္းဟု အေၾကာင္းမွန္ကို ရွာလိုက္ေတာ့ အမွန္တရားကို မသိ႐ွိျခင္း၊ အမွန္တရား ဖံုးကြယ္ခံထားရျခင္း၊ အမွန္တရား၏ ခံစားခြင့္အက်ိဳးထူးကို မခံစားရျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္၏။

အမွန္တရားကို မည္သူက ဖံုးကြယ္ထားသနည္းဟု အေၾကာင္းအရင္းကို ႐ွာျပန္ေသာ္ “အဝိဇၨာ” က ဖံုးကြယ္ထားျခင္းျဖစ္၏။

ဆရာႀကီးဦးေရႊေအာင္က အဝိဇၨာသည္ ဖံုးလည္း ဖံုးတတ္သည္ ေဖာ္လည္းေဖာ္တတ္သည္ဟု ဆို၏။ အဝိဇၨာက ဟုတ္တာ၊ မွန္တာကိုက် ဖံုးထား၏။ မဟုတ္တာ၊ မမွန္တာက် ေဖာ္ျပ၏။ မဟုတ္တာ မမွန္တာဟူသည္ ပုဂိၢဳလ္ သတၱဝါ၊ ငါသူတစ္ပါး၊ အထီးအမ အေကာင္အထည္ ျဒပ္ဝတၱဳမ်ား ျဖစ္၏။ ဘုရားရွင္သည္ အဝိဇၨာ အေမွာင္ထုမွ ဦးစြာေဖာက္ထြက္၍ ဝိဇၨာအလင္းေရာင္ထဲသို႔ ဦးစြာေရာက္ခဲ့၏။ သစၥာဓမၼအမွန္တရားကို ဦးစြာပထမ သိရွိခဲ့၏၊ အမွန္တရားကို သိ႐ွိသျဖင့္ ဗုဒၶ ဟူေသာ အမည္
နာမကို ရ႐ွိခဲ့၏၊ ထိုအမွန္တရားကို ထုတ္ေဖာ္တင္ျပ၊ ေဟာျပပို႔ခ်ျခင္းေၾကာင့္လည္း “ဗုဒၶ” ဟူေသာ အမည္ထူးကိုရ၏။

ဗုဒၶသည္ သူသိခဲ့ေသာ အမွန္တရားကို ေက်းဇူးအရွိဆံုးသူ ပၪၥဝဂၢီတို႔အား ဦးစြာပထမ ဦးစားေပး၍ ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ထိုတရားဦးကို ဓမၼစၾကာတရားဟုေခၚသည္၊ ဓမၼဆိုတာက သစၥာေလးပါး အမွန္တရား
ျဖစ္သည္၊ စၾကာဆိုတာက စၾကာမ်ားလို အဆက္မျပတ္ လည္ပတ္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ သစၥာေလးပါးကို လည္ပတ္ေအာင္လည္ေစ၍၊ လွည့္၍ ေဟာျပျခင္းကို ဓမၼစၾကာဟု ေခၚသည္။

အမွန္တရားကို ႐ွာေဖြသူ၊ အမွန္တရားသို႔ ခ်ဥ္းကပ္သူသည္ အစြန္းမေရာက္ဖို႔လို၏။ အစြန္းလြတ္ဖို႔လို၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရား႐ွင္က သစၥာတရားရွာေဖြသူသည္ အစြန္းႏွစ္ပါး ေရွာင္ရွားရမည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့၏၊ စည္းစိမ္ခံျခင္း၊ ဇိမ္ခံျခင္းသည္ အစြန္းတစ္ဖက္ ျဖစ္၏၊ ဆင္းဆင္းရဲရဲ ခ်ိဳ႕ခ်ိဳ႕တဲ့တဲ့၊ ငတ္ငတ္ျပတ္ျပတ္ႏွင့္ က်င့္ျခင္းသည္လည္း အစြန္းတစ္ဖက္ ျဖစ္၏၊ ေလာဘသည္ သို႔မဟုတ္ အခ်စ္သည္ အစြန္းတစ္ဖက္ ျဖစ္၏၊
ေဒါသသည္ သို႔မဟုတ္ အမုန္းသည္ အစြန္းတစ္ဖက္ ျဖစ္၏၊ အမွန္တရားကို ႐ွာေဖြသူ၊ အမွန္တရားသို႔ ခ်ဥ္းကပ္သူသည္ ေလာဘႏွင့္လည္း ႐ွာ၍မရ။ ေဒါသႏွင့္လည္း ႐ွာ၍မရ။ အခ်စ္ႏွင့္လည္း ႐ွာ၍မရ။
အမုန္းႏွင့္လည္း ႐ွာ၍မရ။ ထိုအစြန္းေတြ လြတ္ေအာင္ ေ႐ွာင္ႏိုင္မွသာ
အမွန္တရားကို ေတြ႕႐ွိမည္ျဖစ္၏။

ဘုရား႐ွင္သည္ အစြန္းလြတ္ေသာ က်င့္စဥ္ကို ခ်ျပေတာ္မူ၏။မဇၩိမပဋိပဒါက်င့္စဥ္ဟု ေခၚ၏။ အလယ္အလတ္က်င့္စဥ္ဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ ထိုက်င့္စဥ္သည္ ဓမၼေရး၌သာမက ေလာကေရး၌ပါ အလြန္အေရးပါလွ၏၊ ေလာကေရးဟူရာ၌ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ႏိုင္ငံေရးစသည့္ လူႏွင့္ဆိုင္ေသာအေရး အားလံုးအက်ံဳးဝင္၏။ မွန္မွန္ေလွ်ာက္ ခရီးေရာက္သည္။ အမွန္ကို အျမန္လိုက္မမီႏိုင္ဟူေသာ ဆို႐ုိးစကားတို႔၌ မွန္မွန္၊ အမွန္ဟူသည္ မဇၥ်ိမပဋိပဒါက်င့္စဥ္ျဖစ္၏။

မဇၥ်ိမပဋိပဒါက်င့္စဥ္ႏွင့္အညီ အရာရာကို မွန္မွန္ေလး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ လိုရာကိစၥ ၿပီးေျမာက္ဖို႔ ေသခ်ာ၏၊ အျမန္သမားႏွင့္ အမွန္သမားႏွစ္ဦး ယွဥ္ၿပိဳင္လုပ္ကိုင္ရာ ေရ႐ွည္မွာ အမွန္သမားက ပို၍ ခရီးေရာက္သည္ကို ေတြ႕ရ၏။

လူမႈကိစၥအေရးအေပါင္းမ်ားစြာ၌ အစြန္းမထြက္ဖို႔လို၏။ အစြန္းမေရာက္ဖို႔လို၏။ အစြန္းလြတ္ဖို႔လို၏။ အစြန္းကိုေ႐ွာင္၍ အလယ္လမ္း၊ အမွန္လမ္းက ေလွ်ာက္မွသာ အမွန္တရားကို ေတြ႕႐ွိႏိုင္၏။ တကယ္တမ္းကလည္း ခ်မ္းသာသုခဟူသည္ အမွန္တရား၏ အရိပ္အာဝါသေအာက္၌သာ႐ွိ၏။ အမွန္တရား၏ ရိပ္ျမံဳ၌သာ ခ်မ္းသာသုခကို ရွာေဖြေတြ႕႐ွိႏိုင္၏။ခ်မ္းသာခ်င္လွ်င္ အမွန္လမ္းေၾကာင္းကသာ ေလွ်ာက္ရ၏၊ အမွန္လမ္းေၾကာင္းေပၚ ေရာက္ဖို႔ ေလာဘစြန္းကလည္း မသြားႏွင့္။
ေဒါသစြန္းကလည္း မေလွ်ာက္ႏွင့္။ အခ်စ္လမ္းေၾကာင္းကလည္း မသြားႏွင့္။ အမုန္းလမ္းေၾကာင္းကလည္း မသြားႏွင့္။ ေလာဘစြန္း အခ်စ္လမ္းေၾကာင္း၏ေနာက္မွာ မနာလိုမႈ ဣႆာ၊ ဝန္တိုမႈ မစၧရိယတို႔ ပါဝင္၏။

အေလာင္းေတာ္သည္ ဒုကၠရစရိယာ ေျခာက္ႏွစ္က်င့္ျခင္းျဖင့္ လမ္းမွားသြားခဲ့၏။ေနာက္မွ လမ္းမွားမွန္းသိၿပီး ပံုမွန္လမ္း၊ မဇၥ်ိမပဋိပဒါလမ္းေပၚ ျပန္တက္ၿပီး ေလွ်ာက္မွသာ အမွန္တရားကို ေတြ႕႐ွိေတာ့၏။ သူကိုယ္တိုင္ အမွန္တရားကို ေတြ႕႐ွိၿပီးေသာအခါ ကမၻာေလာကႀကီးကို ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ကမၻာေလာကႀကီးတစ္ခုလံုး အဝိဇၨာအေမွာင္ထုႀကီး လႊမ္းဖံုးၿပီး အမွန္တရား ေပ်ာက္ကြယ္ေနတာကို ေတြ႕ရ၏။ သတၱဝါအားလံုး အေမွာင္လမ္းမွာ စမ္းတဝါးႏွင့္ ဒုကၡေတြပင္လယ္ေဝေနတာကို ေတြ႕ရ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ သစၥာေလးပါး အမွန္တရား မီး႐ႈးတိုင္ကို ထြန္းညႇိျပခ်င္လို႔ ဦးစြာပထမ သစၥာေလးပါး အမွန္တရားကို တရားဦးအေနႏွင့္
ေဟာေတာ္မူခဲ့သည္။

ဘု႐ွား႐ွင္ အမွန္တရားကို ႐ွာေဖြေတြ႕႐ွိရာ၌ ေလွ်ာက္လမ္းခဲ့ေသာ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ အစြန္းလြတ္လမ္းစဥ္ဟူသည္ မဂၢင္႐ွစ္ပါးျဖစ္၏။

❖သမၼာဒိ႒ိ- အျမင္မွန္ရမည္၊ အသိမွန္ရမည္။ အမွန္ကိုသိဖို႔လိုသည္။
❖သမၼာသကၤပၸ - အေတြးအေခၚ အယူအဆမွန္ရမည္။ အေတြးအေခၚ မွန္ဖို႔လိုသည္၊ အယူအဆမွန္ဖို႔လိုသည္။
❖သမၼာဝါစာ - အေျပာအဆို မွန္ရမည္၊ မွန္တာကို ေျပာရမည္၊ ဘုရား႐ွင္က သစၥံ ဟေဝ သာဓုတရံ ရသာနံ - အရသာအားလံုးထဲမွာ သစၥာတရားသည္ အရသာအ႐ွိဆံုးျဖစ္သည္ဟု မိန္႔သည္။ အေနာက္တိုင္းပညာ႐ွင္တို႔က beauty is truth အလွအပဟူသည္ သစၥာတရားသာျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ အရာရာကို လွပေစဖို႔ သစၥာတရားကသာ
ပံုေဖာ္ေပးႏိုင္သည္။

❖သမၼာကမၼႏၲ - လုပ္ပံုကိုင္ပံု၊ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ေတြ မွန္ရမည္။
❖သမၼာအာဇီဝ - မွန္ကန္ေသာ၊ တရားမွ်တေသာ အသက္ေမြးမႈ ႐ွိရမည္။
❖သမၼာဝါယာမ - ေၾကာင့္ၾကစိုက္တာ၊ အားထုတ္တာ မွန္ရမည္။
❖သမၼာသတိ - စိတ္ေန မွန္ရမည္။
❖သမၼာသမာဓိ - စိတ္ထား မွန္ရမည္။
ဤမဇၥ်ိမပဋိပဒါ အမွန္လမ္းေၾကာင္းကေလွ်ာက္လွ်င္ ခ်မ္းသာဖို႔ေသခ်ာ၏။

“ခ်မ္းသာသုခ တစ္ခုမွ်၌ ေလာကအထု အကုန္စု၏။ ပုပုရြရြ ဟူသမွ်လည္း သုခအားႀကီး လံု႔လသည္း၏” ဟု ဆိုသည္၊ ေလာကသားအားလံုး၏ ဆႏၵသည္ တစ္ေနရာတည္းမွာ သြား၍စုမိၾကသည္။ ထိုေနရာကား ခ်မ္းသာသုချဖစ္သည္။ လယ္သမားလည္း ခ်မ္းသာခ်င္သည္။
ကုန္သည္ပြဲစားလည္း ခ်မ္းသာခ်င္သည္။ လခစားဝန္တမ္းမ်ားလည္း ခ်မ္းသာခ်င္သည္။ လူတိုင္းလူတိုင္း ခ်မ္းသာခ်င္သည္။ ခ်မ္းသာခ်င္လွ်င္၊ ခ်မ္းသာေစခ်င္လွ်င္ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ အလယ္လမ္းက ေလွ်ာက္ဖို႔လို၏၊ ဘယ္ဘက္ကိုမွ အစြန္းမထြက္ေစႏွင့္၊ အစြန္းထြက္လွ်င္ ဒုကၡေရာက္လိမ့္မည္။

ပုထုဇဥ္သည္ အတၱကႀကီးစိုးသျဖင့္ အရာရာကို အတၱဘက္ကသာ ၾကည့္၏၊ အတၱဘက္ကသာ ေတြး၏၊ အတၱဘက္ကို ဘက္လိုက္၏၊ ပုထုဇဥ္သည္ အတၱကို အရမ္းညႇာလြန္းေတာ့ အတၱကို ညာရ၏။ အတၱကို ညာသူသည္ ပရကိုလည္း ညာေတာ့၏။ ညာဟူသည္ မုသားပင္ျဖစ္၏။
မုသားဟူသည္ သစၥာႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္၏။ သစၥာကို ဆန္႔က်င္လွ်င္ အတၱ သို႔မဟုတ္ ပရ၊ တစ္ဦးဦးေတာ့ ဒုကၡေရာက္မွာေသခ်ာ၏။ အတၱ ဒုကၡေရာက္ရျခင္းသည္ အတၱေၾကာင့္ခ်ည္းမဟုတ္။ ပရေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ရတာေတြလည္း အမ်ားႀကီး႐ွိသည္။ ပရကို ဒုကၡေပးလွ်င္ ထိုဒုကၡသည္ ေနာက္ဆံုးေတာ့ အတၱထံ မလြဲမေသြ ေရာက္လာမွာေသခ်ာ၏။
ခ်မ္းသာသုခဟူသည္ သစၥာႏွင့္ယွဥ္မွသာ ေရ႐ွည္ရ႐ွိႏိုင္၏။ မုသားႏွင့္ယွဥ္၍ မရႏိုင္၊ ခ်မ္းသာခ်င္လွ်င္၊ ခ်မ္းသာေစခ်င္လွ်င္ေတာ့ သစၥာတရားကို ျမတ္ႏိုးမွ ျဖစ္မည္၊ အမွန္တရားႏွင့္ ရင္းႏွီးယူမွရမည္။ ဒုကၡေတြ႕ေနၿပီဆိုလွ်င္ တစ္ခုခုေတာ့ မွားေနသည္မွာ ေသခ်ာ၏၊ ထိုအမွားကို ေတြ႕ေအာင္႐ွာ၊ သိေအာင္လုပ္။ အမွားကို အမွန္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္၊ အမွားကို
အမွန္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ရဲေသာသတၱိသည္သာ သတၱိအစစ္ျဖစ္၏။

သတၱိအစစ္ကသာ ခ်မ္းသာသုခကို ဖန္ဆင္းႏိုင္၏။ သတၱိအစစ္ မဟုတ္လွ်င္ မ္ိုက္႐ူးရဲသာျဖစ္မည္။ မိုက္႐ူးရဲကေတာ့ ဆင္းရဲေကာင္း႐ုံသာ႐ွိမည္။

ဘုရား႐ွင္သည္ ေလးအသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္း ပါရမီေတာ္ေတြ ျဖည့္က်င့္ဆည္းပူးၿပီး ဘုရားျဖစ္ေအာင္ က်င့္ၾကံအားထုတ္ခဲ့ျခင္းသည္ ေဝေနယ်သတၱဝါအမ်ား ခ်မ္းသာေစဖို႔ျဖစ္၏။

ခ်မ္းသာဖို႔ဆိုလွ်င္ အမွန္တရားကို ေတြ႕မွ၊ ျမင္မွ၊ ရ႐ွိမွသာ ခ်မ္းသာႏိုင္သျဖင့္ သစၥာေလးပါး အမွန္တရားကို ဦးစြာပထမ ေဟာေတာ္မူျခင္းျဖစ္၏။ ပိဋကတ္သံုးပံု၏ အဆီအႏွစ္သည္ သစၥာေလးပါးပင္ျဖစ္၏။
ဘုရား႐ွင္ ေလးဆယ္ငါးႏွစ္တိုင္တိုင္ ေဟာၾကားခဲ့ေသာ တရားအားလံုးသည္ သစၥာေလးပါးကို သိဖို႔၊ ျမင္ဖို႔၊ ရ႐ွိဖို႔ပင္ျဖစ္၏၊ သစၥာသိမွသာ သစၥာ႐ွိမည္။ သစၥာသိမွသာ ကိစၥအားလံုး ၿပီးေျမာက္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရား႐ွင္က သစၥာေလးပါးကို တရားဦးအေနႏွင့္ ေဟာေတာ္မူခဲ့၏။

သစၥာေလးပါး ဟူသည္.....

❖ဒုကၡသစၥာ - ဆင္းရဲျခင္းအမွန္တရား၊
❖သမုဒယသစၥာ - ဆင္းရဲေၾကာင္းအမွန္တရား၊
❖နိေရာဓသစၥာ - ဆင္းရဲၿငိမ္းရာ အမွန္တရား၊
❖မဂၢသစၥာ - ဆင္းရဲၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း အမွန္တရားဟူ၍ ျဖစ္၏။

ထိုသစၥာေလးပါးကို သစၥဉာဏ္၊ ကိစၥဉာဏ္၊ ကတဉာဏ္သံုးပါးႏွင့္ လည္ပတ္သြားေအာင္ လွည့္လည္ျပျခင္းသည္ပင္ ဓမၼစကၠ - ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ျမတ္ျဖစ္၏။ ။
-【စာရုိက္ပူေဇာ္သူ - Admin Team of Young Buddhist Association】
-【ဆရာေတာ္ အရွင္သံဝရာလကၤာရ-ဓမၼပိယဆရာေတာ္】
Posted by
www.facebook.com/youngbuddhistassociation.mm
[“လြတ္လပ္စြာ Share ႏုိင္ပါသည္။ ေပ့ခ်္မ်ားအေနနဲ႔ share မယ္ဆိုရင္
စာေရးသူ ဆရာေတာ္၊ စာေရးသူ လူပုဂၢိဳလ္အမည္နဲ႔ စာရုိက္ပူေဇာ္သူ - Admin Team of Young Buddhist Association ကို credit ေလးေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။”]

No comments:

Post a Comment