Tuesday, June 28, 2016

ပုကၠဳသာတိမင္း


ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ၂၅၇၅- ခုႏွစ္၊ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ ေဗာဓိမ႑ဳိင္၌ ပုေဗၺနိ၀ါသာႏုႆတိ ၪာဏ္ေတာ္၊ ဒိဗၺစကၡဳၪာဏ္ေတာ္၊ အာသ၀ကၡယ ၪာဏ္ေတာ္ႀကီးမ်ားကို ရေတာ္မူခဲ့၏။ ဗုဒၶရတနာေပၚ ထြန္းရာကား ထိုေန႔ ထိုည ထိုအခ်ိန္မွစတင္ခဲ့သည္။ ထိုဗုဒၶကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးအား ေလာကေ၀ါဟာရ ရတနာဟူသည့္စကားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္တဲြစပ္ ဂုဏ္ျဒပ္ႏွင့္ညီ ေအာင္ သုံးႏႈန္းတင္စားခဲ့သူမွာ ရာဇၿဂဳိဟ္ျပည့္ရွင္ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီး ျဖစ္၏။
ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးသည္ ဘုရင္ဧကရာဇ္ မ်ားစြာတို႔ အနက္ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို အၾကည္ညဳိဆုံးေသာ ဘုရင္တစ္ပါးဟုဆိုရမည္ျဖစ္၏။
အေလာင္းေတာ္သိဒၶတၳမင္းသားအျဖစ္မွ အေနာ္မာ ျမစ္ကမ္းေသာင္ခုံတြင္ ရဟန္းျပဳၿပီးသည့္ေနာက္ တရား က်င့္ေတာ္မူရန္ ဥ႐ုေ၀လေတာသို႔ ႂကြေတာ္မူသည့္အခါ ရာဇၿဂဳိဟ္ျပည္ကိုျဖတ္လာခဲ့ရသည္။ ထိုအခါ ဗိမိ္ၺသာရ မင္းႀကီးက အေလာင္းေတာ္ရဟန္းကိုေတြ႕ျမင္ၿပီး ၾကည္ညဳိလြန္းသျဖင့္ သူပိုင္သည့္ မဂဓတုိင္းႏိုင္ငံကို တစ္၀က္ခဲြယူ၍ ဘုရင္တစ္ဆူလုပ္ရန္အေၾကာင္း ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ဘုရားအေလာင္း ေတာ္က လက္ခံေတာ္မမူဘဲ ဘုရားအျဖစ္သို႔ေရာက္ ေအာင္ က်င့္ႀကံေတာ္မူမည္ဟုဆုိေသာအခါ ဗိမိသာရ မင္းႀကီးက ဗုဒၶစင္စစ္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူသည့္အခါ တပည့္ေတာ္ထံ ဦးစြာပထမ ႂကြလာခ်ီးေျမႇာက္ေတာ္မူပါ မည့္အေၾကာင္း ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ကို ေတာထြက္ေတာ္ မူစဥ္ကတည္းက ဦးစြာပထမ သဒၶါၾကည္ညဳိခဲ့သူမွာ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီး ျဖစ္၏။
ထိုအေၾကာင္းကို စဲြၿမဲစြာမွတ္ထားမွသာလွ်င္ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီး၏ ၾကည္ညဳိရင္းစဲြ သဒၶါပသႏၷကို သိမည္ျဖစ္၏။ ထိုသို႔သိေသာအခါ ဗုဒၶျမတ္စြာကို အတုမရွိေသာ အျမတ္ဆုံးရတနာဟု ခ်ီးမြမ္းၾကည္ညဳိ သည့္အေၾကာင္းကို သေဘာေပါက္မည္ျဖစ္ေလသည္။

ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးတြင္ မင္းပ်ဳိမင္းလြင္ဘ၀ကတည္း က အလြန္ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးခဲ့ရသည့္ တကၠသီလာျပည့္ ရွင္ ဘုရင္ပုကၠဳသာတိမင္း ဆိုသည့္ ဧကရာဇ္တစ္ပါးရွိ သည္။ ထိုမင္းႏွစ္ပါးတုိ႔သည္ အခါအခြင့္သင့္တိုင္း မာေၾကာင္းသာေၾကာင္းသတင္းမ်ားႏွင့္တကြ အဖိုးထိုက္ အဖိုးတန္လက္ေဆာင္ပဏၰာမ်ား အလဲအလွယ္ ဆက္သ ေလ့ ရွိၾကသည္။ တစ္ဦး၏ႏိုင္ငံ၌ အဖိုးအတန္ဆုံးေသာ၊ အမြန္ျမတ္ဆုံးေသာ၊ သ၀ိညာဏက ရတနာ၊ အ၀ိညာဏကရတနာ အထူးအဆန္းမ်ား ေပၚေပါက္ ေတြ႕ရွိခဲ့လွ်င္ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး သတင္းေပးအေၾကာင္း ၾကားရန္ ကတိက၀တ္ျပဳထားၾကေလသည္။

သ၀ိညာဏကရတနာဟူသည္ သက္ရွိရတနာျဖစ္ ၏။ ဆင္ေကာင္း၊ ျမင္းေကာင္းရတနာ၊ သမီးကညာ ရတနာမ်ဳိးကိုဆုိ၏၊ အ၀ိညာဏကရတနာသည္ သက္မဲ့ ရတနာျဖစ္၏။ စိန္၊ ေက်ာက္၊ ပတၱျမား၊ န၀ရတ္ကိုးပါး ႏွင့္တကြ လူ႕အသုံးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ဳိးကို ဆို၏။

တစ္ေန႔တြင္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးထံမွ သံႀကီး တမန္ႀကီးမ်ားက ထူးထူးဆန္းဆန္း တခမ္းတနား လက္ေဆာင္ပဏၰာမ်ားဆက္သရန္ ေရာက္လာၾကေလ သည္။ ထိုလက္ေဆာင္ပဏၰာမ်ားမွာ ေရႊေသတၱာရွစ္လုံး ျဖစ္ၿပီး ထိုေရႊေသတၱာမ်ားကိုမင္းႀကီး၏ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္ မ်ားႏွင့္တကြ မွဴးမတ္ဗိုလ္ပုံ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား၏ အလယ္ မင္းရင္ျပင္၌ဖြင့္ၾကည့္ေတာ္မူရမည့္အေၾကာင္း လည္း အမွာေတာ္ရွိလိုက္ေလသည္။ထို႔ေၾကာင့္ ဗိမိ္ၺသာရ မင္းႀကီးကလည္း ထိုလက္ေဆာင္ပစၥည္းမ်ားသည္ အလြန္ မြန္ျမတ္သည့္ပစၥည္းမ်ား ျဖစ္လိမ့္မည္ဆိုသည္ကို သိေတာ္မူသည့္အတြက္ အၾကည္ေတာ္ပုကၠဳသာတိမင္း ႀကီး အမွာေတာ္ရွိလိုက္သည့္အတိုင္း မင္းခမ္းမင္းနားႏွင့္ မင္းရင္ျပင္၌ ေရႊေသတၱာမ်ားကို ဖြင့္ေတာ္မူလိုက္ ေလသည္။

ထိုသို႔ ေရႊေသတၱာတစ္လုံးစီကိုဖြင့္လိုက္သည့္အခါ အတြင္းမွ စႏၵကူးေသတၱာတစ္လုံးစီ ေပၚထြက္လာေလ သည္။ အလြန္ေမႊးပ်ံ႕သင္းႀကဳိင္သည့္ စႏၵကူးရနံ႔မ်ား သည္ မင္းရင္ျပင္တစ္ခုလုံး သင္းလႈိင္သြားေလသည္။ထိုစႏၵကူးေသတၱာမ်ားကိုဖြင့္လုိက္သည့္အခါတြင္ အဆင္း ငါးပါးရွိေသာ ကမၺလာရွစ္ထည္ကိုေတြ႕လုိက္ရေလ၏။ ထိုကမၺလာထည္မ်ားသည္ ႏူးညံ့ေပ်ာ့အိလ်က္ ထိရက္ စရာ၊ ကိုင္ရက္စရာ မရွိေအာင္ပင္ ရွိေနသည့္အတြက္ မင္း၊ ပရိသတ္၊ မွဴးမတ္ဗိုလ္ပုံအားလုံးတို႔သည္ ရင္သပ္ ႐ႈေမာ အ့ံၾသမဆုံး ျဖစ္သြားၾကေလသည္။ ကမၺလာ တစ္ထည္စီ၏ တန္ဖိုးကလည္း အဖိုးတစ္သိန္းမက ထိုက္တန္ေနေပလိမ့္မည္။

ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးသည္ ထိုလက္ေဆာင္မ်ားကို အလြန္ႏွစ္သက္အားရမိေလသည္။ တကၠသီလျပည္၏ အမြန္ျမတ္ဆုံးရတနာျဖစ္လိမ့္မည္ဟုလည္း စိတ္ခ် ယုံၾကည္ေတာ္မူလုိက္၏။ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးကိုယ္တိုင္က လည္း ေက်းဇူးတင္၀မ္းေျမာက္စြာႏွင့္ လက္ေဆာင္ တုံ႔ျပန္ရန္ လိုအပ္လာေလသည္။ ထိုအခ်ိန္အခါသည္ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးကိုယ္တုိင္ ျမတ္စြာဘုရားကို ဖူးေျမာ္ခြင့္၊ တရားေတာ္ၾကားနာခြင့္ ရၿပီးသည့္အတြက္ ေသာတာပန္ အရိယာျဖစ္ေနသည့္အခ်ိန္ျဖစ္၏။ ထိုအခါ မင္းႀကီးသည္ မိမိထံမွ ျပန္လည္ေပးေဆာင္ရမည့္ အမြန္ျမတ္ဆုံးေသာ ရတနာကို စဥ္းစားႀကံဆေတာ္မူေလေတာ့၏။

ေလာက၌ ႏွစ္သက္ဖြယ္ရတနာမည္သည္မွာ -
၁။ သ၀ိညာဏက - သက္ရွိရတနာ၊
၂။ အ၀ိညာဏက - သက္မဲ့ရတနာဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္။
ထိုႏွစ္မ်ဳိးတြင္ သက္မဲ့ျဖစ္သည့္ ေရႊ၊ ေငြ အစရွိေသာ အ၀ိညာဏကရတနာသည္ သက္ရွိရတနာ၏ အဆင္တန္ဆာ စသည္အားျဖင့္ အသုံးအေဆာင္သာ ျဖစ္ရ၏။ သို႔ရကား သ၀ိညာဏကရတနာ၊အ၀ိညာဏ ကရတနာ ႏွစ္မ်ဳိးတို႔တြင္ သ၀ိညာဏကရတနာသည္ သာလွ်င္ ခ်ီးမြမ္းအပ္ ျမတ္လွေပ၏။

သ၀ိညာဏကသက္ရွိရတနာသည္လည္း -
၁။ တိရစၦာန္ရတနာ၊
၂။ လူရတနာ ဟူ၍ႏွစ္မ်ဳိးရွိျပန္ရာ ဆင္ရတနာ၊ ျမင္းရတနာ အစရွိေသာ တိရစၦာန္ရတနာသည္ လူတို႔၏ သုံးေဆာင္ရန္သာလွ်င္ ျဖစ္ရွိလာ၏။ သို႔ရကား ဤ တိရစၦာန္ရတနာ၊ လူရတနာ ႏွစ္မ်ဳိးတို႔တြင္လည္း လူ ရတနာသည္သာလွ်င္ ခ်ီးမြမ္းအပ္ ျမတ္လွေပ၏။
တစ္ဖန္ လူရတနာသည္လည္း -
၁။ မိန္းမရတနာ
၂။ ေယာက္်ားရတနာဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိျပန္ရာ စၾက၀ေတး မင္း၏ မိဖုရားရတနာပင္ျဖစ္လင့္ကစား မိန္းမရတနာ သည္ ေယာက်္ား၏အသံုးအေဆာင္သာလွ်င္ျဖစ္ေခ်၏။ သို႔ရကား ဤမိန္းမရတနာ၊ ေယာက္်ားရတနာႏွစ္မ်ဳိး တုိ႔တြင္လည္း ေယာက္်ားရတနာသည္သာလွ်င္ ခ်ီးမြမ္း အပ္ ျမတ္လွေပ၏။
တစ္ဖန္ ေယာက်္ားရတနာသည္လည္း -
၁။ အာဂါရိယရတနာ = အိမ္ရာအစီးအပြား၌ အားထုတ္ယွဥ္သူ၊ လူ၀တ္ေၾကာင္ရတနာ။
၂။ အနာဂါရိယရတနာ = အိမ္ရာအစီးအပြား၌ အားမထုတ္မယွဥ္သူ၊ ရဟန္းသာမေဏရတနာ ဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိျပန္ရာ အာဂါရိယရတနာတို႔တြင္ စၾက၀ေတး မင္းပင္ ျဖစ္လင့္ကစား ယေန႔ရွင္ျပဳသစ္စ သာမေဏ ငယ္ကိုတည္ျခင္းငါးမ်ဳိးျဖင့္ ပူေဇာ္ရေလသည္။ သို႔ရကား ဤအာဂါရိယရတနာ၊ အေသကၡရတနာ အနာဂါရိယ ရတနာ ႏွစ္မ်ဳိးတို႔တြင္လည္း အနာဂါရိယရတနာသည္ သာလွ်င္ ခ်ီးမြမ္းအပ္ ျမတ္လွေပ၏။
တစ္ဖန္ အနာဂါရိယရတနာသည္လည္း -
၁။ ေသကၡရတနာ = သိကၡာသုံးပါးက်င့္ေနဆဲ(က်င့္၍မၿပီးေသး)ျဖစ္သည့္ ပုထုဇဥ္ႏွင့္ေအာက္အရိယာ ပုဂ္ၢဳိလ္ရတနာ၊
၂။ အေသကၡရတနာ = ရဟႏၱာရတနာ ဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိး ရွိျပန္ရာ ေသကၡရတနာေပါင္း တစ္သိန္းပင္ ျဖစ္ လင့္ကစား အေသကၡရတနာ ရဟႏၲာတစ္ပါးကို ဂုဏ္ ေက်းဇူးႀကီးျမတ္ေသာအရာ၌ လိုက္၍မမီႏိုင္ေခ်။ သို႔ရ ကား ဤေသကၡရတနာ၊အေသကၡရတနာ ႏွစ္မ်ဳိးတြင္ လည္း အေသကၡရတနာ(ရဟႏၲာ)သည္သာလွ်င္ ခ်ီးမြမ္းအပ္ျမတ္လွေပ၏။

တစ္ဖန္ အေသကၡရတနာသည္လည္း -
၁။ ဗုဒၶရတနာ
၂။ သာ၀ကရတနာ ဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိျပန္ရာ သာ၀ကရဟႏၲာေပါင္းတစ္သိန္းပင္ ျဖစ္လင့္ကစား ဗုဒၶရတနာ ဘုရားတစ္ဆူကို ဂုဏ္ေက်းဇူးႀကီးျမတ္ေသာ အရာ၌ လိုက္၍မမီေခ်။ သို႔ရကား ဤဗုဒၶရတနာ၊ သာ၀ကရတနာ ႏွစ္မ်ဳိးတို႔တြင္ ဗုဒၶရတနာသည္သာလွ်င္ ခ်ီးမြမ္းအပ္ ျမတ္လွေပ၏။
တစ္ဖန္ ဗုဒၶရတနာသည္လည္း -
၁။ ပေစၥကဗုဒၶရတနာ = သီးျခားပြင့္ေတာ္မူေသာ ဘုရားငယ္၊ ဘုရား ပေစၥကဗုဒၶါအရွင္ျမတ္ ရတနာ။
၂။ သဗၺညဳဗုဒၶရတနာ = သဗၺညဳတၪာဏ္ရွင္ သမၼာသမၺဳဒၶ ဘုရားရတနာဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိျပန္ရာ ပေစၥက ဗုဒၶါအရွင္ တစ္သိန္းပင္ ျဖစ္လင့္ကစား သဗၺညဳဘုရား တစ္ဆူကို ဂုဏ္ေက်းဇူးႀကီးျမတ္ေသာအရာ၌ တစ္စိတ္ တစ္ေဒသပင္ လုိက္၍မမီႏိုင္ေခ်။ သို႔ရကား ဤပေစၥက ဗုဒၶရတနာ၊ သဗၺညဳဗုဒၶရတနာ ႏွစ္မ်ဳိးတို႔တြင္ သဗၺညဳ ဗုဒၶရတနာသည္သာလွ်င္ ခ်ီးမြမ္းအပ္ျမတ္လွေပ၏။
နတ္ျဗဟၼာႏွင့္တကြ သတၱေလာကႀကီး တစ္ခုလုံး၌ သဗၺညဳျမတ္စြာ ဗုဒၶရတနာႏွင့္တူေသာ ရတနာမည္သည္ မရွိေခ်။ သို႔ရကားဤအတုမရွိသဗၺညဳဗုဒၶရတနာကိုသာ လွ်င္ ငါ့အၾကည္ေတာ္ပုကၠဳသာတိမင္းထံ ပို႔သေပအံ့။

ထိုသို႔ ႀကံဆေတြးေတာၿပီးေသာ္ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီး သည္ အမြန္ျမတ္ဆုံးရတနာ သတင္းကို ပုကၠဳသာတိမင္း ထံ ပို႔ေဆာင္ရန္ စီစဥ္ေလေတာ့၏။
ပထမဦးစြာ ဇမၺဴရာဇ္ေရႊစင္အစစ္ကို အလ်ား ေလးေတာင္၊ အနံတစ္ထြာ၊ ေရႊေပလႊာခတ္ေစသည္။ ထို႔ေနာက္ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးသည္ မိမိကိုယ္ကို သန႔္ရွင္း စင္ၾကယ္ေစရန္ ေရမိုးသန္႔စင္ေစၿပီး အ႒ဂၤသီလဥပုသ္ ေဆာက္တည္ေလ၏။ တစ္ထပ္တည္းေသာ နံနက္စာ ကို မွ်တေအာင္သုံးေဆာင္ၿပီး ဘုံခုနစ္ဆင့္ ရွိသည့္ ျပာသာဒ္ထက္သို႔ မင္းႀကီးတစ္ပါးတည္း တက္ေရာက္ သြားေလသည္။ျပာသာဒ္နန္းေဆာင္ထက္၌ ေရႊေပလႊာ ကို ျဖန္႔ခင္းၿပီး ဟသၤာျပဒါးေဆးႏွင့္ မဟာဗုဒၶ၀င္အတို ခ်ဳပ္ကို ေရးသားေတာ္မူေလ၏။

ျမတ္စြာဘုရားအေလာင္းေတာ္ နတ္သားသည္ တုသိတာနတ္ျပည္မွစုေတ၍ ကပိ္ၸလ၀တ္ျပည္ မယ္ေတာ္ မဟာမာယာ၏ ၀မ္းၾကာတုိက္၌ သေႏၶတည္ပုံ၊ လုမၺနီ ဥယ်ာဥ္၌ဖြားျမင္ေတာ္မူပုံ၊ သက္ေတာ္ႏွစ္ဆယ့္ကိုးႏွစ္ တြင္ ေတာထြက္ေတာ္မူပုံ၊ ဥ႐ုေ၀လေတာ၌ က်င့္ႏုိင္ခဲ သမွ်ေသာ ဒုကၠရစရိယာကို ေျခာက္ႏွစ္တုိင္တုိင္က်င့္ ေတာ္မူပံု၊ ထို႔ေနာက္ သမၼာသမၺဳဒၶသဗၺညဳဘုရားရွင္ျဖစ္ ေတာ္မူပုံ၊ မိဂဒါ၀ုန္ေတာ၌ ပဥၥ၀ဂီ္ၢငါးဦး အမွဴးရွိေသာ နတ္ျဗဟၼာတို႔အား ဓမၼစၾကာတရားေဟာေတာ္မူသျဖင့္ ဗုဒၶရတနာ၊ ဓမၼရတနာ၊ သံဃာ့ရတနာသုံးပါးထြန္းေပၚ လာပုံတို႔ကို ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးကိုယ္တုိင္ ႐ိုေသေလးစား စြာ ေရးသားေတာ္မူေလသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ရတနာသုံးပါးသည္ မိဂဒါ၀ုန္ေတာမွ စတင္ျဖစ္တည္ေတာ္မူခဲ့သည္ဟုေျပာႏိုင္သကဲ့သို႔ သရဏဂုံသုံးပါးသည္လည္း ထိုေနရာ ထိုေဒသ၌ ထိုအခ်ိန္ကပင္ စတင္ေတာ္မူခဲ့သည္ဟုဆုိႏိုင္ေပသည္။

ထို႔ေနာက္ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးသည္ ေရႊေပလႊာထက္ ၌ အရဟံ အစရွိသည့္ ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္ ကိုးပါးကို လည္းေကာင္း၊ဓမၼဂုဏ္ေတာ္ ေျခာက္ပါးကိုလည္းေကာင္း၊ အရိယာသံဃာေတာ္တုိ႔၏ ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးကို လည္းေကာင္း ေရးသားေတာ္မူေလသည္။ ထိုေရႊေပလႊာ ကို ေသသပ္စြာ လိပ္ေခြၿပီး နံ႕သာမ်ဳိးငါးပါး ထံုမႊမ္းထား သည့္ စႏၵကူးေသတၱာအတြင္း၌ ထည့္သြင္းေလသည္။ ထိုစႏၵကူးေသတၱာကို ေငြေသတၱာ၊ေရႊေသတၱာ၊န၀ရတ္ ကိုးပါး စီျခယ္ထားသည့္ ေသတ္ၱာမ်ား၌ ထည့္သြင္းျပန္ ၏။ထို႔ေနာက္ ေရႊေပလႊာေသတ္ၱာကို မဂၤလာဆင္ေတာ္ ေပၚသို႔တင္ေစၿပီး ထီးျဖဴမ်ားအုပ္မုိးလ်က္ ဗိမိ္ၺသာရ မင္းႀကီးကိုယ္တိုင္ မင္းခမ္းမင္းနား၊ေရွ႕၀င္းေနာက္၀င္း တပ္ေတာ္ႀကီးခင္းၿပီး မဂဓတုိင္းနယ္စပ္အထိ လုိက္ပို႔ ေတာ္မူေလသည္။ လမ္းခရီးတစ္ေလွ်ာက္မွာလည္း သဲျဖဴခင္း၊ ရာဇမတ္ကာ၊ တံခြန္ ကုကၠား မုေလးပြား တို႔ျဖင့္တကြ ငွက္ေပ်ာပင္၊ ႀကံပင္ရွင္တုိ႔ စိုက္ထူေစၿပီး ပဲြလမ္းသဘင္မ်ဳိးစုံတုိ႔ျဖင့္ တုိင္းသူျပည္သားတုိ႔အား ဗုဒၶရတနာလက္ေဆာင္ေသတ္ၱာကို ပူေဇာ္ေစသည္။

ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးသည္ ရတနာသုံးပါးကို အထြတ္ အျမတ္ထား၍ သူကိုယ္တိုင္ ေလးစားစြာ ေရးသား ပူေဇာ္သကဲ့သို႔ အၾကည္ေတာ္ ပုက္ၠဳသာတိမင္းႀကီး ကိုယ္တုိင္လည္း သူ၏ ရတနာလက္ေဆာင္ကို ေလးစား စြာ ပူေဇာ္ေစလိုသည့္ဆႏ္ၵ ျပင္းျပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တကၠသီလာအစြန္အဖ်ားနယ္စပ္မွ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီး ကိုယ္တုိင္ တပ္ေတာ္ခင္း၍ ႀကဳိဆုိပါမည့္အေၾကာင္းကို သံတမန္ႀကီးမ်ား ေစလႊတ္ၿပီး ႀကဳိတင္ အမွာေတာ္ရွိထား လုိက္၏။

ထိုမွ်မက ထိုလက္ေဆာင္ရတနာေသ
တၱာကို မင္းပရိသတ္ ဗိုလ္ပုံအလယ္၌ ဖြင့္ေတာ္မူျခင္းမျပဳဘဲ၊ ဘုံခုနစ္ဆင့္ရွိေသာ ျပာသာဒ္ေပၚတြင္ တံခါးပိတ္ၿပီး ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီး တစ္ပါးတည္းသာလွ်င္ ဖြင့္၍ ၾကည့္႐ႈသုံးသပ္ေစရန္လည္း အထူးစကားအျဖစ္ မွာၾကားလုိက္ေလသည္။ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးသည္ ေရႊေပလႊာကို မင္းပရိသတ္ ဗိုလ္ပုံအလယ္တြင္ ဖြင့္ေတာ္ မူမည္ဆုိပါက အတီးအမႈတ္ အကအခုန္မ်ားႏွင့္ ႐ုတ္႐ုတ္သဲသဲျဖစ္ေနလွ်င္ ရတနာသုံးပါး၏ ဂုဏ္ေတာ္ မ်ားကို ဖတ္႐ႈေတာ္မူသည့္အခါ အာ႐ုံေထြျပား လြင့္ပါး သြားႏုိင္သည္ကို တြက္ဆမိသျဖင့္ တစ္ပါးတည္း ဖတ္႐ႈေတာ္မူေစျခင္းျဖစ္၏။

ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးသည္ အၾကည္ေတာ္ ဗိမိ္ၺသာရ မင္းႀကီးေပးလုိက္သည့္လက္ေဆာင္မြန္တို႔ကို ဘုံခုနစ္ ဆင့္ျပာသာဒ္ထက္၌ တစ္ပါးတည္းဖြင့္လွစ္ဖတ္႐ႈေတာ္ မူေလသည္။ ထိုသို႔ ဖတ္႐ႈေတာ္မူသည္ႏွင့္ပင္ ရတနာ သုံးပါး၏ဂုဏ္ကို ယုံၾကည္ျမတ္ႏိုးသြားမိေလသည္။ မည္မွ်အထိ သဒၶါတရားလြန္ကဲသြားရသည္ဆိုရလွ်င္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးသည္ ထုိဘုံခုနစ္ဆင့္ထက္မွာပင္ သကၤန္း၀တ္ ရဟန္းအျဖစ္ ရယူေတာ္မူလုိက္ေလ ေတာ့၏။

ထိုသို႔ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးသည္ ဘုံခုနစ္ဆင့္ထက္ ၌ ရဟန္းအသြင္ ကူးေျပာင္းၿပီးေနာက္ ဗုဒၶျမတ္စြာကို ကိုယ္တိုင္ဖူးေတြ႕ၿပီး ဓမၼရတနာကို နာၾကားခ်င္သည္။ သံဃာ့ရတနာအျဖစ္ သာ၀ကရဟန္းဘ၀ကို ရယူလို သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိဖုရား၊ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္၊ေမာင္းမ မိႆံ၊ မွဴးမတ္ဗိုလ္ပါ၊ တုိင္းသူျပည္သား အားလုံးတို႔ ငိုယိုလူးလိမ့္ေတာင္းပန္ေနသည့္ၾကားမွ ေျမႀကီးကို မင္း အာဏာစည္းတားၿပီး ေတာထြက္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။
မင္းအာဏာစည္းတားသည္ဆုိသည္ကား မင္းႀကီး ေနာက္ပါးမွကပ္လ်က္ ေတာင္းပန္ငိုေႂကြးလုိက္လာၾက သည့္ပရိသတ္ကို ဤစည္း ဤမ်ဥ္းမွ ေက်ာ္လြန္လုိက္ ပါလာသူတို႔အား မင္းအာဏာကို ေတာ္လွန္သူ ဟူ၍ သတ္မွတ္ထားမည္ဟု ေၾကျငာၿပီး ေျမႀကီးကိုစည္းတား လိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။

ထို႔ေၾကာင့္ မည္သူမွ် မက်ဴးလြန္၊ မေက်ာ္လႊား၊ မဖ်က္ဆီး၀ံ့ၾကေတာ့ဘဲ ေျမႀကီးကိုသာ ဦးတုိက္က်န္ရစ္ ခဲ့ၾကေလသည္။
တက္ၠသီလျပည္ႏွင့္ သာ၀တိ္ၳျပည္တို႔သည္ (၁၉၂) ယူဇနာေ၀းကြာသည္။ သာ၀တိ္ၳျပည္ႏွင့္ရာဇၿဂဳိဟ္ျပည္ သည္ (၄၅) ယူဇနာေ၀းကြာ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ တကၠသီလ ျပည္ႏွင့္ ရာဇၿဂဳိဟ္ျပည္တို႔သည္ (၂၃၇) ယူဇနာေ၀းကြာ ေလသည္။ ဤမွ်ေ၀းကြာသည့္ခရီးကို ပုကၠဳသာတိ မင္းႀကီးသည္ လႊာဖိနပ္ေသာ္မွ စီးေတာ္မူျခင္းမရွိဘဲ ပင္ပန္းႀကီးစြာ ေလွ်ာက္လွမ္းလာေတာ္မူရသည္။ ေျမျပင္ ကို ေျခမတင္ခဲ့ဖူးသည့္ မင္းဧကရာဇ္ႀကီးမွာ ေျခဖ၀ါး မ်ား ဖူးေယာင္ေပါက္ကဲြၿပီး ေသြးအလိမ္းလိမ္းထြက္က် ေတာ္မူခဲ့ရ၏။

ထိုအခ်ိန္၌ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ သာ၀တိ္ၳ ျပည္၊ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌ သီတင္းသုံးေနေတာ္မူ ၏။ သို႔ေသာ္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးသည္ ေရႊေပလႊာ ပါးလုိက္သည့္ ဗိမိ္ၺသာရမင္းႀကီးရွိေသာ ရာဇၿဂဳိဟ္ျပည္ မွာပင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ သီတင္းသုံးေတာ္မူေနလိမ့္မည္ ထင္ၿပီး သာ၀တိ္ၳျပည္ကိုလြန္ေျမာက္လ်က္ ရာဇၿဂဳိဟ္ ျပည္အေရာက္ ေလွ်ာက္လွမ္းေတာ္မူခဲ့ရေလသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးသည္ (၄၅)ယူဇနာ ခရီးအျဖစ္ ပိုေ၀းခဲ့ရသည္။ တစ္ယူဇနာလွ်င္ (၁၂)မိုင္ခန္႔ ရွိ၏။ တကၠသီလျပည္မွ ရာဇၿဂဳိဟ္ျပည္သို႔ (၂၃၇)ယူဇနာ ေ၀းကြာသည့္အတြက္ (၂၈၄၄) မိုင္ရွိ၏။ ဤမွ်ေ၀းကြာ သည့္ခရီးကို ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးသည္ လေပါင္း ရက္ ေပါင္း မည္မွ်ၾကာေအာင္ ေျခလ်င္ခရီး ႂကြေတာ္မူခဲ့ရ သနည္း။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တုိင္ ရာဇၿဂဳိဟ္ ျပည္မွ ဖြားေတာ္မူရာျဖစ္သည့္ ကပိ္ၸလ၀တ္ျပည္သို႔ ႂကြေတာ္မူရာတြင္ ခရီးအကြာအေ၀းသည္ ယူဇနာ (၆၀)ရွိ ၏။ထိုခရီးကို ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ တစ္ေန႔လွ်င္ တစ္ယူဇနာက်သာ ႂကြေတာ္မူသည့္အတြက္ ႏွစ္လ တုိင္တိုင္ႂကြခ်ီေတာ္မူခဲ့ရေလသည္။

ဤသို႔ျဖင့္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးသည္ ရာဇၿဂဳိဟ္ ျပည္သို႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူလာသည့္အခါ ေန၀င္ခ်ိန္သို႔ ေရာက္ေနခဲ့ၿပီ။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ မည္သည့္ေနရာတြင္ သီတင္းသုံးေနေတာ္မူေၾကာင္း ေမးျမန္းၾကည့္ရာ မင္းႀကီး ျဖတ္သန္းလာသည့္ သာ၀တိ္ၳျပည္တြင္ သီတင္း သုံးေတာ္မူေနေၾကာင္း သိရေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရာဇၿဂဳိဟ္ျပည္တြင္ တစ္ညနားခိုၿပီးမွ ခရီးလြန္ခဲ့သည့္ သာ၀တိ္ၳျပည္သို႔ ျပန္လွည့္သြားေတာ့မည္ဟု ပုကၠဳသာတိ မင္းႀကီး ဆုံးျဖတ္ေတာ္မူလုိက္၏။ တစ္ညတာ နားခုိရန္ အတြက္ အိုးထိန္းသည္တစ္ဦးထံတြင္ ခြင့္ေတာင္းၿပီး အိုးဖုတ္သည့္ တင္းကုပ္တြင္ အပန္းေျဖ အနားယူ ေတာ္မူရေလသည္။

ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီး၏ သဒၶါတရားကို ထိုေန႔နံနက္ အ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္ကတည္း ကပင္ သိျမင္ေတာ္မူေလသည္။ ေလးဆယ့္ငါးယူဇနာ တုိင္တုိင္ ခရီးလြန္သြားသည့္ အမ်ဳိးေကာင္းသား ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးကို ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တုိင္ သနားခ်ီးေျမႇာက္ေတာ္မူလိုသည့္အတြက္ ပုကၠဳသာတိ မင္းႀကီး ေျခလ်င္လာဘိသကဲ့သို႔ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ လည္း ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ တစ္ပါးတည္းႂကြေရာက္ေတာ္ မူလာၿပီး ေတြ႕ဆုံေတာ္မူေလသည္။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးႏွင့္ ေတြ႕ဆုံေတာ္မူရာတြင္ ဗုဒၶအသေရေတာ္ႏွင့္ေရာင္ျခည္ ေတာ္ေျခာက္သြယ္တုိ႔ကို မထင္ရွားေစဘဲ အာဂႏၲဳအခ်င္းခ်င္း ခရီးအတြင္းမွာ ေတြ႕ဆုံႀကဳံႀကဳိက္သကဲ့သို႔ ေတြ႕ဆုံၿပီး တရားေဟာသည္မွာ ထူးျခားျခင္းျဖစ္ေန၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးကိုယ္တိုင္ ျမတ္စြာဘုရား ရွင္ႏွင့္ေတြ႕ေနရေသာ္လည္း ဘုရားရွင္မွန္းသိေတာ္မမူ ျခင္းျဖစ္ေန၏။ သို႔ေသာ္ ေဟာျပေတာ္မူေသာ ခႏ္ၶာ၊ အာယတန၊ ဓာတ္၊ သစၥာတို႔ႏွင့္တကြ ေဗာဓိပက္ၡိယ တရား (၃၇)ပါးကိုၾကားနာလိုက္ရသည့္အခါ ဤပုဂ္ၢဳိလ္ သည္ သမၼာသမၺဳဒၶ သဗၺညဳတဘုရားရွင္ စင္စစ္ ျဖစ္သည္ကို ဒိ႒သိေတာ္မူလုိက္ေလ၏။
အခ်ိန္က အ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္တုိင္ခဲ့ေလၿပီ။ 

ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးလည္း အနာဂါမိမဂ္ကိုရရွိေတာ္ မူလိုက္ရသည့္အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားထံတြင္ ရဟန္းျပဳ ခြင့္ေတာင္းေတာ္မူေလသည္။ သို႔ေသာ္ ဘုရားရွင္က ဧဟိဘိက္ၡဳဟု ေခၚေတာ္မမူေခ်။ အရွင္ေကာ႑ည တို႔ကဲ့သို႔ သကၤန္း၊ သပိတ္ ပရိက္ၡရာအစုံအလင္ႏွင့္ရဟန္း ျဖစ္လာေစရန္ ဧဟိဘိကၡဳဟု ေခၚေတာ္မမူျခင္းမွာ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးသည္ ဘုရားရွင္ႏွင့္ရဟန္းေတာ္ အေပါင္းတို႔အား သကၤန္းလွဴခဲ့ဖူးသည့္ ေကာင္းမႈမ်ဳိး မရွိခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေလသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ အနာဂါမ္ျဖစ္သည့္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီး သည္ ပံ့သုကူသကၤန္းရွာရန္အတြက္ ထြက္ေတာ္မူလာခဲ့ ရာ၊ လမ္းတစ္ေနရာ၌ ႏြားဆုိးမတစ္ေကာင္ အေ၀ွ႕ခံရ သျဖင့္ အမိႈက္ပုံေပၚတြင္ စုတိစိတ္က်ၿပီး အ၀ိဟာ ျဗဟၼာ့ဘုံသို႔လားေတာ္မူရေလသည္။ ထိုအ၀ိဟာျဗဟၼာဘုံတြင္ အရဟတၱမဂ္ဆုိက္ေရာက္ၿပီး ပရိနိဗၺာန္ျပဳရမည္ ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ပုကၠဳသာတိမင္းႀကီးသည္ ဗုဒၶသာ၀က မျဖစ္လိုက္ရေပ။ ႏြားဆုိးမအႏၲရာယ္ႏွင့္ႀကဳံေတြ႕ ရျခင္းသည္လည္း အပရာပရိယကံေၾကာင့္ျဖစ္လာမည့္ မရဏေဘးဆိုးကို ျမတ္စြာဘုရားေသာ္မွ တားဆီးျခင္း မျပဳႏိုင္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ျဖစ္သတည္း။
ကမၼသေတၱ ၀ိဘဇၨတိ၊သေဗၺသတၱာ ကမၼႆကာ။

ဥကၠလာျမင့္သန္းေအာင္

No comments:

Post a Comment