Sunday, September 8, 2013

၀ိပႆနာဉာဏ္စဥ္ (၁၆) ပါး


၁။ နာမ႐ူပပရိေစၧဒဉာဏ္ = နာမ္႐ုပ္တို႔ကို ပရမတ္သို႔ ဆိုက္ေအာင္ ပိုင္းပိုင္းျခားျခားသိေသာ ဉာဏ္,

၂။ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ = ကာလသံုးပါးလံုး၌ ႐ုပ္နာမ္တုိ႔၏ အေၾကာင္းတရားတို႔ကို သိမ္းဆည္းတတ္ေသာ ဉာဏ္ (ကာလသံုးပါးလံုး၌ ေၾကာင္းက်ဳိးဆက္ႏႊယ္မႈ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ သေဘာတရားတို႔ကို တစ္နည္း အေၾကာင္းတရားႏွင့္ အက်ဳိးတရား
တို႔ကို ပိုင္းျခားယူတတ္ေသာ ထုိးထြင္းသိျမင္ေသာ ဉာဏ္),

၃။ သမၼသနဉာဏ္ = အေၾကာင္းတရားႏွင့္တကြေသာ ႐ုပ္နာမ္တို႔၏ အနိစၥ-ဒုကၡ-အနတၱ အျခင္းအရာတုိ႔ကို ႐ႈပြားသံုးသပ္တတ္ေသာ ဉာဏ္,

၄။ ဥဒယဗၺယဉာဏ္ = အ၀ိဇၨာ တဏွာ ဥပါဒါန္ သခၤါရ ကံ - စေသာအေၾကာင္း သမုဒယ သစၥာတရားမ်ား ထင္ရွားျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အက်ဳိးဒုကၡသစၥာတရားမ်ား ထင္ရွားျဖစ္ပံု, အ၀ိဇၨာ တဏွာ ဥပါဒါန္ သခၤါရ ကံ-စေသာ အေၾကာင္းသမုဒယသစၥာတရားမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ အက်ဳိးဒုကၡသစၥာတရားမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းပံုတုိ႔
ကို ထုိးထြင္းသိတတ္ေသာ ပစၥယေတာ ဥဒယဗၺယဒႆနဉာဏ္, အေၾကာင္းသမုဒယသစၥာတရားမ်ားႏွင့္ အက်ဳိးဒုကၡသစၥာတရားတို႔၏ ျဖစ္မႈပ်က္မႈ = အနိစၥ-ဒုကၡ-အနတၱ အျခင္းအရာတုိ႔ကို ခဏပစၥဳပၸန္သို႔ ဆုိက္ေရာက္ေအာင္ ထုိးထြင္းသိေသာ ခဏေတာ ဥဒယဗၺယဒႆနဉာဏ္,

၅။ ဘဂၤဉာဏ္ = ယင္းဒုကၡသစၥာ သမုဒယသစၥာ အမည္ရၾကသည့္ သခၤါရတရားတို႔၏ အပ်က္သက္သက္ကို အာ႐ံုယူကာ ယင္းတုိ႔၏ အနိစၥ-ဒုကၡ-အနတၱ အျခင္းအရာတုိ႔ကိုလည္းေကာင္း, ယင္း သခၤါရတရားတုိ႔၏ အနိစၥ-ဒုကၡ-အနတၱ အျခင္းအရာတုိ႔ကို ထုိးထြင္းသိေနေသာ ၀ိပႆနာဉာဏ္၏ (= ၀ိပႆနာေဇာ၀ီထိ နာမ္
တရားစု၏) အပ်က္သက္သက္ကို အာ႐ံုယူကာ ယင္းတုိ႔၏ အနိစၥ-ဒုကၡ-အနတၱ အျခင္းအရာတုိ႔ကိုလည္းေကာင္း သိေသာ ဉာဏ္,

၆။ ဘယဉာဏ္ = ယင္းသခၤါရတရားတုိ႔၏ ကုန္ကုန္ပ်က္ပ်က္ ၿပိဳၿပိဳခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ေနသည့္ သဘာ၀ကို အာ႐ုံယူကာ လကၡဏာယာဥ္ သံုးတန္သို႔ တင္ကာဆက္လက္ ႐ႈပြားသံုးသပ္လိုက္ေသာအခါ ယင္း သခၤါရတရားတုိ႔၏ ကုန္ကုန္ပ်က္ပ်က္ ၿပိဳၿပိဳခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ေနသည့္ အနိစၥ-ဒုကၡ-အနတၱ အျခင္းအရာတုိ႔ကို ထုိးထြင္းသိျမင္ေနသျဖင့္
ယင္းသခၤါရတရားတုိ႔ကို ေၾကာက္မက္ဖြယ္္ ေဘးဆိုးႀကီးမ်ားအျဖစ္ သိျမင္ေသာ ဉာဏ္,

၇။ အာဒီန၀ဉာဏ္ = ယင္းသခၤါရတရားတုိ႔ကို ေၾကာက္လန္႔ဖြယ္ ေဘးဆိုးႀကီးမ်ားအျဖစ္ ႐ႈျမင္ဖန္မ်ားလာေသာအခါ ယင္းသခၤါရတရားတို႔၏ အနိစၥျပစ္ခ်က္ၾကီးမ်ား, ဒုကၡျပစ္ခ်က္ႀကီးမ်ား, အနတၱျပစ္ခ်က္ႀကီးမ်ား, မီးက်ီးတြင္းႏွင့္ ပမာတူသည့္ ျပစ္ခ်က္ႀကီးမ်ားစသည့္ ျပစ္ခ်က္အမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ကိုသိျမင္ေသာ ဉာဏ္,

၈။ နိဗၺိဒါဉာဏ္ = ယင္းသခၤါရတရားတို႔၏ အျပစ္အာဒီန၀တို႔ကို ႐ႈျမင္ဖန္မ်ားလာေသာအခါ ယင္းသခၤါရတရားတို႔အေပၚ၌ ၿငီးေငြ႕ေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ဉာဏ္, (ဤဉာဏ္ကိုပင္ သတၱသညာသုတၱန္စသည္တို႔၌ သဗၺေလာေက အနဘိရတသညာ = တစ္ေလာကလံုး၌ မေပ်ာ္ေမြ႕ေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ ျဖစ္ေသာ ဉာဏ္ဟုေဟာၾကားထားေတာ္မူသည္။)

၉။ မုဥၥိတုကမ်တာဉာဏ္ = နိဗၺိဒါဉာဏ္ျဖင့္ သခၤါရတရားတုိ႔အေပၚ၌ ၿငီးေငြ႕လာေသာအခါ ထိုသခၤါရတရားတုိ႔မွ လြတ္ေျမာက္လိုေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ ျဖစ္ေသာ ဉာဏ္,

၁၀။ ပဋိသခၤါဉာဏ္ = အလံုးစံုေသာ ဘံုဘ၀တို႔၌ ၿပိဳၿပိဳပ်က္ပ်က္ေနၾကသည့္ သခၤါရတရားတို႔မွ လြတ္ေျမာက္လိုသျဖင့္ ယင္း သခၤါရတရားတုိ႔၏ ၿပိဳၿပိဳပ်က္ပ်က္ေနသည့္ သဘာ၀ကုိပင္ အာ႐ံုယူကာ လကၡဏာယာဥ္သံုးတန္သို႔ တင္ကာ ထပ္မံ၍ ၀ိပႆနာ႐ႈေနေသာ ဉာဏ္, (ဘာ၀နာေလးဆယ္ ေခၚ ေတာ
ေလးဆယ္ ႐ႈကြက္ကို တစ္ဖန္ထပ္၍ ႐ႈေသာဉာဏ္)

၁၁။ သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္ = ယင္းသခၤါရတရားတို႔၏ အပ်က္ကိုပင္ အာ႐ံုယူကာ လကၡဏာယာဥ္ အမ်ဳိးမ်ဳိးတင္ကာ ႐ႈဖန္မ်ားလာေသာအခါ ယင္းသခၤါရတရားတုိ႔အေပၚ၌ ေၾကာင့္ၾကမႈ ေတာင့္တမႈ မရွိေတာ့ဘဲ စိတ္ကို အလယ္အလတ္သေဘာ၌ အညီအမွ် ထားႏုိင္ေသာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈႏုိင္ေသာဉာဏ္,

၁၂။ အႏုေလာမဉာဏ္ = ေရွးေရွး ၀ိပႆနာဉာဏ္ႏွင့္ အရိယမဂ္ဉာဏ္တုိ႔ကို ေလ်ာ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးေသာ ဉာဏ္, (ဤအရာ၌ မဂၢ၀ီထိ စိတ္အစဥ္ကိုသိသင့္ေပသည္။ သို႔မွသာလွ်င္ ပို၍ တိတိက်က် နားလည္သေဘာေပါက္မည္ျဖစ္သည္။
သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္ျဖင့္ သခၤါရတရားတို႔ကို လကၡဏာယာဥ္ အမ်ဳိးမ်ဳိးတင္ကာ ႐ႈဖန္မ်ားလာေသာအခါ အနိစၥလကဏာ, ဒုကၡလကၡဏာ, အနတၱလကၡဏာ သံုးမ်ဳိးတုိ႔တြင္ ပို၍႐ႈေကာင္းရာ လကၡဏာယာဥ္တစ္ခုကို ဦးစားေပး႐ႈလုိက္ေသာအခါ
အရိယမဂ္ဉာဏ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္လုလု အခ်ိန္တြင္ မဂၢဝီထိစိတ္အစဥ္သည္ ဤသို႔ျဖစ္ေပၚလာ၏ --- ဘ၀င္, မေနာဒြါရာ၀ဇၨန္း, ပရိကံ, ဥပစာ, အႏုလံု, ေဂါၾတဘု,
မဂ္, ဖုိလ္, ဖိုလ္ ... ဟု ျဖစ္ေပၚလာ၏။ ထုိတြင္ အရိယမဂ္ဉာဏ္ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနေသာ အထြတ္အထိပ္သို႔ ေရာက္သြားေသာ အႏုေလာမဉာဏ္သို႔တုိင္ေအာင္ေသာ ယင္းသခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္ကိုပင္ ၀ု႒ာနဂါမိနိ ၀ိပႆနာဟု ေခၚဆုိေပသည္။)

၁၃။ ေဂါၾတဘုဉာဏ္ = မဂၢ၀ီထိစိတ္အစဥ္တြင္ ပါ၀င္ေသာ ပုထုဇဥ္အႏြယ္ကို ျဖတ္ေတာက္ကာ အရိယာအႏြယ္သို႔ ေရာက္ေအာင္ ဆက္သြယ္ေပးေသာဉာဏ္, (ကာမာ၀စရ မဟာကုသိုလ္ ဉာဏသမၸယုတ္ ၀ိပႆနာေဇာစိတ္ျဖစ္သည္။ ဤဉာဏ္သည္ ေလာကုတၱရာနိေရာဓသစၥာျဖစ္သည့္ အသခၤတနိဗၺာန္ကို ပထမဦးဆံုး အာ႐ံုျပဳေသာ စိတ္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ကိေလသာကို ပယ္
ရွားႏုိင္သည့္ စြမ္းအားမရွိျခင္းေၾကာင့္ နိဗၺာန္ကို အာ႐ုံျပဳႏုိင္ေသာ္လည္း အရိယမဂ္ဟူေသာ အမည္ကို မရရွိေပ။)

၁၄။ မဂ္ဉာဏ္ = ကိေလသာတုိ႔ကို အႂကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္လ်က္ အသခၤတဓာတ္နိဗၺာန္ကို ထုိးထြင္းသိေသာ ေလာကုတၱရာ မဂ္စိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာဉာဏ္ = ေလာကုတၱရာသမၼာဒိ႒ိ,

၁၅။ ဖိုလ္ဉာဏ္ = အရိယမဂ္က ပယ္ရွားထားၿပီးေသာ ကိေလသာတို႔ကို ၿငိမ္းသထက္ ၿငိမ္းေအာင္ ထပ္ၿငႇိမ္းလ်က္ အသခၤတဓာတ္ နိဗၺာန္တရားေတာ္ျမတ္ကိုပင္ ဆက္လက္သိေသာ ေလာကုတၱရာဖုိလ္စိတ္ႏွင့္ယွဥ္ေသာ ဉာဏ္,

၁၆။ ပစၥ၀ကၡဏာဉာဏ္ = (၁) အရိယမဂ္ဖိုလ္တုိ႔က ထုိးထြင္းသိထားေသာ နိဗၺာန္ကိုပင္ ဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္,
(၂) မိမိရရွိထားၿပီးသည့္ အရိယမဂ္ကို ဆင္ျခင္ေသာ ဉာဏ္,
(၃) မိမိရရွိထားၿပီးသည့္ အရိယဖိုလ္ကို ဆင္ျခင္ေသာ ဉာဏ္,
(၄) မိမိရရွိထားၿပီးသည့္ အရိယမဂ္က ပယ္ရွားထားၿပီးသည့္ ကိေလသာတို႔ကိုဆင္ျခင္ေသာ ဉာဏ္,
(၅) မိမိရရွိထားၿပီးသည့္ အရိယမဂ္က မပယ္ရွားရေသးသည့္ ကိေလသာတို႔ကို ဆင္ျခင္ေသာ ဉာဏ္ ---
ဤသိုိ႔လွ်င္ ပစၥ၀ကၡဏာဉာဏ္ ငါးမ်ဳိးရွိေပသည္။

(သတၱသညာသုတၱန္)
Sattasanna Sutta
ဖားေအာက္ေတာရဆရာေတာ္

Shared from Buddhavasa Tiloka (FB)

No comments:

Post a Comment