Thursday, August 20, 2015

၀ိပႆနာဆိုတာ ဘာလဲ


ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာ ဒါန ကုသိုလ္လုပ္ငန္း၊ သီလကုသိုလ္လုပ္ငန္း၊ သမထဘာ၀နာ ကုသိုလ္လုပ္ငန္း၊ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ ကုသိုလ္လုပ္ငန္းရယ္လို႕ လုပ္ငန္းႀကီး ေလးခု ရိွပါတယ္။

အဲဒီ ေလးခုမွာ ဒါန ကုသိုလ္လုပ္ငန္း ဆိုတာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစုနဲ႕ အကၽြမ္း၀င္ေနၾကပါတယ္။ လုပ္ေနၾကပါတယ္။ အဲဒီ ဒါန ကုသိုလ္လုပ္ငန္းက တစ္ဆင့္တက္လိုက္လွ်င္ သီလ ကုသိုလ္လုပ္ငန္းပါ။ အဲဒီ သီလကုသိုလ္လုပ္ငန္းမွာ ဦးေရနည္းသြားပါတယ္။

သမထကုသိုလ္လုပ္ငန္းမွာ သီလကုသိုလ္လုပ္ငန္းထက္ ပိုၿပီး ဦးေရ နည္းသြားပါတယ္။ ၀ိပႆနာကုသိုလ္လုပ္ငန္းမွာေတာ့ လုံုး၀လုပ္ကို မလုပ္ဖူးေသးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ အမ်ားႀကီး ရိွေနပါတယ္။ လူတစ္ရာမွာ တစ္ေယာက္ႏႈန္းေလာက္ေတာင္ ၀ိပႆနာ မပြားဖူးေသးသူေတြ ရိွေနပါတယ္။

ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီး တကယ့္ အခ်ဳပ္အျခာအေနနဲ႕ ေဟာခ်င္တဲ့ တရားေတာ္က ၀ိပႆနာတရားပါ။ ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီး သကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႕မွာ ဘုရားအျဖစ္ကို ေရာက္ၿပီး၊ ၀ါဆိုလျပည့္ေန႕မွာ ေဟာတဲ့ တရားဦး ဓမၼစၾကာကို ၾကည့္ပါ။ ၀ိပႆနာတရားပါပဲ။

အဲဒီ ေနာက္ပိုင္းလည္း ၀ိပႆနာတရားေတာ္ကိုခ်ည္း အမ်ားဆံုး ေဟာေတာ္မူၿပီးေတာ့ နိဗၺာန္၀င္ခါနီးမွာလည္း သုဘဒၵ ပရိဗိုဇ္ကို ၀ိပႆနာတရားပဲ ေဟာၿပီး မေမ့ဖို႕ အပၸမာဒတရားနဲ႕ နိဂံုးခ်ဳပ္ နိဗၺာန္စံ၀င္သြားပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစုက ဘုရားရွင္ အမ်ားဆံုးေဟာခဲ့တဲ့ ၀ိပႆနာတရားကို ေၾကာက္ေနၾကပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္ ခက္ခက္ခဲခဲ ပင္ပင္ပန္းပန္းႀကီး အားထုတ္ရတဲ့ တရားလို႕ထင္ၿပီး ေၾကာက္ေနၾကပါတယ္။ ေၾကာက္တဲ့အတြက္ အားမထုတ္တာေတြ အမ်ားႀကီး ရိွပါတယ္။

အဲဒီ ၀ိပႆနာကို ေၾကာက္တာဟာ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီး ေဟာၾကားတဲ့ ဗုဒၶနည္းက် ၀ိပႆနာ ကို မေတြ႕ဖူးေသးလို႕ပါ။

ဒီေန႕ ဗုဒၶနည္းက် ၀ိပႆနာဆိုတာ ဘာလဲ ဆိုတာ ေျပာပါမယ္။

၀ိပႆနာဆိုတာ တျခား ခက္ခက္ခဲခဲႀကီး မဟုတ္ပါ။ မိမိတို႕ ရုပ္နာမ္ခႏၶာမွာ ပညာေရွ႕သြားၿပီး ပညာနဲ႕ ရႈၾကည့္ရမွာပါ။ ၀ိပႆနာရႈတဲ့အခါမွာ သမထနဲ႕ ၀ိပႆနာ ကြဲဖို႕လိုပါတယ္။ သမထ အားထုတ္တဲ့အခါမွာ သမာဓိအား ေကာင္းရပါမယ္။ သမာဓိ အားေကာင္းမွ သမထကိစၥၿပီးပါမယ္။ ၀ိပႆနာမွာ ပညာေရွ႕သြား ရႈရပါမယ္။ ပညာအားေကာင္းမွ ၀ိပႆနာကိစၥ ၿပီးပါတယ္။

၀ိပႆနာဆိုတာ ျခံဳေျပာရရင္ ရုပ္ခႏၶာ၊ နာမ္ခႏၶာ ႏွစ္ပါး တစ္ပါးပါးမွာ ရႈရမွာပါ။ ရုပ္နာမ္ ပရမတ္ အာရံုမွာ ရႈရမွာပါ။ သမထဆိုတာ ပညတ္အာရံုမွာ ရႈရမွာပါ။ အရႈခံ အာရံုခ်င္းမတူပါ။

သမထရႈတဲ့အခါ သမာဓိ ေရွ႕သြားရိွၿပီး သမာဓိ အားေကာင္းရပါတယ္။ ၀ိပႆနာမွာ ပညာေရွ႕သြားရိွၿပီး ပညာ အားေကာင္းရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ သမထနဲ႕ ၀ိပႆနာဟာ ရႈပံု အေျခခံ အေၾကာင္းကစၿပီး မတူပါဘူး။

၀ိပႆနာဆိုတာ ခႏၶာမွာ၊ ပညာေရွ႕သြား ရႈရမည္ ဆိုတဲ့အတိုင္း ၀ိပႆနာရႈသူဟာ ကိုယ္မွာ မရႈရပါ။ ခႏၶာမွာ ရႈရပါမယ္။

ကိုယ္ႏွင့္ခႏၶာ၊ ခြဲျခားကာ၊ သိတာ ဉာတပရိညာ ဆိုတဲ့အတိုင္း ၀ိပႆနာရႈလိုသူဟာ ဦးစြာပထမ ကိုယ္ႏွင့္ခႏၶာကို ခြဲျခားၿပီး သိထားရပါမယ္။ ကိုယ္ဆိုတာ ထိုင္ၿပီးေတာ့ တရားေဟာ၊ တရားနာတဲ့ တစ္ေကာင္းလံုးႀကီးကို ကိုယ္လို႕ေခၚပါတယ္။ ကိုယ္ဟာ ပညတ္ပါ။ ကိုယ္ကိုေတြ႕ရင္ ေမတၱာထားပါ၊ သို႕မဟုတ္ အသုဘပြားပါ။ သို႕မဟုတ္ မရဏႆတိပြားပါ။ အဲဒီ ေမတၱာ၊ အသုဘ ႏွင့္ မရဏႆတိတို႕ဟာ သမထတရားေတြပါ။
၀ိပႆနာရႈရမွာက ရုပ္နာမ္ခႏၶာမွာ ရႈရမွာပါ။ ခႏၶာ ေတြ႕ရင္ ၀ိပႆနာပြားပါ။ ကိုယ္ႏွင့္ခႏၶာ၊ ခြဲျခားကာ၊ သိတာ ဉာတပရိညာ ဆိုတဲ့အတုိင္း ယခု ကိုယ္ကို သိသြားၿပီ၊ ခႏၶာအေၾကာင္း ေျပာရေအာင္ -

ေဖာက္ျပန္ ခံစား မွတ္သား ျပဳျပင္ သိ၀ိညာဥ္၊ ငါးအင္ ခႏၶာ မွတ္။

ဆိုတဲ့အတိုင္း ခႏၶာငါးပါးကို ျမန္မာလို ေျပာရရင္ ေဖာက္ျပန္တဲ့ခႏၶာက တစ္ပါး၊ ပါဠိလို ရူပကၡႏၶာ သို႕မဟုတ္ ရုပ္ခႏၶာပါ။ ေဖာက္ျပန္တာက ရုပ္၊ ရုပ္ခႏၶာ၏ အလုပ္သည္ ေဖာက္ျပန္တဲ့အလုပ္ပဲ၊ ေဖာက္ျပန္တဲ့ အလုပ္ကို ရုပ္ခႏၶာက လုပ္တယ္။ ခံစားတဲ့ အလုပ္က ေ၀ဒနာကၡႏၶာ၊ ေ၀ဒနာကၡႏၶာသည္ ခံစားတဲ့ အလုပ္ကို လုပ္တယ္။

မွတ္သားတဲ့အလုပ္ကို သညာကၡႏၶာက လုပ္တယ္။ သညာကၡႏၶာသည္ မွတ္သားတဲ့ အလုပ္ကို လုပ္သည္။ ႏႈိးေဆာ္တိုက္တြန္း ျပဳျပင္တဲ့ အလုပ္ကို သခၤါရကၡႏၶာသည္ တုိက္တြန္းျပဳျပင္တဲ့ အလုပ္ကို လုပ္တယ္။ သိတဲ့ အလုပ္ကို ၀ိညာဏကၡႏၶာက လုပ္တယ္။ ၀ိညာဏကၡႏၶာသည္ သိတဲ့ အလုပ္ကို လုပ္တယ္။

ကိုယ္မွာ ခႏၶာငါးပါး ရိွပါတယ္။ ၀ိပႆနာ ရႈမယ္ဆိုရင္ ကိုယ္မွာမရႈ၊ ခႏၶာမွာ ရႈရပါမယ္။ ရုပ္ခႏၶာသည္ ေဖာက္ျပန္တဲ့ အလုပ္ကို လုပ္ပါတယ္။ ေ၀ဒနာက ခံစားတဲ့ အလုပ္ကို လုပ္ပါတယ္။ စသည္ျဖင့္ ခႏၶာ တစ္ပါးႏွင့္တစ္ပါး အလုပ္ခ်င္း မတူပါ။ ခႏၶာခ်င္းမတူေတာ့ အလုပ္ခ်င္းလည္း မတူပါ။

ေဖာက္ျပန္တဲ့ ရုပ္ခႏၶာနဲ႕ ခံစားတဲ့ နာမ္ခႏၶာ မကြဲရင္ တရားအားထုတ္ရတာ ပင္ပန္းပါတယ္။ ကြဲရင္ မပင္ပန္းပါ။ ေဖာက္ျပန္တဲ့ ရုပ္သေဘာကို ဘုရားရွင္က ရဟန္းေတာ္မ်ား အိုခ်စ္သားတို႕၊ ေဖာက္ျပတ္တတ္ေသာေၾကာင့္ ရုပ္လို႕ေခၚတယ္ လို႕ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။ အဘယ္ အနက္သေဘာေၾကာင့္ ေဖာက္ျပန္သလဲ။ အေအးေၾကာင့္လည္း ေဖာက္ျပန္တယ္။ အပူေၾကာင့္လည္း ေဖာက္ျပန္တယ္။ ေအးတယ္ဆိုတာ ရုပ္ပါ၊ ယခု ပူအိုက္ေနလို႕ ခႏၶာက ေဖာက္ျပန္ေနတယ္။ ရုပ္ဟာ ေဖာက္ျပန္တဲ့ အလုပ္ကို လုပ္ပါတယ္။ ပူလိုက္ ေအးလိုက္ေပါ့။ ရပ္မေနပါဘူး။ မွက္ကိုက္လို႕ ေဖာက္ျပန္တယ္။ ေလ၊ ေနပူ၊ ေျမြ၊ ကင္း၊ သန္း အေတြ႕အထိေၾကာင့္ ေဖာက္ျပန္တယ္။
မွက္ကိုက္လို႕ရိွရင္ နာသြားတယ္။ အဲဒီ နာသြားတာဟာ ရုပ္ေဖာက္ျပန္တာပဲ၊ အခ်ဳိ႕က နာတာကို ေ၀ဒနာလုပ္ၿပီး နာတာကုန္ေအာင္ ရႈတတ္တယ္။ နာတာဟာ ေ၀ဒနာမဟုတ္ပါ။ ရုပ္ေဖာက္ျပန္တာပါ။ ေ၀ဒနာက နာတာမဟုတ္ပါ။ ခံစားတာပါ။

နာတာ၊ က်င္တာ၊ ထံုတာ၊ ေညာင္းတာ၊ ေတာင့္တင္းတာ စသည္တို႕ဟာ ေ၀ဒနာ မဟုတ္ပါ။ ရုပ္ေဖာက္ျပန္တာပါ။ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ကိုယ္ထဲျဖစ္သမွ် နာမည္တပ္ခ်င္သလိုတပ္၊ ရုပ္ေဖာက္ျပန္ေနတာပါ။

ဒါေၾကာင့္ တရားအားထုတ္ခ်င္ရင္ အနည္းဆံုး ရုပ္၊ ေ၀ဒနာ၊ သညာ၊ သခၤါရ၊ ၀ိညာဥ္လို႕ဆိုတဲ့ ခႏၶာငါးပါးေလာက္ေတာ့ သိထားဖို႕လိုပါတယ္။ ေလာကဥပမာနဲ႕ ေျပာရရင္ လယ္သမားေတြ လယ္ထြန္တဲ့အခါ သမန္းေက်မွ လယ္ေကာင္းသလို ၀ိပႆနာဘာ၀နာ ပြားမယ္ဆိုရင္လည္း နာမ္၊ ရုပ္ ေက်မွ ေကာင္းပါတယ္။ နာမ္၊ ရုပ္ မေက်ရင္ သမထပဲ ျဖစ္မွာပါ။ ၀ိပႆနာ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေဖာက္ျပန္တာက ရုပ္၊ ခံစားတာက ေ၀ဒနာလို႕ စြဲစြဲၿမဲၿမဲ မွတ္ထားပါ။ အဲဒီ ေဖာက္ျပန္မႈရုပ္ႏွင့္ ခံစားမႈေ၀ဒနာကလည္း ဘယ္ေတာ့ကုန္မွာလဲလို႕ ေမးရင္ - ကိုယ္ရွိရင္ နာက်င္ကိုက္ခဲမႈရိွေနမွာပါ။ မကုန္ႏိုင္ပါ။

စိတ္ရိွေနရင္လည္း ခံစားမႈ ေ၀ဒနာရိွေနပါမယ္၊ မကုန္ႏိုင္ပါ။ စိတ္နဲ႕ ေ၀ဒနာက ျဖစ္တူ ပ်က္တူ အာရံုတူ မီွရာတူပါ။ စိတ္ျဖစ္ ေ၀ဒနာျဖစ္၊ စိတ္ပ်က္ ေ၀ဒနာပ်က္ပါ။

ေ၀ဒနာ ဘယ္ေတာ့ကုန္မွာလဲေမးရင္ စိတ္ကုန္မွ ကုန္မွာပါ။ စိတ္မကုန္သေရြ႕ ေ၀ဒနာမကုန္ႏိုင္ပါ။ စိတ္က ဘယ္ေတာ့ကုန္မွာတဲ့လဲ၊ ေသမွကုန္မွာပဲ။ စိတ္ျဖစ္တိုင္း ေ၀ဒနာပါပါတယ္။ ေ၀ဒနာကို စာလို ေျပာရင္ ေစတသိက္ပါ။ အဲဒီ ေစတသိက္ကလည္း စိတ္တိုင္းယွဥ္ ေစတသိက္ပါ။ ဘယ္စိတ္ျဖစ္ျဖစ္၊ ျဖစ္ခ်င္တဲ့စိတ္ျဖစ္၊ ေ၀ဒနာပါပါတယ္။

စိတ္ျဖစ္ ေ၀ဒနာျဖစ္၊ စိတ္ပ်က္ ေ၀ဒနာပ်က္၊ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာကို ၾကာၾကာထိုင္ေသာအားျဖင့္လည္း ျဖစ္ေအာင္ မလုပ္ရပါ။ မလုပ္ေကာင္းပါ။ ပ်က္ေအာင္ ကုန္ေအာင္လည္း မလုပ္ရပါ။ မလုပ္ေကာင္းပါ။ လုပ္စရာမလိုပါ။ တရားရႈပြားအားထုတ္တာက ရုပ္ နာမ္ အရိွကို အရွိအတိုင္း သိေအာင္ ျမင္ေအာင္ အသာေလး အလိုက္သင့္ေလး ေစာင့္ၾကည့္၊ ေလ်ာင္းၾကည့္၊ ထိုင္ၾကည့္၊ သြားရင္းနဲ႕ၾကည့္၊ ေနသာသလိုေနၿပီး ရႈၾကည့္ရမွာပါ။ ကိုယ္လံု႕လ ၀ီရိယ မစိုက္ရပါ၊ စိတ္၀ီရိယနဲ႕ ရႈရမွာပါ။

ဒါေၾကာင့္ ၀ိပႆနာဆိုတာ၊ ခႏၶာမွာ၊ ပညာေရွ႕သြား ရႈရမွာပါ၊ သမာဓိ ေရွ႕သြား ရႈရမွာ မဟုတ္ပါ။ ၀ိပႆနာမွာ ပညာေရွ႕သြား၊ သမာဓိက ေနာက္လိုက္ပါ။ သမထမွာ သမာဓိေရွ႕သြား၊ ပညာေနာက္လိုက္ပါ။ အဲဒီသေဘာ ႏွစ္ခုကြဲရင္ ၀ိပႆနာ ရႈပြားရတာ မခက္ပါ။ မပင္ပန္းပါ။

တရားအားထုတ္တဲ့ ေယာဂီေတြ ပထမဆံုး ရုပ္နာမ္ကို ေတြ႕ရမွာပါ။ အေခၚအားျဖင့္ ငါ၊ သူတစ္ပါး၊ ေယာက်ာ္း၊ မိန္းမ၊ ေခါင္း၊ ကိုယ္၊ ေျခ၊ လက္ စသည္ျဖင့္ ေခၚေနေသာ္လည္း အေခၚပဲရိွပါတယ္၊ ပညတ္ရိွပဲရိွပါတယ္။ အေခၚအေနနဲ႕သာ ေခၚရပါတယ္။ ေခၚျဖစ္ရံု မွည့္ထားတာပါ။ ပညတ္အေနနဲ႕ မွန္ပါတယ္၊ နိဗၺာန္ေရာက္ဖို႕ရာ ၀ိပႆနာရႈမယ္ဆိုရင္ ပညတ္ကို ခြာၿပီး ပရမတ္ ရုပ္နာမ္ကို ျမင္ေအာင္ ရႈရမွာပါ။

ရုပ္ နာမ္၊ ပရမတ္ကို ျမင္ေအာင္ ရႈပြားအားထုတ္ၿပီး နိဗၺာန္သြားတဲ့ ၀ိပႆနာ အလုပ္ကို အားထုတ္ရမွာပါ။ ယခု ေယာဂီတို႕ အသက္ရႈရင္းနဲ႕ တရားနာေနၾကပါတယ္။ ဘုန္းႀကီးလည္း အသက္ရႈရင္းနဲ႕ တရားေဟာေနပါတယ္။

ဘုန္းႀကီးေရာ၊ ေယာဂီတို႕ပါ အသက္ရႈသြင္း ရႈထုတ္ရင္ တရားနာ တရားေဟာေနၾကေပမယ့္လို႕ အသက္ရႈသြင္းေတာ့ ႏွာသီးဖ်ား၊ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ဘယ္လိုေနလဲ မသိပါ။ ဘာျဖစ္လို႕ မသိလဲေမးရင္ သတိမထားလို႕ပါ။

ဘုန္းႀကီးက တရာေဟာေနတယ္၊ ေယာဂီတို႕က တရားနာေနတယ္ဆိုေတာ့ ေဟာတာ၊ နာတာကိုပဲ သတိထားေနလို႕ အသက္ရႈသြင္း ရႈထုတ္တာကို သတိမထားလို႕ မသိတာပါ။

၀ိပႆနာတရား ရႈပြားအားထုတ္တယ္ဆိုတာ အၿမဲလည္းရိွ၊ ထင္ရွားလည္းရိွတဲ့ ရုပ္တရားကို စရႈရပါတယ္။ အသက္ရႈသြင္း ရႈထုတ္တာက အၿမဲရိွေနပါတယ္။ အိပ္ေပ်ာ္ေနတာေတာင္ အသက္ရႈေနပါတယ္။ အဲဒီအသက္ ရႈတာက ထင္ရွားေနလို႕ ရႈစရာမလိုပါဘူး။ အသက္ရႈတာဟာ အေမေမြးကတည္းက အသက္ရႈတတ္လာပါတယ္။ ဘယ္သူမွ သင္ေပးစရာမလိုပါဘူး။ တရားအားထုတ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အသက္ကို တစ္မ်ဳိးတစ္မည္ ေျပာင္းမရႈရပါ။ မူလ ရႈေနက်အတိုင္း ရႈရပါတယ္။

အမွန္တကယ္ ရႈတာက အသက္ရႈတာမဟုတ္ပါ။ ေလကို ရႈတာပါ။ ေလကိုရႈတာကို ဘာျဖစ္လို႕ အသက္ရႈတာလို႕ သံုးသလဲေမးရင္ အဲဒီေလသာမရႈရင္ သတၱ၀ါေတြ ေသကုန္ၿပီ။ ေအး၊ ေလရႈတာဟာ သတၱ၀ါအတြက္ ေသေရးရွင္ေရးတမွ် အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲဒီ ေလရႈမႈကို ပညတ္အေခၚအားျဖင့္ အသက္ရႈတယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။

အဲဒီေလကို ရုပ္၊ နာမ္ခြဲရင္ ေလသည္ ရုပ္တရားပါ။ ေလကိုရႈသြင္းတဲ့အခါ ေလထဲမွာ အေအးဓာတ္ပါေတာ့ ႏွာသီးဖ်ား၊ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ေအးသြားပါတယ္။ အဲဒီသေဘာက ရုပ္တရားျဖစ္လို႕ ေအးတဲ့ အခိုက္ အလိုက္သင့္ကေလး ရုပ္ လို႕ရႈပါ။ ေလရႈထုတ္တဲ့အခါ ေလထဲမွာ ပူသေဘာ၊ ေႏြးသေဘာပါေတာ့ ႏွာသီးဖ်ား၊ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ပူသြားပါတယ္၊ ေႏြးသြားပါတယ္။ အဲဒီ ပူသေဘာ၊ ေႏြးသေဘာဟာ ရုပ္တရားျဖစ္လို႕ ပူတဲ့၊ ေႏြးတဲ့အခိုက္ အလိုက္သင့္ကေလး ရုပ္ လို႕ရႈပါ။ အလိုက္သင့္ သတိထား ၀ီရိယစုိက္ၿပီး ဉာဏ္နဲ႕ရႈပါ။

ရႈပဲသြင္းသြင္း ရႈပဲထုတ္ထုတ္ သူ႕အလုပ္ သူလုပ္ေနတဲ့ အခိုက္ ေယာဂီက အလိုက္သင့္ကေလး သတိကို ႏွာသီးဖ်ား၊ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ကပ္ထားၿပီး စိတ္ ၀ီရိယာစိုက္ကာ ဉာဏ္ပညာမ်က္စိနဲ႕ ေအးတိုင္း၊ ေႏြးတိုင္း တစ္ခ်က္မွ မလြတ္ေအာင္ ရႈပါ။ ပါးစပ္ကလည္း မရြတ္ရပါ၊ စိတ္ထဲကလည္း မဆိုရပါ။ ေအးတာ၊ ေႏြးတာ ရုပ္မွန္း သိေနရင္ ရႈၿပီးသား ျဖစ္သြားပါၿပီ။

ဘုန္းႀကီးတို႕ေျပာခ်င္တာက သတိပ႒ာန္ေလးပါးမွာ ဓမၼာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ကို ေျပာခ်င္တာပါ။ အဲဒီ ဓမၼာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ကို ပုဒ္ခြဲလိုက္ရင္ ဓမၼ + အႏု + ပႆနာ + သတိ + ပ႒ာန လို႕ ျဖစ္သြားပါတယ္။ အဲဒီမွာ ဓမၼ ဆိုတာ ရုပ္ နာမ္ကို ေခၚပါတယ္။ အႏု ဆိုတာ ထပ္ခါထပ္ခါ လို႕ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ပႆနာ ဆိုတာ ၾကည့္ျခင္း ရႈျခင္း ပါ။ သတိ ဆိုတာ ေအာက္ေမ့ျခင္း၊ အမွတ္ရျခင္း ပါ။ ပ႒ာန ဆိုတာ တင္ထားျခင္း ပါ။ ေပါင္းလိုက္ေတာ့ ရုပ္ နာမ္အေပၚမွာ သတိကို တင္ထားၿပီး ထပ္ခါထပ္ခါ ၾကည့္ျခင္း ရႈျခင္း ကို ဓမၼႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ ေခၚပါတယ္။ ရႈတဲ့အခါ ရုပ္၊ နာမ္ႏွစ္ခုေပါင္း မရႈဘဲ ထင္ရွားတဲ့ ရုပ္ေပၚမွာ သတိကို တင္ထားၿပီး အဲဒီ ထင္ရွားတဲ့ ရုပ္ကို ရုပ္-ရုပ္ လို႕ ထပ္ခါထပ္ခါ ရႈေနရင္ ဓမၼာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီလို ရႈပြားတဲ့အခိုက္ ကိုယ္လံု႕လ၊ ကိုယ္၀ီရိယ စိုက္စရာမလိုပါ။ ၀ိပႆနာဆိုတာ ကိုယ္ကုိ အနားေပး၊ ႏႈတ္ကို အနားေပးၿပီး စိတ္ကို ၀ီရိယ ပညာနဲ႕ တန္ဆာဆင္ၿပီး စိတ္ကို အလုပ္လုပ္ခိုင္းေနတာပါ။

အလုပ္ကို အႀကမ္းအားျဖင့္ ေျပာရရင္ ကိုယ္အလုပ္၊ ႏႈတ္အလုပ္၊ စိတ္အလုပ္လို႕ သံုးမ်ဳိး ရိွပါတယ္။ အလုပ္သမားအေနနဲ႕ ေျပာရရင္ ကာယအလုပ္သမား၊ ဉာဏအလုပ္သမားလို႕ ႏွစ္မ်ဳိး ရိွပါတယ္။ လက္သမား၊ လယ္သမား စသည္တုိ႕ဟာ ကာယအလုပ္သမား၊ ကိုယ္အလုပ္သမားေတြပါ။ တရားေဟာတဲ့ ဘုန္းႀကီးတို႕၊ ဆရာ၊ ဆရာမတို႕၊ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားတို႕ဟာ ႏႈတ္အလုပ္သမားေတြပါ။ ကိုယ္အလုပ္မွာ ကိုယ္အားလိုပါတယ္။ ကိုယ္အပင္ပန္းခံရပါတယ္။ ႏႈတ္အလုပ္မွာ ႏႈတ္အားလိုအပ္ပါတယ္။ ႏႈတ္အပင္ပန္းခံရပါတယ္။

၀ိပႆနာ အလုပ္ဟာ ကုိယ္အလုပ္လည္း မဟုတ္ပါ။ ႏႈတ္အလုပ္လည္း မဟုတ္ပါ။ စိတ္အလုပ္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ကိုယ္အပင္ပန္း၊ ႏႈတ္အပင္ပန္းမခံရပါ။ ကိုယ္ကို ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ မွ်မွ်တတ ထားၿပီးေတာ့ ရႈပြားအားထုတ္ရပါမယ္။

ဣရိယာပုထ္ ေလးပါးမွာ ႀကိဳက္တဲ့ ဣရိယာပုတ္နဲ႕ ႀကိဳက္သလို ခ်မ္းခ်မ္းသာသာထားၿပီး ရႈပြားပါ။ ကိုယ့္ေနရာမွာကိုယ္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ဆိုရင္ ကိုယ္ႀကိဳက္သလို ခ်မ္းသာသလို၊ ဒူးေထာင္ေပါင္ကား ထိုင္ခ်င္သလိုထိုင္ၿပီး ခ်မ္းသာစြာ ရႈပြားႏိုင္ပါတယ္။ အေရးႀကီးတာက ႏွာသီးဖ်ား၊ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ေအးခိုက္၊ ေႏြးခိုက္ ရုပ္-ရုပ္ လို႕ မလြတ္တမ္း ရႈဖို႕ပါ။

သို႕မဟုတ္ မတ္တပ္ရပ္မွ ခ်မ္းသာမယ္ဆိုရင္ မတ္တပ္ရပ္ၿပီး ရႈပါ။ လမ္းေလွ်ာက္ၿပီး ရႈမွ ခ်မ္းသာမယ္ဆိုရင္ ေလွ်ာက္ရႈပါ။ ေလ်ာင္းၿပီးရႈမွ ခ်မ္းသာမယ္ဆိုရင္ လဲေလ်ာင္းၿပီး ရႈပါ။ အဲဒီ ဣရိယာပုတ္ေလးပါးမွ လြတ္ၿပီး တစ္မ်ဳိးတစ္မည္ႏွင့္ေနမွ ခ်မ္းသာမည္ဆိုရင္ ခ်မ္းသာသလိုေနၿပီး ရႈပြားႏိုင္ပါတယ္။

၀ိပႆနာအလုပ္ဆိုတာ ကိုယ္အလုပ္၊ ႏႈတ္အလုပ္ မဟုတ္ျခင္းေၾကာင့္ ကိုယ္အပင္ပန္းမခံရ၊ ႏႈတ္အပင္ပန္းမခံရပါ။ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ေလ်ာင္း၊ ထိုင္၊ ရပ္၊ သြား ရႈပါ။ အခု တရားနာတဲ့အခါမွာလည္း ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ထိုင္နာလို႕ ရပါတယ္။
တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္မွ ခ်မ္းသာသူက တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္နာပါ။ တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္ၿပီး တရားနာတာကို အခ်ဳိ႕က မယဥ္ေက်းဘူးထင္တတ္ပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္က ျမတ္စြာဘုရားေရွ႕မွာ တင္ပ်ဥ္ေခြၿပီး ထိုင္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ယခုလည္း ခ်မ္းသာတဲ့ ဣရိယာပုတ္နဲ႕ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာထုိင္ပါ။ ဣရိယာပုတ္ မခ်မ္းသာရင္ တရားနာလို႕ မေျဖာင့္ေတာ့ပါ။ တရားကိုလည္း မမွတ္မိေတာ့ပါ။ တရားနာရက်ဳိးလည္း မနပ္ေတာ့ပါ။

တင္ပ်ဥ္ေခြ ထိုင္မွ ခ်မ္းသာရင္ တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္ပါ။ ႀကံဳ႕ႀကံဳ႕ထိုင္မွ ခ်မ္းသာရင္ ႀကံဳ႕ႀကံဳ႕ထိုင္ပါ။ ၀ိပႆနာ ရႈတဲ့အခါ အမ်ဳိးသမီးပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အမ်ဳိးသားပဲျဖစ္ျဖစ္ ခ်မ္းသာသလို ထိုင္ပါ။ ထိုင္တဲ့အခ်ိန္အခါမွာ ဒီဣရိယာပုတ္နဲ႕ ထိုင္လို႕ ဒုကၡေ၀ဒနာမျဖစ္ဘူးဆိုရင္ အဲဒီ ဣရိယာပုတ္နဲ႕ ထိုင္ၿပီးမွ လက္ႏွစ္ဖက္ကို ပက္လက္လွန္၊ ဘယ္ဘယ္လက္ကို ေအာက္ကထား၊ ညာဘက္လက္ကို အေပၚကတင္ၿပီး လက္မထိပ္ခ်င္း ထိရံုမွ်ေလးထားရပါတယ္။ လက္ႏွစ္ဘက္ကို လူတစ္ေယာက္က လာမလို႕ရိွရင္ အလိုက္သင့္ေျမာက္သြားေစရမယ္၊ တင္းတင္းေတာင့္ေတာင့္ မထားရပါ။

အဲဒီလို လက္ကို အခ်ဳိးတက်ထားၿပီးလို႕ရိွရင္ ခါးကိုေျဖာင့္ေျဖာင့္ကေလးထားပါ။ အဲဒီလို ေျဖာင့္ေျဖာင့္ထားတာကိုက ဒုကၡေ၀ဒနာ ေတာ္ေတာ္နဲ႕ မျဖစ္ေအာင္ ထားရတာပါ။ ေခါင္းကိုလည္း လည္ပင္းရိုးနဲ႕ ေက်ာရိုးနဲ႕ တည့္ေအာင္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ကေလးထားပါ။ ယခုဆိုရင္ ကိုယ္ေျဖာင့္ေနၿပီ၊ ခါးေျဖာင့္ေနၿပီ၊ ေခါင္းလည္းေျဖာင့္ေနၿပီ၊ မ်က္စိကို အိပ္ခါနီးအခ်ိန္မွာ မိွတ္သလိုေလး မွိတ္ထားပါ။ အိပ္ခါနီးအခ်ိန္မွာ မွိတ္သလုိဆိုေတာ့ တအားမွိတ္ထားတာ မဟုတ္ပါ။ မွိတ္တုတ္မိွတ္တုတ္လည္း မဟုတ္ပါ။ အသာကေလး မ်က္လႊာခ် မွိတ္လိုက္တဲ့သေဘာပဲ။

အဲဒီ ဣရိယာပုတ္ကို စနစ္တက် ျပင္ထားၿပီးၿပီးဆိုရင္ အသက္ရႈတာမွန္သလား၊ မမွန္ဘူးလားလို႕ ျပန္သတိထားပါ။ အသက္ရႈတာျပင္းလည္း မျပင္းရပါဘူး။ ေလ်ာ့လည္း မေလ်ာ့ရပါဘူး။ ျမန္လည္း မျမန္ရပါဘူး။ ေႏွးလည္း မေႏွးရပါ။ အသက္ရႈမႈကို ေအာင့္လည္းမထားရပါ။ ခ်ဳပ္လည္း မထားရပါ။ မူလ မိေမြးတိုင္း ဖေမြးတိုင္း ရႈထုတ္တဲ့သေဘာအတိုင္းပဲ ရႈသြင္း ရႈထုတ္မႈ မွန္ရပါတယ္။ အသက္ရႈမမွန္ေသးရင္ မွန္ေအာင္ရႈပါဦး။

အသက္ရႈမွန္ၿပီဆိုရင္ အသက္ရႈသြင္းျခင္းေၾကာင့္ ႏွာသီးဖ်ား၊ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ဘယ္လိုေနလဲ၊ အသက္ရႈထုတ္ျခင္းေၾကာင့္ ႏွာသီးဖ်ား၊ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ဘယ္လိုေနလဲလို႕ သတိ၊ အသိ၊ ႏွာသီးဖ်ား၊ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ကပ္ထားလိုက္ပါ။ အမ်ားအားျဖင့္ ရႈသြင္းတဲ့အခိုက္ ေအးတတ္ပါတယ္။ အဲဒီ ေအးသေဘာကို ေအးခိုက္ ရုပ္လို႕ ရႈပါ။ ရႈထုတ္လိုက္တဲ့အခိုက္ ေႏြးသြားရင္ အဲဒီေႏြးသေဘာကို ေႏြးခိုက္ ရုပ္ လို႕ရႈပါ။

ရႈ ဆိုတာ ေအးမွန္း၊ ေႏြးမွန္းသိရင္ ေအးသေဘာ၊ ေႏြးသေဘာကို ရုပ္မွန္း၊ နာမ္မွန္းသိေနရင္ ရႈတယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။ ရႈတာနဲ႕ ၾကည့္တာ အတူတူပါ။ ဉာဏ္နဲ႕ ရႈၾကည့္တဲ့အခါမွာ ေအးမွန္း၊ ေႏြးမွန္း သိသြားရင္ ရႈတယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။

သို႕မဟုတ္ ရႈပဲသြင္းသြင္း၊ ရႈပဲထုတ္ထုတ္ ႏွာသီးဖ်ား၊ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ေလဟာ တိုက္သြားပါတယ္။ ေလကို အရပ္သံုးေျပာရရင္ တိုက္တယ္လို႕ သံုးပါတယ္။ ေလဟာ ႏွာေခါင္းထဲ၀င္ေတာ့ တိုက္၀င္သြားပါတယ္။ ထြက္ေတာ့ တိုက္ထြက္သြားပါတယ္။ အဲဒီ တိုက္တဲ့ သေဘာတရားဟာ ရုပ္တရားပါ။ အ၀င္တိုက္၊ အထြက္တိုက္ တိုက္ခိုက္မွ ရုပ္လို႕ရႈပါ။ အ၀င္အထြက္ကို မရႈပါနဲ႕။

သို႕မဟုတ္ ေလဟာ ထိ၀င္ ထိထြက္တတ္ပါတယ္။ အဲဒီ ထိသေဘာဟာ ရုပ္တရားပါ။ အ၀င္ထိထိ၊ အထြက္ထိထိ ထိခိုက္မွာ အလိုက္သင့္ကေလး ရုပ္ လို႕ ရႈပါ။

သို႕မဟုတ္ ေလ၀င္ခိုက္ ထြက္ခိုက္၊ တိုးသေဘာ၊ တြန္းသေဘာ၊ ကန္သေဘာ၊ လႈပ္သေဘာ စသည္ကိုလည္း ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီ တိုးသေဘာ၊ တြန္းသေဘာ၊ ကန္သေဘာ စသည္တို႕ဟာလည္း ရုပ္တရားပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ တိုက္ခိုက္ ရုပ္ လို႕ ရႈပါ။ ကန္ခိုက္ ရုပ္ လို႕ ရႈပါ။ လႈပ္ခိုက္ ရုပ္ လို႕ ရႈပါ။

ရႈတဲ့အခါ ပါးစပ္ကလည္း ရုပ္-ရုပ္ လို႕ မဆိုရပါ။ စိတ္ထဲကလည္း ရုပ္-ရုပ္ လို႕ မဆိုရပါ။ အလိုက္သင့္ကေလး ေစာင့္ၾကည့္ေနရမွာပါ။ ရုပ္တရားကို ရုပ္-ရုပ္ လို႕ ရႈေနတဲ့ အသိဉာဏ္သည္ နာမ္တရားပါ။ ရႈေနတာက နာမ္တရား၊ အရႈခံ ေအးသေဘာ၊ ေႏြးသေဘာ စသည္တို႕က ရုပ္တရားပါ။ ပုဂၢိဳလ္ သတၱ၀ါ အလုပ္လုပ္ေနတာ မဟုတ္ပါ။ ရုပ္နာမ္ေတြ အလုပ္လုပ္ေနတာပါ။

ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါလို႕ေခၚတဲ့ ပညတ္ကိုယ္ေကာင္ႀကီးကို ခ်မ္းခ်မ္းသာသာထားပါ။ ရုပ္ကလည္း ရုပ္အလုပ္လုပ္၊ နာမ္ကလည္း နာမ္အလုပ္လုပ္၊ ရုပ္အလုပ္လုပ္တာကိ နာမ္က ထိုင္ၾကည့္၊ ရပ္ၾကည့္၊ ေလ်ာင္းၾကည့္၊ သြားရင္းနဲ႕ၾကည့္၊ ေလ်ာ္သလို ရႈၾကည့္ရတာပါ။

ပင္ပင္ပန္းပန္းႀကီး မဟုတ္ပါ။ ဥပမာ လူတစ္ေယာက္က သူ႕အလုပ္ သူလုပ္ေနတာကို လူတစ္ေယာက္က သူဘာမ်ား လုပ္ေနသလဲလို႕ ဆိုၿပီးေတာ့ အနားသြားၿပီး ထိုင္ၾကည့္တဲ့သေဘာပဲ။ အဲဒီလို ထိုင္ၾကည့္တဲ့အခါ မပင္ပန္းပါ။

အသက္လည္း တစ္မ်ဳိးတစ္မည္ ေျပာင္းမရႈရပါ။ ဒီလူဘာမ်ားလုပ္ေနသလဲလို႕ ထိုင္ၾကည့္ေနသလိုေလး ရႈၾကည့္ရမွာပါ။ အဲဒီလို ရႈၾကည့္ေတာ့ ရုပ္ရဲ႕အလုပ္က ေအးတဲ့အလုပ္၊ ပူတဲ့အလုပ္၊ တိုးတဲ့အလုပ္၊ တိုက္တဲ့အလုပ္၊ တြန္းတဲ့အလုပ္၊ ကန္တဲ့အလုပ္၊ လႈပ္တဲ့အလုပ္ စသည္ေတြပါ။ အဲဒီ ရုပ္အလုပ္ေတြကို သတိ၊ ၀ီရိယ၊ ပညာနဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္တဲ့အခါ ပူတဲ့အခိုက္ ရုပ္တရားပါလား၊ ေအးတဲ့အခုိက္ ရုပ္တရားပါလားလို႕ အၿမဲသိေနတာကို ၀ိပႆနာ ရႈတယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။

ဓမၼဒူတ အရွင္ပညာေဇာတ

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။

ေမတၱာျဖင့္
tno

Shared from Ko Thein Naing Ohn (FB)

No comments:

Post a Comment