ကၽြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြ အရာရွိတစ္ဦးဆုိလွ်င္ ေလယာဥ္စီးရမည္ကို ေၾကာက္သည္။ ေလယာဥ္ျဖင့္ ခရီးသြားရမည္ဆုိလွ်င္ ျငင္းသည္။ ေရွာင္သည္။ တတ္ႏုိင္လွ်င္ ရထား၊ ကားတုိ႔ျဖင့္သာ သြားလိုသည္။ ထို႔အျပင္ သူကားစီးလွ်င္ ယာဥ္ေမာင္းနား ထုိင္၍စီးၿပီး ဟိုေျပာဒီေျပာ လုပ္တတ္သည္။ ဤသည္မွာ သူ၏ စိုးရိမ္စိတ္၊ ေၾကာက္စိတ္ေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ဆုိလွ်င္ ပရိသတ္ေရွ႕ စကားေျပာရမည္ကို ေၾကာက္သည္။ တစ္ေလာက အခမ္းအနား တစ္ခုတြင္ ဗီဒီယို ႐ုပ္ရွင္သ႐ုပ္ေဆာင္လည္းျဖစ္၊ ေတးသံရွင္လည္း ျဖစ္သူ လူငယ္တစ္ဦးအား စင္ေပၚတက္၍ စကားေျပာရန္ ေမတၱာရပ္ခံရာ ႐ုိးသားစြာျဖင့္ ျငင္းသည္။ သူစကားမေျပာတတ္ဟု အေၾကာင္းျပသည္။ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ ေျပာရလွ်င္ ရွက္ေၾကာက္စိတ္သည္ စကားေျပာရာ၌ လည္းေကာင္း၊ အလုပ္လုပ္ရာ၌ လည္းေကာင္း၊ မိမိကိုယ္ကို မိမိ ယံုၾကည္မႈ နည္းေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ရွက္ေၾကာက္တတ္ေသာသူသည္ လူမ်ားႏွင့္ ေျပာဆုိရန္ သူတု႔ိအတြက္ ဝန္ေလးတတ္၏။ သူတုိ႔သည္ အျခားသူမ်ားအၾကားတြင္ ရွက္ျခင္း၊ ေၾကာက္ျခင္းတည္း ဟူေသာ စိတ္က ကာဆီးလ်က္ ရွိ၏။ ထုိစိတ္သည္ တုိးတက္ေရးကို ဟန္႔တားေသာ စိတ္ျဖစ္၏။ လူညံ့ျဖစ္ေစေသာ စိတ္လည္း ျဖစ္၏။ ရွက္ေၾကာက္စိတ္သည္ မိမိကိုယ္မိမိ မျပဳျပင္ႏိုင္ေသးေသာ ငယ္ရြယ္စဥ္ အခ်ိန္က သေႏၶတည္ခဲ့၏။ လူႀကီးမ်ားႏွင့္ ေနထုိင္ေသာ ကေလးဘဝ၌ ထုိရွက္ေၾကာက္ျခင္း အေလ့ကို မိဘတုိ႔ထံမွ ရရွိခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္၏။ ဆင္ျခင္မႈနည္းေသာ မိဘတုိ႔သည္ ကေလးမ်ားအား မိမိတုိ႔ႏွင့္ စိတ္အခန္႔ မသင့္ေသာအခါ ကေလးမ်ားကို ျမည္တြန္၍ ဟန္႔တားမႈ အမ်ဳိးမ်ဳိး ျပဳလုပ္တတ္ၾက၏။ ကေလးတုိ႔သည္ လူႀကီးမ်ား၏ ဂ႐ုတစိုက္ ျပဳစုမႈကို ခံလိုေသာ အခ်ိန္တြင္ ဟန္႔တားမႈမ်ားကို ေတြ႕ႀကံဳခဲ့ၾကရေသာေၾကာင့္ မေျပာရဲမဆုိဝံ့၊ မလုပ္ဝံ့၊ မကိုင္ဝ့ံ ျဖစ္ေနတတ္သည္။ ထုိအက်င့္သည္ ႀကီးလာသည့္အခါ လူၾကားထဲ ဝင္ေရာက္ရေသာ အခ်ိန္တြင္ ေျပာရဲဆုိဝံ့ျခင္း မရေတာ့ဘဲ ရွက္ေၾကာက္ျခင္း ျဖစ္တတ္ၾက၏။
ရွက္ေၾကာက္ျခင္းသည္ စိတ္၏ ေနာက္ခံအေၾကာင္းေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ အျခားအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း ရွက္ေၾကာက္ျခင္း ျဖစ္တတ္သည္။ လူမ်ားႏွင့္ အေတြ႕အဆံု နည္းေသာေၾကာင့္ ရွက္ေၾကာက္ျခင္း ရွိတတ္၏။ ယင္းကို ျပဳျပင္ႏုိင္ရန္ လူအမ်ားႏွင့္ မၾကာခဏ ေတြ႕ဆံုခြင့္ရရန္ လိုသည္။ လူအမ်ားႏွင့္ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံတတ္ေအာင္ အားထုတ္သင့္သည္။ ဥပမာ လူအမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုႏုိင္ေသာ အစည္္းအေဝးမ်ား၊ အလွဴအတန္းမ်ား၊ ကစားခုန္စားပြဲမ်ားသို႔ တက္ေရာက္၍ ပါဝင္ ဆင္ႏႊဲသင့္၏။ အစတြင္ အဆင္မေျပမႈ ရွိႏုိင္ေသာ္လည္း မၾကာခဏ ျပဳလုပ္လာပါက အေလအက်င့္ ရရွိလာၿပီး အသားက်သြားေပမည္။ လူအမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံရသည့္ အခါတြင္ လူအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံရေပသည္။ မိမိအား လိုလားသူ၊ ႏွစ္သက္သေဘာက်သူမ်ား ရွိႏုိင္သလို မိမိအား မလိုမုန္းထား၊ မခ်စ္မႏွစ္သက္သူမ်ားလည္း ရွိႏုိင္သည္။ အဆုိးႏွင့္ ေတြ႕သည့္အခါ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားျခင္း မျဖစ္သင့္ေပ။ စိတ္ဓာတ္ႀကံ့ခိုင္မႈ ရွိရန္လိုသည္။ ဤအေလ့အက်င့္ကို ထိန္းသိမ္း ေမြးျမဴသြားပါက တျဖည္းျဖည္း လူအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ေနတတ္၊ ထုိင္တတ္ ျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။ ကၽြန္ေတာ္ ဝန္ထမ္းဘဝက ကၽြန္ေတာ့္ အထက္အရာရွိက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အား အေလ့အက်င့္ တစ္ခု ျပဳလုပ္ေပးခဲ့သည္။ မိမိထက္ အဆင့္ျမင့္သည့္ လူႀကီးမ်ားႏွင့္ ဖုန္းေျပာသည့္အခါ ေျပာရဲဆုိရဲတတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးျခင္း ျဖစ္၏။ ဖုန္းေျပာသည့္အခါ ေၾကာက္စိတ္မရွိရန္၊ အေျပာအဆုိ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕ရန္၊ လူႀကီး လက္ခံႏုိင္ဖြယ္ရွိေသာ စကားအသံုးအႏႈန္းျဖင့္ ေျပာရန္၊ ေလယူေလသိမ္းကအစ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းရန္ စသည္ျဖင့္ သင္ေပး၏။ သူသင္ၾကားေပးသည့္ အတုိင္း လုိက္နာေဆာင္ရြက္ခဲ့သျဖင့္ ေနာင္တြင္ မည္သူႏွင့္မဆုိ ဖုန္းစကားေျပာရန္ ေၾကာက္စိတ္ မရွိေတာ့ေပ။ ထိုအက်င့္ေကာင္းသည္ လုပ္ငန္းအတြက္ မ်ားစြာ အက်ဳိးျဖစ္ေစသည္ကို ေတြ႕ရ၏။
ရွက္ေၾကာက္စိတ္ ေပၚလာလွ်င္ မိမိကုိယ္မိမိ အဘယ္ေၾကာင့္ အေနရ၊ အထိုင္ရ ခက္သည္ကို ဆင္ျခင္သင့္၏။ ရွက္ေၾကာက္ရန္ အတြက္ အေၾကာင္းဘာမွ် မရွိဟူ၍ ႏွစ္သိမ့္ယူသင့္၏။ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးကို ေျဖေလွ်ာ့၍ သက္ေသာင့္သက္သာရွိေအာင္ ေနထုိင္သင့္၏။ မိမိ၏ ေအာင္ျမင္မႈမ်ားကို ျပန္လည္ေအာက္ေမ့ သတိရသင့္၏။ ဘာသာတရားအရ ဆိုလွ်င္ ဗုဒၶ ေဟာၾကားခဲ့သည့္ သူေတာ္ေကာင္း တရား ခုနစ္ပါးတြင္ ဟီရိႏွင့္ ၾသတၱပၸ တရားႏွစ္ပါး ရွိသည္။ “ဟီရိ”ဆုိသည္မွာ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ ျပဳလုပ္ရမည္ကို ရွက္ေၾကာက္ျခင္း၊ ေဖာက္လွဲေဖာက္ျပန္ မမွန္မကန္ ျပဳလုပ္ရမည္ကို ရွက္ေၾကာက္ျခင္း ျဖစ္ၿပီး “ၾသတၱပၸ” ဆုိသည္မွာ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ ျပဳလုပ္ရမည္ကို ထိတ္လန္႔ျခင္း၊ ေဖာက္လြဲေဖာက္ျပန္ မမွန္မကန္ ျပဳလုပ္ရမည္ကို ထိတ္လန္႔ျခင္းတုိ႔ ျဖစ္သည္။ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ ျပဳလုပ္ရန္ ရွက္ေၾကာက္ျခင္းသည္ လုိက္နာအပ္ေသာ တရားထူး၊ တရားျမတ္ျဖစ္၏။ လူၾကားထဲ မတုိးရဲ လူမ်ားႏွင့္ ေျပာဆို ဆက္ဆံရန္ မဝံ့မရဲ ရွက္ေၾကာက္ျခင္းႏွင့္ တစ္က႑စီ ျဖစ္သည္ကို ကြဲျပားစြာ ခြဲျခားသိျမင္ဖုိ႔ လို၏။ ဤသည္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သေျပကန္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ၾသဝါဒတရားကို ေလ့လာပါက ရွက္ေၾကာက္ျခင္း တရားသေဘာကို ထင္လင္းစြာ သိျမင္ႏုိင္မည္ ျဖစ္ပါ၏။
ဆရာေတာ္ႀကီးက- “ေလာကတြင္ ရန္သူႏွင့္ ႀကံဳႀကိဳက္သည့္အခါ လက္နက္ မပါခဲ့လွ်င္ ေၾကာက္ရ၏။ အားကိုးစရာ လက္နက္ေလးမ်ား ပါလွ်င္မူ ရန္သူႏွင့္ ေတြ႕ပင္ေတြ႕ ျငားေသာ္လည္း မေၾကာက္မရြံ႕ ရဲဝံ့ၾက၏။ ထုိနည္းတူစြာ မိမိတုိ႔မွာ မေကာင္းမႈမ်ား နည္းပါး၍ ေကာင္းမႈမ်ား တုိးပြားေစရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾက၏။ အုိလွ်င္လဲ အိုေကာင္း၊ ေသလွ်င္လဲ ေသေကာင္းေသၿပီး ေနာက္ဘဝ ေျပာင္းရလွ်င္ အေကာင္းဘဝ ေျပာင္းၾကရမွာမို႔ သိပ္မေၾကာက္ရေပ။ ကုသိုလ္မည္သည္ မိမိတုိ႔အဖို႔ အျမဲတမ္း အားေပးေနသည့္ အားေဆးတစ္ခုပင္” ဟူ၍ ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။ ထုိ႔အျပင္ “အရွက္” ႏွင့္ “အေၾကာက္”ကို ထင္ရွားစြာ နားလည္ သေဘာေပါက္ေစရန္ ဆရာေတာ္ႀကီးက- “အရွက္ဟာ မစင္ေပတဲ့ သံတံုးနဲ႔ တူသလို အေၾကာက္ဟာ ရဲရဲနီေအာင္ မီးဖုတ္ထားတဲ့ သံတံုးနဲ႔ တူပါတယ္။ သန္႔ရွင္း လွပခ်င္သူေတြဟာ မစင္ေပမွာ စိုးရိမ္သလို မီးပူမွာလဲ ေၾကာက္ၾကပါတယ္” ဟူ၍ ၾသဝါဒ ေပးေတာ္မူသည္။ ရွက္ေၾကာက္စိတ္သည္ မေကာင္းေသာ စိတ္ျဖစ္၏။ ရွက္ေၾကာက္စိတ္ ပေပ်ာက္ေအာင္ ဆင္ျခင္ရန္မွာ မည္သည့္ အေၾကာင္းက ရွက္ေၾကာက္စိတ္ကို ျဖစ္ေပၚေစသည္ ဆိုသည္ကို ဆင္ျခင္ဖုိ႔လိုသည္။ ရွက္ေၾကာက္ေသာ သူသည္ ဘဝသက္ဆံုး ရွက္ေၾကာက္ျခင္း ရွိေနလိမ့္မည္ဟု မထင္မွတ္ေစခ်င္ပါ။ ရွက္ေၾကာက္ျခင္း စိတ္ကို ေျဖေဖ်ာက္ရန္ တာဝန္သည္ မိမိကိုယ္တုိင္ကပင္ ဥစၥာရင္လို ဥစၥာရင္ခဲ လုပ္ေဆာင္ရမည့္ တာဝန္ပင္ ျဖစ္သည္ဟု ယံုၾကည္မိပါ၏။
တကၠသုိလ္သခၤ
No comments:
Post a Comment