Tuesday, June 28, 2016

** ရဟန္းသံဃာမ်ား ေလ်ာ့နည္းလာမႈအေပၚ သံုးသပ္အႀကံျပဳခ်က္ **


ဖားေအာက္ေတာရေရာက္တုန္း ဖားေအာက္ေတာရဆရာေတာ္ႀကီးကို ဝင္ေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ကန္ေတာ့ ေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးက ပရိယတၱိစာသင္တိုက္ေတြရဲ႕အေျခအေနကို တကူးတက ေမးပါတယ္။ မိမိတို႔ကလဲ စာသင္တိုက္ေတြရဲ႕အေျခအေနေတြကို ျမင္သိသမွ် ေလွ်ာက္ထားျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီး ေမးလို႔ မိမိတို႔ေျဖဆိုရတာ အမ်ားဆံုးက သာသနာမွာ ရဟန္းသံဃာမ်ား သိသိသာသာ ေလ်ာ့နည္းလာတဲ့ ကိစၥပါ။

သံဃာ ေထာင္ခ်ီရွိတဲ့ မႏၲေလး မစိုးရိမ္တိုက္သစ္လို၊ အမရပူရ မဟာဂႏၶာရံုလို ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးေတြမွာ ဒီကိစၥဟာ သိပ္မသိသာ မထင္ရွားေပမယ့္ သံဃာ တစ္ရာစြန္းစြန္းနဲ႔ ပံုမွန္လည္ပတ္ေနတဲ့ အလယ္အလတ္စာသင္တိုက္ေတြမွာေတာ့ ဒီကိစၥဟာ အလြန္သိသာ ထင္ရွားေနပါၿပီ။ လြန္ခဲ့တဲ့ (၁) ႏွစ္ခန္႔က မိမိတို႔ေက်ာင္းတိုက္မွာ ႏွစ္စဥ္ပံုမွန္ရွိတဲ့သံဃာထက္ ၂၅% ေလ်ာ့နည္းသြားတယ္လို႔ မိမိေျပာခဲ့ဖူးတယ္။ အနာဂတ္သာသနာအတြက္ တုန္လုပ္ဖြယ္ အေျခအေနတစ္ရပ္က မႏွစ္က ၂၅%ေလ်ာ့နည္းမႈဟာ ယခုႏွစ္မွာေတာ့ ၅၀%ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီအေျခအေနဟာ မိမိတို႔ေက်ာင္းတိုက္တစ္ခုတင္လားဆိုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ တႏိုင္ငံလံုးမွာရွိတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္တိုင္းလိုလိုဟာလဲ မိမိတို႔ေက်ာင္းတိုက္နည္းတူပါပဲ။ ဒီလို သံဃာေလ်ာ့နည္းလာျခင္းရဲ႕ စိန္ေခၚမႈကို ႀကံဳေတြ႔ရင္ဆိုင္ေနၾကရပါတယ္။

တစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာ ရွိတဲ့ ရဟန္းသံဃာတို႔ရဲ႕အရင္းအျမစ္ဟာ ေက်းလက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဇာတိေက်းလက္ကို မၾကာခဏ မိမိေရာက္တတ္သလို တစ္ျခား တစ္ျခားေသာ ေက်းလက္ရပ္ရြာမ်ားကိုလည္း အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေရာက္ေလ့ရွိပါတယ္။ ေရာက္တိုင္း သတိျပဳမိတာက ယခင္က ေက်ာင္းသားကိုရင္မ်ားနဲ႔ စီစီညံညံရွိခဲ့တဲ့ ရြာဦးေက်ာင္းေတြဟာ ယေန႔မွာေတာ့ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီးနဲ႔ ကပၸိယ တစ္ေယာက္ ႏွစ္ေယာက္သာရွိၿပီး တိတ္ဆိတ္ေျခာက္ေသြ႔ေနျခင္းပါပဲ။ ရဟန္းသံဃာတို႔ရဲ႕ အရင္းအျမစ္ေက်းလက္ ရြာဦးေက်ာင္းေတြမွာ ခုလို ျဖစ္ေနမွာေတာ့ ၿမိဳ႕ေပၚစာသင္တိုက္ေတြမွာ ရဟန္းသံဃာမ်ား ေလ်ာ့နည္းသြားျခင္းဟာ အဆန္းေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။

ဒီလို တစ္ႏိုင္ငံလံုးအတိုင္းအတာနဲ႔ ရဟန္းသံဃာမ်ား သိသိသာသာ ေလ်ာ့နည္းလာတာဟာ လူငယ္အမ်ားစုေျပာေနသလို စာေမးပြဲေၾကာင့္ မဟုတ္သလို ပစၥည္းေလးပါးခ်ိဳ႕တဲ့ဆင္းရဲလို႔လဲ မဟုတ္ပါဘူး။ စာေမးပြဲနဲ႔ စပ္ၿပီး ရွင္းရွင္းေလးေျပာရရင္ ယခင္ေခတ္ေတြကလဲ ဒီစာနဲ႔ ဒီစာေမးပြဲျဖစ္သလို ယေန႔ေခတ္မွာလဲ ဒီစာနဲ႔ ဒီစာေမးပြဲပါပဲ။ ယခင္ေခတ္ေတြနဲ႔စာရင္ ယေန႔ေခတ္မွာက ေရြးခ်ယ္စရာ ပိုေတာင္ မ်ားေနပါေသးတယ္။ ပစၥည္းေလးပါးကလည္း ယခင္ေခတ္ေတြနဲ႔စာရင္ ယေန႔ေခတ္မွာက အပံုႀကီး ျပည့္စံုပါတယ္။

သံဃာေလ်ာ့နည္းလာျခင္းရဲ႕ အဓိကအခ်က္က ေခတ္ႀကီး တိုးတက္လာျခင္းနဲ႔အတူ ပုထုဇဥ္တို႔ သည္းေျခႀကိဳက္ျဖစ္တဲ့ ေလာကီအာရံု ကာမဂုဏ္ေတြ အဆမတန္ အားေကာင္းလာၿပီး ေနရာတိုင္းမွာ တင္းၾကမ္းျဖစ္လာလို႔ပါပဲ။ ဒီအေျခအေနကို မိမိတို႔ ျငင္းလို႔မရပါဘူး။ ဒီအေျခအေနကို ကာကြယ္ဖို႔ ရဟန္းသံဃာတို႔ရဲ႕ စည္းကမ္း၊ ေက်ာင္းတိုက္ကိုယ္စီရဲ႕ စည္းမ်ဥ္းေတြကို ေလ်ာ့ခ်ၿပီး အလိုလိုက္အႀကိဳက္ေဆာင္လို႔လဲ လံုးဝ မျဖစ္ပါဘူး။ ဒါဟာ နည္းမွန္းလမ္းမွန္မဟုတ္သလို ရွိသင့္ရွိထိုက္တဲ့ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ဥပေဒေတြကို ေလ်ာ့ခ်ျခင္းဟာ အနာနဲ႔ေဆး တစ္ျခားစီျဖစ္ၿပီး အလံုးစံုပ်က္သုဥ္းေရး လမ္းေၾကာင္းကိုပဲ မလႊဲမေသြ ေရာက္သြားဖို႔ ရွိပါတယ္။

မိမိကေတာ့ စာေမးပြဲစနစ္ေတြ ျပင္ဖို႔၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြ ေလ်ာ့ခ်ဖို႔ထက္ အခ်က္ (၃) ခ်က္ကိုဘဲ ျမင္ပါတယ္။ ပထမဆံုးနဲ႔ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္က ဥပဇၩာယ္ဆရာပါ။ ဥပဇၩာယ္ဆိုတာ သာသနာေတာ္မွာေတာ့ မိဘပါ။ ခု ျဖစ္ေနပံုက ဥပဇၩာယ္ဆရာဆိုတာ သာသနာေတာ္မွာ မိဘဆိုေပမယ့္ မ်ားေသာအားျဖင့္ နာမည္ခံေလာက္ပါပဲ။ လက္ေတြ႔က်င့္သံုးမႈမွာေတာ့ မိဘက သားသမီးအေပၚ တာဝန္ခံ တာဝန္ယူတဲ့သေဘာမ်ိဳး မရွိပါဘူး။ ခုလို ရွင္ရဟန္းေတြ တျဖဳတ္ျဖဳတ္ ေၾကြေနတဲ့ အေျခအေနမွာ ဥပဇၩာယ္ဆရာမ်ားရဲ႕အခန္းက႑ဟာ အလြန္အေရးႀကီးလာၿပီလို႔ ယူဆပါတယ္။ ဥပဇၩာယ္ဆရာတိုင္းသည္ ကိုယ့္ထံ ဥပဇၩာယ္ယူထားတဲ့ တပည့္ရွင္ရဟန္းတိုင္းအေပၚ လူ႔ေဘာင္ေလာက က မိဘမ်ားနည္းတူ၊ ကိုယ့္ရင္မွ ေမြးဖြားေသာ ရင္ေသြးႏွင့္မျခား ေကာင္းေကာင္းဆိုးဆိုး ေမတၱာ ကရုဏာအျပည့္နဲ႔ အလံုးစံု တာဝန္ယူၾကရပါလိမ့္မယ္။

လူထြက္ၿပီး ယခု ကေလးအေဖႀကီးေတာင္ ျဖစ္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ သီတဂူကမ႓ာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္က အဘိဓမၼာဆိုင္ရာ ကထိကဆရာေတာ္တစ္ပါးက "တပည့္ေတာ္ သားသမီး ရွိလာလို႔ အဲဒီသားသမီးက သာသနာ့အေမြ ခံယူမယ္ဆိုပါစို႔၊ မိဘတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ျပန္လွည့္ၾကည့္စရာမလိုေအာင္၊ တစ္ဘဝလံုး စိတ္ခ်လက္ခ် အပ္ထားရေလာက္ေအာင္ တာဝန္ခံႏိုင္တဲ့ ေက်ာင္းတိုက္မ်ိဳး မေတြ႔ဖူးေသးဘူး" လို႔ တစ္ခါက မိမိကို ေျပာဖူးတယ္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္မိဘတိုင္းရဲ႕ရင္ထဲမွာလဲ ဒီလိုအေတြးမ်ိဳး ရွိေနၾကပါတယ္။ ရွိေနၾကလို႔လဲ သားသမီးတစ္ေယာက္ သကၤန္းဝတ္မယ္ဆိုတာနဲ႔ " ေတာမေရာက္ ေတာင္မေရာက္ျဖစ္ေနပါ့မယ္၊ ေသခ်ာစဥ္းစားပါဦး" ဆိုၿပီး ႏုႏုေလးနဲ႔ တားဆီးတဲ့အသံေတြ မၾကာခဏ ၾကားေနရတာပါ။ မိမိတို႔ဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ မိဘမ်ားရဲ႕စိုးရိမ္စိတ္ကို ေျပာင္းပစ္ႏိုင္ရပါ့မယ္။ ေျပာင္းပစ္ႏိုင္မွလဲ ကာမဂုဏ္ေတြရဲ႕ ဆြဲေဆာင္မႈဒဏ္ မခံႏိုင္ဘဲ လူထြက္ေနၾကတဲ့ ရဟန္းသံဃာေတြရဲ႕ေနရာမွာ သူေတာ္ေကာင္းဓာတ္ခံပါတဲ့ သာသနာ့မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြနဲ႔ အစားထိုးႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီလို ေျပာင္းပစ္ဖို႔ သာသနာေတာ္ရဲ႕မိဘဆိုတဲ့ ဥပဇၩာယ္ဆရာေတာ္မ်ားက အခရာက်ပါတယ္။

ဒုတိယအခ်က္က သာသနာတြင္း ေရာက္လာတဲ့ ရွင္ရဟန္းတိုင္းကို လက္ရွိဘဝအေျခအေနထက္ ပိုမိုေတာက္ေျပာင္ေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္ရပါ့မယ္။ သံသရာေကာင္းဖို႔အျပင္ မ်က္ျမင္ျဖစ္တဲ့ ပစၥဳပၸန္ဘဝကိုပါ အမ်ားအားက် အတုယူဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးျပဳျပင္ေပးႏိုင္ရပါ့မယ္။ ပထမအခ်က္နဲ႔ ဒုတိယအခ်က္ရဲ႕ လိုရင္းအခ်ဳပ္ကေတာ့ သာသနာေတာ္ရဲ႕ မိဘမ်ားျဖစ္တဲ့ ဥပဇၩာယ္ဆရာတိုင္းဟာ ဆရာ့က်င့္ဝတ္အျပင္ ကိုယ္အာမခံ သြတ္သြင္းေပးတဲ့ တပည့္ရွင္ရဟန္းမ်ားအေပၚ လူ႔ေလာကီမိဘမ်ားနဲ႔နည္းတူ မိဘက်င့္ဝတ္ကိုပါ တြဲဖက္ က်င့္သံုးဖို႔ပါ။

တတိယအခ်က္ကေတာ့ လက္ရွိျမန္မာျပည္သာသနာေတာ္မွာ အလုပ္ လုပ္ေနၾကတဲ့ ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္မ်ား အားလံုးနဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။ ရွင္ရဟန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ သာသနာတြင္း ေရာက္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ပရိယတၱိစာေပ သင္ၾကားၾကတယ္။ စာေမးပြဲေတြ ေျဖၾကတယ္။ ဘြဲ႔ေတြ ရၾကတယ္။ ပရိယတၱိစာေပ သင္ၾကားတာဟာ ဘုရားေဟာေတြကို သိဖို႔၊ သိၿပီးရင္ က်င့္ဖို႔ဆိုေပမယ့္ သိတဲ့အတိုင္း သေဝမတိမ္းက်င့္ဖို႔က အလွမ္းေဝးလြန္းပါတယ္။ လက္ရွိသာသနာေတာ္ရဲ႕ ရွင္ရဟန္းအမ်ားစု အေျခအေနက အသိနဲ႔အက်င့္ၾကားမွာ တဝဲလည္လည္ပဲ ျဖစ္ေနတယ္။

စကားလံုးအေျဖာင့္အတိုင္း ေျပာရရင္ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံအသင့္ရွိတဲ့ ရွင္ရဟန္းအနည္းငယ္မွတစ္ပါး ငယ္ျဖဴျဖစ္ၿပီး အရည္အခ်င္းလဲ ရွိတဲ့ ရွင္ရဟန္းအမ်ားစုဟာ စာေမးပြဲေတြ ၿပီးၿပီဆိုတာနဲ႔ အလုပ္လက္မဲ့ေတြ ျဖစ္သြားေတာ့တာပဲ။ တစ္ခ်ိဳ႕ဆို ဒီအေျခအေနကို ၿငီးေငြ႔ၿပီး လူထြက္ဖို႔ဘဲ စိတ္ေရာက္ကုန္ပါတယ္။ တကယ္လဲ ထြက္ေနၾကပါတယ္။ ဒါဟာ သာသနာေတာ္အတြက္ ႀကီးမားတဲ့ လုပ္အား ေလလြင့္ဆံုးရံႈးမႈပါ။ ေနာက္ေနာင္ ဒီလို ေလလြင့္ဆံုးရံႈးမႈ မျဖစ္ရေအာင္ သာသနာေတာ္ရဲ႕ ဦးေသွ်ာင္ ဆရာေတာ္မ်ားအေနနဲ႔ ပရိယတၱိအရည္အခ်င္းရွိၿပီး ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံမရွိတဲ့ ရွင္ရဟန္းမ်ားကို စာေမးပြဲနဲ႔အတူ သာသနာေတာ္နဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ လုပ္ငန္းနဲ႔တာဝန္ပါ ေပးႏိုင္ဖို႔ စဥ္းစားစီမံသင့္ၿပီလို႔ တိုက္တြန္းေလွ်ာက္ထားအပ္ပါတယ္။ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ေဝဖန္အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို ႀကိဳဆိုလွ်က္ပါ။
--
ေလးစားစြာျဖင့္ - Ashin Athaka
18.6.2016

No comments:

Post a Comment