Tuesday, August 23, 2011

က်က္သေရဆံုမွတ္


ေလာကက်က္သေရထဲမွာ အေရးႀကီးဆုံးျဖစ္တဲ့ က်က္သေရက “အသိတရား”ျဖစ္ပါတယ္၊ အသိအလိမၼာ၊ ဉာဏ္ပညာ၊ ၀ိဇၨာ အေမာဟ ဆုိတဲ့ အမည္မ်ားဟာ အဓိပၸါယ္တူေတြပါ၊ ျမတ္ဗုဒၶရဲ့ လမ္းစဥ္မွာေတာ့ “သမၼာဒိ႒ိ”လို႔ သုံးပါတယ္။ သံသယကင္း အျမင္ရွင္းတဲ့ အသိတရားလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။
ဒီအသိနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ေလာကီနယ္ပယ္မွာ သင္ယူမွတ္သားလုိ႔ မဆုံးႏုိင္ေအာင္ အကန္႔အသတ္မရွိ က်ယ္၀န္းတယ္ဆုိတာ လူတုိင္း သိၾကျပီးသားပါ၊ ဓမၼနယ္ပယ္မွာေတာ့ အေျခခံအားျဖင့္ အဆင့္သုံးဆင့္ရွိပါတယ္။
(၁) ကံနဲ႔ ကံရဲ့ အက်ိဳးကုိ သံသယကင္းကင္း သိျမင္တဲ့ အဆင့္ (ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိ) ။
(၂) ရုပ္နာမ္ဓမၼသခၤါရတုိ႔ရဲ့ ျဖစ္တတ္ ပ်က္တတ္တဲ့ သေဘာ အမွန္ကုိ သံသယကင္းကင္း သိျမင္တဲ့ အဆင့္( ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိ)နဲ႔
(၃) ျဖစ္ပ်က္ရႈတ္ေထြး ဒုကၡေဘးတုိ႔ ျငိမ္းေအးလြတ္ေျမာက္ရာ နိဗၺာန္ကုိ ထုိးထြင္းသိျမင္တဲ့ အဆင့္(မဂၢသမၼာဒိ႒ိ) တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေလာကီပညာေရးမွာ မူလတန္းအဆင့္ကုိ ေအာက္သက္ ေက်ေက်နဲ႔ ေအာင္ျမင္ခဲ့မွ အလယ္တန္းအဆင့္ အထက္တန္းအဆင့္ေတြကုိ တစ္ဆင့္ထက္ တစ္ဆင့္ အေထာက္အကူျပဳျပီး လြယ္ကူေအာင္ျမင္ႏုိင္သလုိပဲ၊ ဓမၼအသိမွာလဲ မူလတန္း အဆင့္ျဖစ္တဲ့ ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိအဆင့္မွာ ေအာက္သက္ေက်ျပီး သံသယကင္းကင္းသိျမင္မွသာ အထက္အဆင့္ေတြကုိ ေက်းဇူးျပဳသိျမင္ႏုိင္ၾက မွာပါ၊ ေအာက္သက္မေက်ဘဲ အထက္အဆင့္ေတြကုိ ျဖတ္လမ္းကေန တက္ဖုိ႔ ဆုိတာ အမ်ားစု အတြက္ ျဖစ္ႏုိင္ေခ် အေတာ္နည္းပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ကံနဲ႔ ကံရဲ့ အက်ိဳးကုိ သံသယကင္းကင္း အျမင္ရွင္းေရးဟာ ဓမၼနယ္ပယ္မွာ မရွိ မျဖစ္ လုိအပ္တဲ့ အေျခခံအသိ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆုိရတာပါ။
အေျခခံအသိျဖစ္တဲ့ “ ေကာင္းတာလုပ္ရင္ ေက်ာင္းက်ိဳး ျဖစ္တယ္၊ မေကာင္းတာလုပ္ရင္ မေကာင္းက်ိဳး ျဖစ္တယ္”ဆုိတဲ့ အသိတရာ းဟာ အေျပာ လြယ္ သေလာက္ တကယ္ သေဘာေပါက္လက္ခံေရးမွာ အလြန္ခက္ခဲေန ၾကပါတယ္။ ေဟာေျပာ ပုိ႔ခ်ခဲ့တဲ့ ပြဲေတြမွာ ေမးၾကည့္ခဲ့ဖူးတယ္။
“ထမင္းစားရင္ အားျဖစ္တယ္၊ ကုသုိလ္ျပဳရင္ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္တယ္” ဒီႏွစ္မ်ိဳးမွာ ထမင္းစားတာက တစ္ဘ၀ခႏၶာကုိယ္ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အေရးပါတဲ့ ေကာင္းမႈျဖစ္ျပီး ကုသုိလ္ဆုိတာ ဓမၼခႏၶာကုိယ္တည္ေဆာက္ေရး အတြက္ အေရးပါတဲ့ ေကာင္းမႈျဖစ္တယ္၊ ဒီႏွစ္ခုမွာ ဘယ္ဟာက ပုိအေရးႀကီး သလဲဆုိေတာ့ အားလုံးကပဲ“ ကုသုိလ္တရားက အေရးႀကီးပါတယ္”တဲ့၊ ဒါျဖင့္ တစ္ေန႔မွာ ထမင္းဘယ္ႏွစ္ထပ္ စားသလဲဆုိေတာ့ အနဲဆုံး ႏွစ္ထပ္တဲ့၊ ကုသိုလ္ ကုိက်ေတာ့ေကာဆုိေတာ့ “အဟဲ”ဆုိျပီး ျငိမ္သြားၾကတယ္၊ အစားကုိ မစားဘဲ မေနႏုိင္ၾကသလုိ ကုသိုလ္ကုိ မျပဳဘဲမေနႏုိင္ဘူးဆုိတဲ့လူ ဘယ္ႏွစ္ေယက္ပါ သလဲလုိ႔ ေမးၾကည့္တဲ့အခါမွာေတာ့ အားလုံး အသံမထြက္ၾကေတာ့ဘူး။
ကဲ…… ေနာက္ထပ္ စကားတစ္စုံ ေမးၾကည့္ပါဦးမယ္။
“အဆိပ္ေသာက္ရင္ ေသတတ္တယ္၊ အကုသိုလ္ျပဳရင္ မေကာင္းက်ိဳး(ဒုကၡ)ခံစား ရတယ္” ဒီစကာဒးတစ္စုံမွာ အဆိပ္ေသာက္တာက တစ္ဘ၀ ခႏၶာကုိယ္ကုိ ပ်က္စီးေစတဲ့ မေကာင္းမႈ၊ အကုိုလ္ျပဳတာက ဓမၼခႏၶာကုိယ္ကုိ ပ်က္စီးေစတဲ့ မေကာင္းမႈ၊ တစ္နည္းေျပာရရင္ေတာ့ အဆိပ္က တစ္ဘ၀ခႏၶကုိယ္ကုိ ေသေစ တတ္တယ္၊ အကုသုိလ္က ဘ၀သံသရာ အဆက္ဆက္မွာ အေသမရပ္ တရစပ္ ေသေစတတ္တယ္၊ ဘယ္အဆိပ္ကပုိျပင္းလဲ” ဆုိေတာ့ “အကုသိုလ္ အဆိပ္က ပုိျပင္းပါတယ္”တဲ့၊
“ပုထုဇဥ္အေလ်ာက္ မကင္းရာ မကင္းေၾကာင္းေပါ့” ဆုိတဲ့ ဆင္ေျခနဲ႔ အဆိပ္ကုိ တစ္ခြက္တစ္ဖလား ေမာ့ၾကည့္ဖူးသူ ရွိလားဆုိေတာ့“မရွိပါဘူး”တဲ့၊ ဒါျဖင့္ အကုသုိလ္က်ေတာ့ေကာဆုိေတာ့ အားလုံးျငိမ္ေနၾကတယ္၊ ဒီၾကားထဲမွာ ျဖဳန္းကနဲ ျခင္ရုိက္တဲ့ အသံတစ္သံပဲ ၾကားလုိက္ရပါတယ္။
ေအး…. လူေတြ ဒုကၡေတြနဲ႔နခ်ည္း လုံးေထြးေနရျပီး နိဗၺာန္နဲ႔ ေ၀းေန ၾကတာဟာ ပါရမီေတြ ဘာေတြကုိ ဆင္ေျခေအပးမေနၾကပါနဲ႔ တကယ့္ အေျခခံ အေၾကာင္းရင္းက အကုသုိလ္ကံကုိ အဆိပ္ေလာက္ မေၾကာက္ၾကသလုိ ကုသိုလ္ကံကုိလဲ ထမင္းေလာက္ အေလးမထားလုိ႔ပါ”လုိ႔ပဲ မွတ္ခ်က္ေပးခ ဲ့လုိက္ ပါတယ္။
မွန္ကန္တဲ့အသိ အသိဆိုတာကုိ တခ်ိဳ႔က မွန္ကန္တဲ့ အယူ၀ါဒ လုိ႔ နားလည္မႈ မွားေနတတ္ၾကသလုိ “ ကုသုိလ္”ဆုိတာကုိလဲ ဘာသာ၀ါဒတစ္ခုခုရဲ့ မူပုိင္လုပ္ငန္း တစ္ခုလုိ႔ အထင္မွားေနၾကတာကုိလဲ မၾကာခဏ ေတြ႔ရတတ္ ပါတယ္။
အမွန္က ကံနဲ႔ ကံရဲ့အက်ိဳးကုိ သိတဲ့ အသိဆုိတာ ေကာင္းမြန္တဲ့ အလုပ္ ကုိ လုပ္ရင္ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္တယ္ ဆုိတဲ့ အသိမွန္ကုိ ဆုိတာပါ၊ ဒီလုိ ေကာင္း က်ိဳး ျဖစ္္ေစတဲ့ အလုပ္ကုိ ဘယ္ဘာသာ၀င္က လုပ္မွသာ ေကာင္းတဲ့ အလုပ ္ျဖစ္လို႔ မူပုိင္လုပ္ထားလုိ႔မရပါဘူး၊ မိရုိးဖလာ ကုိးကြယ္တဲ့ အယူ၀ါဒ အရ ဘယ္ ဘာသာ၀င္ပဲ ျဖစ္ေနပါေစ ေကာင္းတဲ့ စိတ္ထားနဲ႔ သူတစ္ပါးကုိ ေကာင္းက်ိဳးျပဳတဲ့ အလုပ္မ်ိဳးကုိ လုပ္ေနတာဟာ ေကာင္းမႈပါပဲ၊ ဒါကုိ ဗုဒၶဘာသာ အရင့္အမာႀကီး မ်ားလုိ႔ ေျပာၾကသူမ်ား ကုိယ္တုိင္ကေတာင္ သေဘာမေပါက္ႏုိင္ ၾကတာေတြ ေတြ႔ရဖူးပါတယ္၊ “သရဏဂုံ မေဆာက္တည္ပဲ ျပဳလုပ္တာဟာ ကုသုိလ္ျဖစ္ပါ့ မလား”တဲ့၊ ဒီလုိပုဂၢိဳလ္မ်ာဒးကုိ” ကဲ.. ေ၀ႆႏၱရာမင္းႀကီးရဲ့ ဆင္ျဖဴေတာ္ အလွဴတုိ႔ သားေတာ္ သမီးေတာ္တုိ႔ကုိ လွဴတဲ့ အလွဴတုိ႔ဟာ ကုသုိလ္ျဖစ္သလား မျဖစ္ဘူးလား ဆုိေတာ့ “ျဖစ္ပါတယ္”တဲ့၊ ေ၀ႆႏၱရာ မင္းႀကီးဟာ ဘယ္ဘာသာ လဲဆိုုတဲ့ အခါက်ေတာ့ အင္း…အဲ ျဖစ္ကုန္ၾကေရာ။
အမွန္က… အေလာင္းေတာ္တုိ႔ ပါရမီျဖည့္စဥ္ ကာလေတြထဲမွာ သာသနာ ပ ကာလႀကီးက အရွည္ဆုံး အမ်ားဆုံးပါ၊ ဒီကာလေတြမွာ အေလာင္းေတာ္ မ်ား ဟာ ဘယ္ဘာသာ၀င္မွ မဟုတ္သလုိ ဘယ္ဘာသာေရး အလုပ္မွလဲ လုပ္မေန ၾကပါဘူး၊ သူတစ္ပါးတုိ႔ရဲ့ ေကာင္းက်ိဳးကုိ စိတ္ေကာင္း ထားျပီး လုပ္ေဆာင္ ေနတာသက္သက္ပါ၊ ဒီလုိ လုပ္ေနတာကုိပဲ ပါရမီကုသိုလ္ အလုပ္လုိ႔ ဆုိရတာပါ။
အခုေလာေလာဆယ္ နာဂစ္အလြန္ရက္ပုိင္း အတြင္းမွာပဲ နာဂစ္ဒဏ္ခံ ဒုကၡသည္ေတြကုိ ႏုိင္ငံအသီးသီး အရပ္ေဒသ အသီးသီးက ဘာသာ၀င္ေတြ အားလုံး စာနာစိတ္နဲ႔ ၀ုိင္း၀န္းကူညီၾကတာေတြ၊ အလြန္ေ၀းလံတဲ့ အရပ္ေတြမွာ ေနၾကျပီး ဘာလူမ်ိဳး ဘယ္ဘာသာ၀င္မွန္း မသိၾကေပမယ့္ ေမတၱာနဲ႔ ယွဥ္တဲ့ စာနာစိတ္ ၾကင္နာစိတ္အျပည့္နဲ႔ ေထာက္ပံ ကူညီၾကတာေတြ၊ လူကုိယ္တုိင္ လာေရာက္ အားေပးၾကတာေတြ ၾကည့္ေပါ့၊ ဘယ္ဘာသာ၀င္ ေတြကေတာ့ ကုသိုလ္မရႏုိင္ဘူးလုိ႔ ကန္႔သတ္လုိ႔မရပါဘူး၊ အားလုံးဟာ စိတ္ေကာင္းနဲံယွဥ္ ျပီး
ဒုကၡေရာက္သူတုိ႔ရဲ့ ေကာင္းက်ိဳးကုိ ေဆာင္ရြတ္ၾက သူမ်ားျဖစ္လုိ႔ ေကာင္းမႈရွင္ စစ္စစ္ေတြ ခ်ည္းပါပဲ။
“ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ”ဆုိတာကုိက အမ်ားေကာင္းက်ိဳး အတြက္ စိတ္ ေကာင္း ေစတနာေကာင္းထားျပီး အေကာင္းဆုံး လုပ္ေဆာ္ငတဲ့ အလုပ္ကုိ ဆုိတာပါ၊ ဘာသာ၀င္ အသီးသီးတုိ႔ရဲ့ ဘာသာေရးအလုပ္ကုိ ဆုိလုိတာ မဟုတ္သလုိ ဘယ္ဘာသာ၀င္ကမွ သီးသန္႔ပုိင္တဲ့ အလုပ္လည္း မဟုတ္ပါဘူး ဆုိတာ အျမင္က်ယ္က်ယ္ အသိႀကီးႀကီးနဲ႔ သေဘာေပါက္ ၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။
“စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္း”ဆုိတာ ဘယ္လုိ စိတ္ထားမ်ိဳးလဲ ဆုိတာကုိလည္း အားလုံးက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သေဘာေပါက္ဖုိ႔ လုိပါတယ္၊ အတုိခ်ဳပ္ကေတာ့ ျဗဟၼစုိရ္ စိတ္ထားလုိ႔ လူသိမ်ားၾကတဲ့ မိမိနဲ႔ သူတစ္ပါးကုိ တစ္သားတည္း ခံယူတဲ့ ကုိယ္ခ်င္းစာစိတ္နဲ႔ ဆင္းရဲခ်မ္းသာကုိ မွ်ေ၀ ခံစား တတ္တဲ့ ေမတၱာစိတ္၊ ဒုကၡေရာက္ သူကုိ စာနာ ေထာက္ထား ရုိင္းပင္း ကူညီ တတ္တဲ့ ကရုဏာစိတ္၊ ခ်မ္းသာျပည့္စုံသူတုိ႔အေပၚမွာ မနာလုိ ၀န္တုိမျဖစ္ဘဲ ကုိယ္တုိင္ ခ်မ္းသာခံစားရသလုိ ေက်နပ္၀မ္းေျမာက္တတ္တဲ့ မုဒိတာ စိတ္နဲ႔ သူတစ္ပါးရဲ့ အျပစ္နဲ႔ ခ်ြတ္ယြင္းခ်က္မ်ားကုိ ခြင့္လႊကတ္ လစ္လ်ဴရႈတတ္တဲ့ ဥေပကၡာစိတ္မ်ားကုိ စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္းလုိ႔ ဆုိတာပါ။
ဒီစိတ္ထား ေလးမ်ိဳးထဲမွာ ပဓာနအက်ဆုံးက[B] “ကုိယ္ႏွင့္လည္းစာ၊ သတၱ၀ါကုိ၊ ၾကင္နာလွေစ၊ သူ႔အသက္ကုိခ်စ္ပါေလ[/B]”ဆုိတဲ့ အရွင္မဟာရ႒သာရ ရဲ့ ဆုံးမစာအတုိင္းကုိယ္ခ်င္းစာနာတတ္တဲ့ ေမတၱာစိတ္ထား ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ဒီျမင့္ျမတ္တဲ့ စိတ္ထားေလးမ်ိဳးလုံးကုိ “ေမတၱာစိတ္ထား”ဆုိတာနဲ႔ ကုိယ္စားျပဳ သုံးစြဲၾကပါတယ္၊ “စစ္မွန္တဲ့ ေမတၱာစိတ္ထားစ”ဆုိတာ ျဗဟၼစုိရ္ စိတ္ထား ေလးမ်ိဳးလုံးကုိ ကုိယ္စားျပဳတဲ့ စိတ္ထားျဖစ္တယ္လုိ႔ နားလည္ၾကရမွာ ပါ။
တိပိဋကဓရ(ေယာ)ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးကေတာ့….
[B]ဘာသာအားလုံး ရႊင္ျပဳံးၾကည္သာ ေပါင္းဆုံရာ၊ ေမတၱာအလွဆုံး။[/B]
[B] လူမ်ိဳးအားလုံး ရႊင္ျပဳံးၾကည္သာ ေပါင္းဆုံရာ၊ ေမတၱာအလွဆုံး။[/B]
[B] သတၱ၀ါအားလုံး ရႊင္ျပဳံၚၾကည္သာ ေပါင္းဆုံရာ၊ ေမတၱာအလွဆုံး။[/B] လုိ႔ မိန္႔ၾကားပါတယ္။
ဟုတ္ပါတယ္ သိပ္မၾကာလွေသးတဲ့(၂.၅.၂၀၀၈)ေန႔ဆီက နာဂစ္ဆုိတဲ့ မုန္တုိင္းဆုိးႀကီး ေအာက္ျမန္မာျပည္ကုိ ၀င္ေရာက္ႏွိပ္စက္လုိက္တာ ဧရာ၀တီ တုိင္းနဲ႔ ရန္ကုန္တုိင္းအတြင္းက ျမိဳ႔ႀကီးျမိဳ႔ငယ္နဲ႔ ေက်းရြာေတြပါ မက်န္ အသက္ အုိးအိမ္စည္းစိမ္ေတြ အမ်ားႀကီး ဆုံးရႈံၾကရတဲ့အခါ ခ်မ္းသာနဲ႔ ဆင္းရဲကုိ ေ၀မွ် ခံစားတတ္တဲ့ လူသားတုိရဲ့ စိတ္ဓာတ္မွန္ ေမတၱာစိတ္ထားဟာ ႏုိင္ငံ၊ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ ေဒသဆုိတဲ့ အတားအဆီးအားလုံးကုိ ဖယ္ရွားေပါင္းဆုံမိၾကပါတယ္၊
ဒီစိတ္ဓာတ္ေၾကာင့္ပဲ တစ္ခါမွ မေတြ႔မျမင္ဘူးၾကသူေတြ ျဖစ္ေပမယ့္ ဒုကၡသည္ အားလုံးကုိ ကုိယ့္မိသားစုလုိ သေဘာထားျပီး ေ၀းလံသီေခါင္တဲ့ အရပ္ေဒသ
ေတြကအထိ ဒီဒုကၡသည္နယ္ေျမကုိ ပစၥည္းဥစၥာမ်ားသာမက လူကုိယ္တုိင္ပါ လာေရာက္ ကူညီၾကတာပါ၊ သဘာ၀ေဘးဒဏ္က က်က္သေရ အမဲ့ဆုံး ျဖစ္ေအာင္ နွိပ္စက္ခ်ိန္မွာ လူသားတုိ႔ရဲ့ အျမင့္မားဆုံးနဲ႔ အလွဆုံး က်က္သေရ ေတြ ေပါင္းဆုံျပၾကတယ္လုိ႔ ဆုိရမွာပါ။
က်က္သေရဆုံမွတ္မွာ ဘာသာအားလုံး၊ လူမ်ိဳးအားလုံးတုိ႔ စုရုံးေပါင္းဆုံမိ ၾကခ်ိန္မွာ ထက္ထက္သန္သန္မပါ၀င္ဘဲ ေရွာင္လႊဲ ေနွာင့္ေနွးေနၾ႕သူတုိ႔အတြက္ ေတာ့ လယ္တီ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ့ သတိေပးဆုံးမ စကားအတုိင္း….
[B]ခြင့္္သာတုန္းမွ၊ မရုန္းခ်င္လွ်င္၊ အရႈံးႏွင့္ျပင္ ရွိေသးးလိမ့္လား။[/B]
[B] ခြင့္သာခုိက္မွ ၊ မလုိက္ခ်င္လွ်င္၊ အမုိက္နွင့္ျပင္ ရွိေသးလိမ့္လား။[/B]
[B] ခြင္သာဆဲမွ၊ မႏြဲခ်င္လွ်င္၊ အလႊဲနွင့္ျပင္ ရွိေသးလိမ့္လား…[/B]. လုိ႔သာ ဆုိရပါ လိမ့္မယ္။
က်က္သေရမဲ့ျခင္းေဘးမွ ကင္းေ၀းၾကပါေစ။

ဓမၼေဘရီအရွင္၀ီရိယ(ေတာင္စြန္း)

No comments:

Post a Comment