သတၱိသံုးမ်ိဳးက ကာယသတၱိ၊ စိတၱသတၱိ၊ စာရိတၱသတၱိတို႕ပါဘဲ။
ဒီသံုးမ်ိဳးထဲမွာ ထိုးတယ္၊ ခုတ္တယ္၊ ႐ိုက္တယ္ ဆိုတဲ့ ကာယသတၱိဟာ အလြယ္ဆုံးပါဘဲ။
ဒီထက္ပိုခက္တာက စိတၱသတၱိပါ။ကိုယ္က အႏိုင္ယူလို႕ရရဲ့သားနဲ႕ အႏိုင္မယူဘဲ အေလွ်ာ့ေပးလိုက္တာမ်ိဳးပါ။
ဒီႏွစ္ခုထက္ ပိုခက္သြားတာကေတာ့ စာရိတၱသတၱိပါ။
ရာထူး၊ အာဏာ၊ ဥစၥာ စတဲ့ အရာအားလုံးကို မတရားတဲ့နည္းနဲ႕ေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ မယူဘူးဆိုတဲ့ သတၱိမ်ိဳးေပါ့။
"သတၱိသံုးမ်ိဳး" စာ-၁၅ မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္
"သားေရ လူေသပုပ္၊ လူရွင္ပုပ္လို႕ အပုပ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။
လူေသပုပ္ဆိုတာကေတာ့ ေသလို႕ပုပ္သြားတာပါ။
ေျမၾကီးထဲမွာ ပုပ္ေနတာဆိုေတာ့ အေပၚကို ဘာနံ႕မွမထြက္ေတာ့ ဘယ္သူကိုမွ ဒုကၡမေပးဘူးေပါ့။"
"လူရွင္ပုပ္ဆိုတာက်ေတာ့ ဆိုးတယ္၊ သူမ်ားကို ဒုကၡေပးတယ္၊
အက်င့္စာရိတၱပ်က္စီးေနတဲ့သူေတြဟာ ရွင္ရက္နဲ႕ ပုပ္ေနသူေတြပဲေပါ့။
သူ႕ရဲ့ အက်င့္စာရိတၱပ်က္စီးမႈ အပုပ္နံ႕ေတြက သူေရာက္တဲ့ ေနရာတိုင္းမွာ နံေစာ္ေနတာပဲေပါ့။
ဒါေၾကာင့္ လူတိုင္းက သူနဲ႕ မေတြ႕ေအာင္ ေဝးေဝးေရွာင္ၾကတယ္။"
"မတတ္သာလို႕ ဆက္ဆံရျပီဆိုရင္လည္း ဟိုမယုံရ၊ ဒီမယုံရနဲ႕ အင္မတန္ ဒုကၡေရာက္ၾကရတာေပါ့။
ဒါေၾကာင့္ ငါ့သား မိမိကိုယ္ကို ေသမွပဲ ပုပ္ပါေစ။
မေသခင္ မပုပ္ပါေစနဲ႕။"
"အဇၨ်တၱတိုက္ပြဲ" စာ-၃၂ မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္
ဆင္းရဲျခင္းရဲ့ အေၾကာင္းက ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။
(၁) မလႉခဲ့လို႕လဲ ဆင္းရဲတယ္။
(၂) သူတစ္ပါးဥစၥာ ခိုးခဲ့လို႕လဲ ဆင္းရဲတယ္။
မလႉခဲ့လို႕ ဆင္းရဲတဲ့သူက ဝီရိယနဲ႕ ၾကိဳးၾကိဳးကုတ္ကုတ္ရွာေဖြရင္ မခ်မ္းသာေတာင္ လူတန္းေစ့ေအာင္ အဆင္ေျပေသးတယ္။
သူတစ္ပါးဥစၥာခိုးခဲ့လို႕ ဆင္းရဲတဲ့သူကေတာ့ ဘယ္ေလာက္ရွာရွာ မြဲေနမွာပဲတဲ့၊
ဘာျဖစ္လို႕လည္း ဆိုေတာ့ သူရွာလို႕ရတဲ့ စည္းစိမ္ ဥစၥာေတြကို ေရ၊မီး၊မင္း၊ခိုးသူ၊မခ်စ္မႏွစ္သက္တဲ့ အေမြခံဆိုးဆိုတဲ့
ရန္သူမ်ိဳးငါးပါးတစ္ပါးပါးက မပ်က္ပ်က္ေအာင္ ဖ်က္ဆီးတတ္လို႕ပဲ။
"အူမေတာင့္ေသာ္လည္း သီလေစာင့္သူ" စာ-၆၁ မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္
မည္သူမဆို အတၱႏွင့္ပရ လြန္ဆြဲဘူးၾကသည္သာ ျဖစ္၏။
ထိုလြန္ဆြဲပြဲတြင္ သူေတာ္ေကာင္းစိတ္ရွိသူသည္ ပရဟိတကိုသာ အႏိုင္ေပးတတ္ၾကသည္။
"အူမေတာင့္ေသာ္လည္း သီလေစာင့္သူ" စာ-၆၂ မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္
အာဒိႏၷာဒါန သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင့္စည္းထိန္းသိမ္းတဲ့ ေနရာမွာ
သူတစ္ပါးမေပးတာကို မယူရုံ ထိန္းသိမ္းတာက အေပၚယံေလာက္ ထိန္းသိမ္းတာလို႕ဘဲ ေခၚတယ္။
သူတစ္ပါးခိုးေနတာကို ဆက္မခိုးျဖစ္ေအာင္ ကာကြယ္ေပးရဲမွ
အာဒိႏၷာဒါန သိကၡာပုဒ္ကို အႏွစ္သာရ ထိေရာက္ေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ထိန္းသိမ္းတယ္လို႕ ေခၚတယ္။
"ျခေသၤ့ႏွင့္ တူေသာလူ" စာ-၆၆ မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္
ဘယ္မေကာင္းမႈကိုပဲ လုပ္လုပ္ လုပ္တဲ့သူဟာ ေဘးေလးမ်ိဳး က်ေရာက္တတ္တယ္။
အဲဒီေဘးေတြက-
(၁) ပရာႏုဝါဒေဘး - သူတစ္ပါးက စြပ္စြဲကဲ့ရဲ့ျခင္း။
(၂) အတၱာႏုဝါဒေဘး - ကိုယ့္ကိုကိုယ္ စြပ္စြဲကဲ့ရဲ့ျခင္း။
(၃) ဒ႑ေဘး - ေထာင္ဒဏ္၊ ေသဒဏ္အျပစ္ခ်ခံရျခင္း။
(၄) ဒုဂၢတိေဘး - ေသျပီးေနာက္ အပါယ္ဘုံသို႕ က်ရျခင္း။
ဒီေလးမ်ိဳးထဲမွာ မေကာင္းမႈလုပ္ျပီး သူတစ္ပါးမသိေအာင္ ဖုံးကြယ္ႏိုင္ရင္
ပရာႏုဝါဒေဘးကလြတ္မယ္။
ေငြထိုးႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ဒ႑ေဘးကလြတ္မယ္။
ဒီေဘးႏွစ္ခုကေတာ့ ေရွာင္ႏိုင္ေသးတယ္ေပါ့။
ဒါေပမယ့္
ကိုယ့္ကိုယ္ကို ငါ့မတရားလုပ္စားေနတဲ့ သူခိုးၾကီးပါလားလို႕ စြပ္စြဲကဲ့ရဲ့တဲ့ အတၱာႏုဝါဒေဘး၊
ေသျပီးတဲ့ေနာက္ အပါယ္ ေလးပါးက်ရတဲ့ ဒုဂၢတိေဘးကိုေတာ့
ဘယ္လိုမွ ေရွာင္လို႕ မရေတာ့ပါဘူး။
"ျခေသၤ့ႏွင့္ တူေသာလူ" စာ-၆၆ မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္
ဒါနျပဳျခင္းသည္ ဥစၥာေရႊေငြ၌ ကပ္ျငိတြယ္တာေနေသာ ေလာဘကို
သတ္ျဖတ္ပယ္ရွားပစ္ရန္အတြက္ ျဖစ္သည္။
အလႉရွင္အျဖစ္ ထင္ေပၚလိုျခင္း၊ လူသိမ်ားလိုျခင္းသည္
ေလာဘတစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္သည္။
ဥစၥာစည္းစိမ္၌ တြယ္တာကပ္ျငိေနေသာ ေလာဘကို ပယ္သတ္ျပီး
နာမည္ၾကီးလိုေသာ ေလာဘကို ျပန္လည္ဖက္တြယ္လိုျခင္းသည္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ပါရမီရွင္တို႕၏
က်င့္စင္ျဖစ္ေသာ ဒါနကို ကုန္သည္ဆန္ဆန္ အေရာင္းအဝယ္လို သေဘာထားရာ ေရာက္ေပသည္။
"သိမ္ေမြ႕ေသာ ေလာဘ" စာ-၁၃၇ မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္
No comments:
Post a Comment