Thursday, August 9, 2012

*** သာမညဖလသုတ္ *** သီလ ႏွင့္ သမာဓိ မဂၢင္ (၁)

သာမညဖလသုတ္ အႏွစ္ခ်ဳပ္

သီ, သံ, သ, သံ ေလးတန္ပိုင္ႏိုင္၊

နီ၀ရဏ ငါး၀ယ္ခ်ိဳင္။

စားေသာက္ရွဳထုတ္ သိမ္းခ်ဳပ္ကာထိုင္၊

စ်ာန္မဂ္ျငိမ္း တက္လွမ္း နိဗၺာန္တိုင္။


သီ, သံ, သ, သံ ဆိုတာ…

(၁) သီလ၊ (၂) သံ၀ရ၊ (၃) သတိ၊ (၄) သႏၱဳ႒ိ တို႕ ျဖစ္ၾကပါတယ္။

-------------------------------------------------------------------------

နိဗၺာန္နဲ႕ ဘယ္ေလာက္နီးေနျပီလဲလို႕ လူေတြကို ေမးတဲ့အခါ... အေ၀းၾကီး လိုပါေသးတယ္ လို႕ ေျဖၾကတယ္။ ဘယ္ေလာက္ေ၀းေသးသလဲ၊ ဘယ္ေလာက္လိုေသးသလဲ ေမးခဲ့ရင္ေတာ့ ဘယ္လိုေျဖရမွန္း မသိေတာ့ဘူး။ ဇေ၀ဇ၀ါေတြ ျဖစ္ကုန္ၾကတယ္။
နိဗၺာန္ရဖို႕ဆိုတာ တကယ္မလြယ္ပါဘူး။ နည္းလမ္းသိရင္လည္း မခက္ပါဘူး။ နိဗၺာန္သြားတဲ့ လမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚကို ေရာက္ေနဖို႕က အေရးၾကီးပါတယ္။ နိဗၺာန္ဆိုတဲ့ ခရီးဆံုးကိုေရာက္ဖို႕အတြက္ မွတ္တိုင္ရွစ္ခုကို ျဖတ္ေက်ာ္ရလိမ့္မယ္။ အဲဒီမွတ္တိုင္ရွစ္ခုဆိုတာ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို ဆိုလိုပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ အဲဒီမွတ္တိုင္ရွစ္ခုမွာ ကိုယ္က ဘယ္ႏွစ္မွတ္တိုင္ေျမာက္ေလာက္ကို ခရီးေပါက္ေနျပီလဲဆိုတာကို သိဖို႕လိုတယ္။ အဲဒီလိုသိဖို႕အတြက္… မွတ္တိုင္ရွစ္ခုျဖစ္တဲ့ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို အရင္ေဖာ္ျပပါမယ္…….


ပညာမဂၢင္ ႏွစ္ပါး (ဥာဏ္လမ္း) = တရားျပည့္ (ျဖဴေအာင္ စိတ္ကိုထား)
၁) သမၼာဒိ႒ိ = အျမင္မွန္
၂) သမၼာသကၤပၸ = အၾကံမွန္

သီလမဂၢင္ သံုးပါး (ကံလမ္း) = တရားရွိ (မေကာင္းမွုေရွာင္၊ ေကာင္းမွုေဆာင္)
၃) သမၼာ၀ါစာ = အေျပာမွန္
၄) သမၼာကမၼႏၱ = အလုပ္မွန္
၅) သမၼာအာဇီ၀ = အသက္ေမြးမွန္

သမာဓိမဂၢင္ သံုးပါး (စ်ာန္လမ္း) = တရားထုတ္
၆) သမၼာ၀ါယမ = အားထုတ္မွန္
၇) သမၼာသတိ = သတိထားမွန္
၈) သမၼာသမာဓိ = တည္ၾကည္မွန္
--------------------------------------------------

ေလာကမွာ လူတုိင္းလူတိုင္းဟာ စိတ္ေအးခ်မ္းခ်င္ၾကပါတယ္။ ဒါဆို… ဘယ္လိုေနထုိင္ျပဳမူၾကရင္ စိတ္ေအးခ်မ္းၾကည္လင္ႏိုင္ၾကမလဲလို႕ ေလ့လာစူးစမ္းၾကည့္လိုက္ေတာ့… လူေတြဟာ သူတစ္ပါးကို မသတ္ျဖတ္ထားဘူး။ သူတစ္ပါးဥစၥာေတြကို မခိုးယူ၊ မသိမ္းပိုက္ထားဘူး။ သူတစ္ပါး သားမယားေတြကို မျပစ္မွားထားဘူး။ သူတစ္ပါးကို လိမ္လည္လွည့္ျဖား ေျပာဆိုမွု မရွိထားဘူး။ အရက္ေသစာ မေသာက္သံုးထားဘူး… စတဲ့ မေကာင္းမွုအျပစ္ေတြကို ကုိယ့္ဘက္က က်ဴးလြန္ထားျခင္း မရွိဘူးဆိုရင္ အျပစ္ကင္းစင္ျခင္းဆိုတဲ့ ၾကည္လင္ေအးခ်မ္းတဲ့ရသကို ခံစားၾကရမွာပါ။
လူတစ္ေယာက္ဟာ ေတာထဲထြက္ျပီး တရားအားမထုတ္ႏိုင္ဘူး ဆိုခဲ့ရင္ေတာင္မွ လူမွုေလာကထဲမွာေနျပီး အေနတတ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ မဂၢင္မွတ္တိုင္ေတြကို နိစၥဒူ၀သြားလာလွုပ္ရွားရင္းနဲ႕လဲပဲ ေရာက္ရွိႏိုင္ပါတယ္။ သီလမဂၢင္ သံုးပါးကို စဥ္းစားၾကည့္ၾကရေအာင္…
၃) သမၼာ၀ါစာ = အေျပာမွန္
၄) သမၼာကမၼႏၱ = အလုပ္မွန္
၅) သမၼာအာဇီ၀ = အသက္ေမြးမွန္
သီလမဂၢင္ သံုးပါး ဆိုတာကို အႏွစ္ခ်ဳပ္လိုက္ရင္ ရမွာက “မေကာင္းမွုေရွာင္၊ ေကာင္းမွုေဆာင္” ဆိုတာပါပဲ။

လူမွုဘ၀ထဲမွာေနမယ္ဆိုရင္ ေသခ်ာေပါက္ စကားေတြ ေျပာေနရမွာပါပဲ။ အဲဒီလို စကားေျပာရင္းနဲ႕လဲပဲ သမၼာ၀ါစာမဂၢင္ ျဖစ္ဖို႕အတြက္ မေကာင္းမွုေရွာင္၊ ေကာင္းမွုေဆာင္ ၾကရမယ္။ စကားေျပာတဲ့အခါ အတင္းမေျပာဘူး၊ လိမ္ညာမေျပာဘူး၊ ကုန္းမတိုက္ဘူး၊ ေခ်ာက္မတြန္းဘူး၊ ဆဲေရးတိုင္းထြာမေျပာဘူး၊ သူတစ္ပါး စိတ္ဆင္းရဲေအာင္္ မေျပာဘူး… ဆိုလို႕ရွိရင္ မေကာင္းမွုကို ေရွာင္လိုက္တာပါပဲ။ ဒီလိုမေကာင္းတာေတြ မေျပာဘူး၊ ေရွာင္လိုက္တယ္ ဆိုရံုေလးနဲ႕ သမၼာ၀ါစာမဂၢင္ ၁၀၀% ျပည့္မသြားေသးပါဘူး။ ၅၀% ပဲရွိပါေသးတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ မေကာင္းမွုကို ေရွာင္ရံုေလးပဲ ရွိေသးတယ္၊ ေကာင္းမွုကိုမွ မေဆာင္ရေသးတာ။ သီလအျပည့္ရွိဖို႕ဆိုတာ မေကာင္းမွုေရွာင္တယ္ဆိုတဲ့ ၀ါဒိတရယ္၊ ေကာင္းမွုေဆာင္တယ္ဆိုတဲ့ စာရိတၱရယ္ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးျပည့္စံုမွ ၁၀၀% ျပည့္၀သြားမွာ။ အဲဒီေတာ့ စကားေျပာတဲ့အခါ သမၼာ၀ါစာမဂၢင္ ျဖစ္ဖို႕ဆိုရင္ မေကာင္းတဲ့အေျပာအဆိုေတြကို ေရွာင္ျပီးေနာက္မွာ ေကာင္းတဲ့အေျပာအဆိုေလးေတြကိုပါ လိုက္ေျပာေပးရပါတယ္။ ဥပမာ… ကိစၥတစ္ခုကို ညာမေျပာဘဲ အမွန္အတိုင္း ေျပာလိုက္ရမယ္၊ ခ်စ္ခင္ေနသူႏွစ္ဦး ပရိပကၡျဖစ္ေနျပီဆိုရင္ ကုန္းတိုက္တာကို ေရွာင္လိုက္ျပီးတဲ့အျပင္ ျပန္သင့္ျမတ္သြားေအာင္ပါ ခ်စ္ၾကည္ေရးစကားမ်ိဳးေတြကို ေျပာေပးရပါမယ္။ ဆဲေရးတိုင္းထြာမေျပာျခင္းအားျဖင့္ မေကာင္းေသာစကားကို ေရွာင္လိုက္ျပီးတဲ့ေနာက္ လိမၼာယဥ္ေက်းျပီး ႏွစ္လိုဖြယ္ရွိတဲ့စကားကိုပါ ေျပာဆိုရပါမယ္။ သူတစ္ပါးရဲ႕ မေကာင္းေၾကာင္းကို မေျပာျခင္းဆိုတဲ့ မေကာင္းေသာအတင္းစကားကို ေရွာင္လိုက္ျပီးတဲ့ေနာက္ အဲဒီသူရဲ႕ ေကာင္းတဲ့အေၾကာင္းေလးေတြကိုပါ ဖြင့္ဟေျပာဆိုေပးရပါမယ္။ အဲဒါမွ သမၼာ၀ါစာမဂၢင္ဆုိတဲ့ မွတ္တိုင္တစ္ခုကို ေရာက္ရွိသြားတာပါ။ အကယ္၍ ကိုယ္က စကားေျပာတဲ့အခါေတြမွာ အေပၚမွာေဖာ္ျပခဲ့သလို မေကာင္းတဲ့စကားေတြဆို လံုး၀မေျပာဘူး၊ ေကာင္းေသာစကားေတြကိုသာ ေျပာဆိုေလ့ရွိတယ္ဆိုရင္ မဂၢင္ရွစ္ပါး မွတ္တိုင္ရွစ္ခုထဲက တစ္ခုကို ကိုယ္ကေရာက္ႏွင့္ေနျပီေပါ့။
---------- * ---------- * ---------- * ----------

အဲဒီလိုပဲ အလုပ္လုပ္တဲ့အခါမွာလည္း မေကာင္းမွုေရွာင္၊ ေကာင္းမွုကိုေဆာင္ျပီး လုပ္ရမယ္။ ခႏၶာကိုယ္နဲ႕ပတ္သက္တဲ့ သီလေတြကေတာ့ သူမ်ားအသက္သတ္ျခင္း၊ သူ႕ဥစၥာခိုးယူျခင္း၊ သူမ်ားသားမယား ျပစ္မွားျခင္း အစရွိတဲ့ မေကာင္းမွုေတြပါပဲ။ အဲဒီမေကာင္းမွုေတြကို ေရွာင္လိုက္မယ္ဆိုရင္ “မေကာင္းမွုေရွာင္” ဆိုတဲ့ အပိုင္းကိုေတာ့ ရသြားပါျပီ။ အျပည့္ေတာ့ မျဖစ္ေသးဘူး။ အျပည့္ျဖစ္ဖို႕ “ေကာင္းမွုေဆာင္” ဖို႕ဆိုရင္ေတာ့ သူမ်ားအသက္ကို မသတ္ျခင္းျဖင့္ မေကာင္းမွုကို ေရွာင္လိုက္တဲ့အျပင္ သူမ်ားအသက္ကို ကာကြယ္ေပးျခင္း၊ ကယ္ဆယ္ကုသျပဳစုေပးျခင္း၊ သူမ်ားဥစၥာကို ခိုးယူျခင္းမွ ေရွာင္လိုက္တဲ့အျပင္ သူမ်ားဥစၥာကို မေပ်ာက္မပ်က္၊ မပ်က္မစီးရေအာင္ ကာကြယ္ေပးျခင္း၊ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေပးျခင္း၊ တိုးပြားစည္ပင္လာေအာင္ ကူညီပ့ံပိုးေပးျခင္း။ သူမ်ားသားမယားကို ျပစ္မွားျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္လိုက္တဲ့အျပင္ ယဥ္ေက်းမွုအရ သူမ်ားသားမယား၊ သားပ်ိဳ၊ သမီးပ်ိဳတို႕ကို အလားတူအႏၱရယ္တို႕မွ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးျခင္း အစရွိတဲ့ ေကာင္းမွုေတြကိုပါ ေဆာင္လိုက္မယ္ဆိုရင္ သမၼာကမၼႏၱဆိုတဲ့ အလုပ္မွန္မဂၢင္ၾကီးကိုပါ အျပည့္အ၀ရရွိသြားမွာပါ။ အေပၚက သမၼာ၀ါစာ(အေျပာမွန္) နဲ႕ပါ ေပါင္းလိုက္မယ္ဆိုရင္ သမၼာ၀ါစာ(အေျပာမွန္) ႏွင့္ သမၼာသမၼႏၱ(အလုပ္မွန္) ဆိုတဲ့ မဂၢင္ႏွစ္ပါး မွတ္တိုင္ႏွစ္ခုကို ေရာက္ရွိသြားမွာပါ။
---------- * ---------- * ---------- * ----------

သီလမဂၢင္ သံုးပါးထဲက ေနာက္ဆံုးတစ္ခုျဖစ္တဲ့ သမာအာဇီ၀(အသက္ေမြးမွန္) ဆိုတာကလည္း ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည့္ရင္ စီးပြားေရးလုပ္တဲ့အခါ အေျပာ နဲ႕ အလုပ္… ဒီႏွစ္မ်ိဳးနဲ႕ပဲ စီးပြား၀င္ေငြ ရွာေနရတာပါပဲ။ အဲဒီေတာ့ အေျပာမွန္တယ္(သမၼာ၀ါစာျဖစ္တယ္)၊ အလုပ္မွန္တယ္(သမၼာကမၼႏၱျဖစ္တယ္) ဆိုရင္ပဲ သမာအာဇီ၀(အသက္ေမြးမွန္) ျဖစ္ဖို႕က အလိုလိုေသခ်ာေနပါျပီ။ ကိုယ္အစာ၀၀စားရဖို႕၊ အ၀တ္ေကာင္းေကာင္း၀တ္ရဖို႕၊ သက္ေတာင့္သက္သာေနရဖို႕အတြက္ သူတစ္ပါးေတြကို ကိုယ္ဆင္းရဲျခင္းဒုကၡ၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္းဒုကၡမ်ိဳးေတြ မျဖစ္ေစဘူးဆိုရင္ေတာ့ ဒါဟာ သမာအာဇီ၀ ျဖစ္သြားတာပါပဲ။ အေပၚက ရျပီးသား မဂၢင္ႏွစ္ပါးနဲ႕ ဒီသမၼာအာဇီ၀မဂၢင္နဲ႕ပါ ေပါင္းလိုက္ရင္ စုစုေပါင္း မဂၢင္က သံုးပါး… မွတ္တိုင္အေနနဲ႕ဆို သံုးမွတ္တိုင္ကို ေရာက္ရွိသြားပါျပီ။

ဒီအခ်ိန္မွာ စဥ္းစားမိၾကမွာက ငါတို႕က အေျပာလည္း မမွန္ေသးဘူး။ တခါတေလ သူမ်ားအတင္းေျပာတယ္။ ညာေျပာမိတယ္။ ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္းေျပာမိတဲ့ အခါေတြရွိတယ္။ အလုပ္ဆိုရင္လည္း ျခင္ေလးေတြ၊ ပုရြက္ဆိတ္ေလးေတြ သတ္မိတယ္။ သူမ်ားပစၥည္း မရည္ရြယ္ေပမယ့္ ခြင့္မေတာင္းဘဲ ယူထားမိတယ္… စသျဖင့္ အျပစ္ေတြက စင္စင္ၾကယ္ၾကယ္ၾကီး မျဖစ္လို႕ စိတ္ညစ္သြားတတ္တယ္။ မွတ္ရမွာက ျမတ္စြာဘုရားသာသနာမွာ အျပစ္ၾကီးေလးရင္ ၾကီးေလးသလို လံုး၀ေပ်ာက္ပ်က္မသြားမယ့္ အျပစ္မ်ိဳးေတြ ရွိရင္ေတာင္မွ အျပစ္ကလံုး၀ဥႆံု မေပ်ာက္တာပဲရွိတယ္။ ပါးေအာင္၊ နည္းသြားေအာင္ေတာ့ လုပ္လို႕ရပါတယ္။ ဥပမာေျပာရရင္… ကင္ဆာေရာဂါ၊ ေအအိုင္ဒီအက္စ္ေရာဂါတို႕ဟာ လံုး၀ေပ်ာက္သြားေအာင္ ကုလို႕မရေပမယ့္ သက္သာေအာင္ေတာ့ ကုေပးေနလို႕ရပါတယ္။ တိုက္ရိုက္ဥပမာေျပာရရင္… ပဥၥာႏၵံရိယကံမ်ိဳးကို က်ဴးလြန္ထားတယ္ဆိုတာ ကင္ဆာေရာဂါ သို႕ ေအအိုင္ဒီအက္စ္ေရာဂါ စတဲ့ အျမစ္ပ်က္ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ ကုလို႕မရတဲ့ေရာဂါတစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ခံစားေနရတာနဲ႕ အလားသတန္တူပါတယ္။ အရွင္း..အျမစ္ပ်က္ေပ်ာက္ေအာင္ ကုသလို႕ဘယ္လိုမွ မရေတာ့ေပမယ့္ ေရာဂါကသက္သာေအာင္ေတာ့ ကုစားလို႕ရပါေသးတယ္။ ဥပမာ… အဇာတသတ္မင္းဟာ အဖသတ္တဲ့ ဂိုဏ္းသင့္ေနတဲ့ကံၾကီးေၾကာင့္ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးေတြျဖစ္တဲ့ ညဘက္အိပ္တဲ့အခါ ငရဲသားေတြက လွံေတြ၊ ဓားေတြနဲ႕ ၀ိုင္းထိုးၾက၊ ႏွိပ္စက္ၾကတဲ့ အိပ္မက္နိမိတ္ ငရဲအာရံုဆိုးၾကီးေတြကိုေတာ့ ေပ်ာက္ကင္းသြားေအာင္ တရားေဆးက ကုသေပးႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီေလာက္ ၾကီးမားေလးလံတဲ့ ဂိုဏ္းသင့္တဲ့ကံၾကီးေတြမွအစ ေသးတဲ့မေကာင္းမွုကံေတြအထိ ဘယ္လိုမေကာင္းမွုမ်ိဳးကိုမဆို သက္သာေအာင္ သို႕ လံုး၀ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ ကုသတဲ့နည္းရွိပါတယ္။ 

အဲဒီနည္းကေတာ့… အကုသိုလ္ျပဳျပီးတဲ့အခါ အခ်က္သံုးခ်က္ကို လိုက္နာရပါတယ္။ “အျပစ္ရွဳကာ၊ ေလ်ာ္စြာကု၊ မျပဳေနာင္က်ဥ္၊ ျပစ္ကင္းစင္၊ သာသနာတြင္ ၾကီးပြားေၾကာင္း” တဲ့။
၁) အျပစ္ျပဳျပီးတဲ့အခါ အျပစ္ကို အျပစ္မွန္းသိရပါမယ္။
၂) ျပီးရင္ ျပဳခဲ့တဲ့အျပစ္ကို ၀န္ခံရပါမယ္။ ေတာင္းပန္သင့္ရင္ သူတစ္ပါးေက်နပ္တဲ့အထိ ေတာင္းပန္ရမယ္၊ ကန္ေတာ့သင့္ရင္ ၀န္ခ်ကန္ေတာ့ရမယ္။ ေက်ေအးတဲ့အထိ လုပ္ေဆာင္ေပးသင့္တာကို လုပ္ေဆာင္ေပးရပါမယ္။ သံဃာေတြဆိုရင္ အျပစ္အၾကီးအေသးေပၚ မူတည္ျပီး ေဒသနာနာၾကားသင့္ရင္ နာၾကားရပါမယ္။
၃) ျပီးရင္ ဒီအျပစ္မ်ိဳး ေနာက္ထပ္ ဘယ္ေတာ့မွ မက်ဴးလြန္ေတာ့ပါဘူးလို႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခိုင္ခိုင္မာမာခ်ျပီး ခ်ထားတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း ေသသည္အထိ တေသြမတိမ္း ထိန္းသိမ္းလိုက္နာရပါမယ္။
အဲဒီအခ်က္သံုးခ်က္နဲ႕ ျပည့္စံုေအာင္ အျပစ္ကိုကုစားႏိုင္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေသးတဲ့အျပစ္ေတြေပ်ာက္ျပီး ၾကီးတဲ့အျပစ္ေတြက သက္သာရာရပါလိမ့္မယ္… ဆိုျပီး ျမတ္စြာဘုရားက အဇာတသတ္ဘုရင္ကို ေဟာၾကားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို အျပစ္ကို ကုစားျပီးတဲ့ေနာက္မွာေတာ့ အဇာတသတ္ဘုရင္ဟာ ညဘက္အိပ္မရတဲ့ ဒုကၡဆင္းရဲၾကီးမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရျပီး ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါဟာ အျပစ္ကို ကုစားျခင္းရဲ႕ ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း တရားအက်ိဳးပါပဲ။ 

အေပၚမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တာကို ျပန္ေကာက္ရရင္ လူတိုင္းမွာ မဂၢင္တစ္ခု လံုးလံုးလ်ားလ်ား ရေအာင္ မျပည့္စံုႏိုင္ေသးရင္ အျပစ္ေတြက်ိဳၾကားက်ိဳၾကား ရွိေနေသးရင္ အခုလို အျပစ္ကုစားတဲ့နည္းနဲ႕ ကုစားျခင္းအားျဖင့္ အျပစ္ေတြမွ ကင္းစင္တဲ့ခ်မ္းသာကို လက္ငင္းခံစားႏုိင္ၾကမွာပါ။ အခုခ်က္ခ်င္း အျပစ္ကင္းေအာင္ ေနလိုက္ရင္၊ ကုစားလိုက္ရင္ အခုခ်က္ခ်င္း အျပစ္ကင္းတဲ့အရသာ၊ ၾကည္လင္ေအးခ်မ္းတဲ့အရသာကို အခုခ်က္ခ်င္း ခံစားရပါလိမ့္မယ္။ ဒါဆိုရင္ နိဗၺာန္လမ္းေပၚကို တည့္တည့္မတ္မတ္ ေရာက္ရွိသြားမွာပါ။ တည့္တည့္ေရာက္သြားျပီ ဆိုရင္ေတာ့ ေရွ႕ဆက္ျပီး မွတ္တိုင္ေတြ တစ္ခုျပီးတစ္ခု ေက်ာ္ျဖတ္ဖို႕ပဲ က်န္ေတာ့မွာေပါ့။ နည္းလမ္းသိရင္ နိဗၺာန္က ကိုယ္ေတြ ထင္ေနသေလာက္ေတာ့ ေ၀းမေနပါဘူး။ လမ္းကိုသိျပီးေတာ့သြား၊ သြားရင္းနဲ႕ လမ္းမွန္ေပၚကို ေရာက္သြားတဲ့အခါ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေရွ႕ဆက္လွမ္းရံုပါပဲ။

နိဗၺာန္သြားမယ့္ မွတ္တုိင္ရွစ္ခုထဲမွာမွ သံုးခုၾကီးမ်ားေတာင္ ေရာက္ျပီးေနျပီေနာ္။ ေတာ္ေတာ္ေလး ခရီးေပါက္လာျပီ။
---------- * ---------- * ---------- * ----------

သမာဓိမဂၢင္ သံုးပါးထဲက အေရးအၾကီးဆံုး သတိအေၾကာင္း ေျပာၾကရေအာင္။

“ေဖာ္၊ ကပ္၊ စပ္၊ ကာ၊ သိမွတ္ပါ - ငါးျဖာ သတိမွု”

သာသနာမွာ အေရးအၾကီးဆံုးျဖစ္တဲ့ သတိရဲ႕အလုပ္က ငါးမ်ိဳးရွိပါတယ္။

ေဖာ္ - ဆိုတာက သိစရာအာရံုကို သတိက ေဖာ္ေပးရတာ။ ပညာက သိရံုပဲ သိတာ။ သတိက သိေအာင္လို႕ ေဖာ္တဲ့အလုပ္ကို လုပ္ေပးရတာပါ။ ဥပမာ… ပစၥည္းတစ္ခု ေပ်ာက္တယ္ဆိုရင္ သူမ်ားကိုေမးမယ္။ ငါ့ပစၥည္း ဘယ္မွာေတြ႕မိလဲေပါ့။ သူမ်ားကလည္း မသိဘူး။ ကိုယ္ကလည္း လိုက္ရွာတာ ႏွံ႕ေနျပီ။ ရွာမေတြ႕ေတာ့ဘူး။ ဒါဆိုရင္ ဘာလုပ္မလဲ… စျပီးေတာ့ စဥ္းစားရေတာ့မယ္။ ဘယ္နားသြားခဲ့သလဲ။ ဘယ္မွာက်န္ခဲ့လိမ့္မလဲ ဆိုျပီးေတာ့ ေဖာ္ရေတာ့မွာေပါ့။ ေဖာ္ျပီးလို႕ရျပီဆိုေတာ့မွ သိသြားတာ။ အဲဒီဥပမာမွာဆို ေဖာ္တာက သတိကလုပ္ရတာ။ ေနာက္ဆံုး ဘယ္မွာက်န္ခဲ့လဲဆိုတာကို သိသြားေတာ့မွ ဥာဏ္က သို႕ ပညာကေနျပီး သိျပီဆိုျပီးေတာ့ ျဖစ္သြားတာ။ ဥာဏ္က သိလိုက္တာေလ။ သတိက ေဖာ္ေဖာ္ေပးေနမွ ပညာဥာဏ္က ေနာက္ဆံုး သိတဲ့အဆင့္ကို ေရာက္သြားမွာ။
ဒီဥပမာေလးလိုေပါ့…

ဟိုးအရင္ေခတ္တုန္းကဆိုရင္ ေက်းလက္ေတာရြာေတြက ရြာသူရြာသားေတြက ပညာဗဟုသုတနည္းပါးၾကေတာ့ ျမိဳ႕ကေန ၀န္ၾကီး၀န္မင္းေတြက ေက်းရြာေတြကို လာျပီး ပညာဗဟုသုတ ေပးၾကတယ္။ သိခ်င္တဲ့ ေမးခြန္းေတြကို ေျဖေပးၾကတယ္။ အဲဒီမွာ ရြာသားတစ္ေယာက္က ေမးတယ္ေပါ့။ နန္းေတာ္ၾကီးမွာ ျပႆာဒ္ဘယ္ႏွစ္ေဆာင္ ရွိပါသလဲ။ ၀န္ၾကီး၀န္မင္းေတြက ဆက္နားေထာင္သလို ျငိမ္ေနေတာ့ ရြာသားက သူၾကားဖူးနား၀ေလး မွန္လိုမွန္ျငား ဆက္ေျပာတယ္။ သူၾကားဖူးတာကေတာ့ နန္းေတာ္ၾကီးမွာ ျပႆာဒ္ေပါင္း ၁၅ ခုရွိတယ္လို႕ ၾကားဖူးတာပါပဲ။ ဟုတ္သလားေတာ့ မသိပါဘူး ၀န္မင္းရယ္ဆိုရင္… အဲဒီအခါက်ေတာ့မွ ၀န္မင္းေတြက ေအး၊ ဟုတ္တယ္။ မသိရင္မွတ္ထား။ နန္းေတာ္ၾကီးမွာ ျပႆာဒ္ေပါင္း ၁၅ ခု ရွိတယ္ကြဲ႕။ ေနာက္တစ္ေယာက္က ထပ္ေမးတယ္။ ေလွကားေပါင္း ဘယ္ႏွထစ္ရွိသလဲ… အထစ္ ၁၀၀ ရွိတယ္လို႕ေတာ့ ေျပာၾကတာပဲ… လို႕ ကိုယ္တိုင္ေမးျပီး ကိုယ္တိုင္ေဖာ္ေပးလိုက္ရင္လည္း ၀န္မင္းေတြက ေအး၊ ေနာက္ဆို မွတ္ထားကြဲ႕၊ နန္းေတာ္ၾကီးမွာ ေလွကားထစ္ေပါင္း ၁၀၀ ရွိတယ္ကြဲ႕……. ဆိုသလိုပါပဲ။ အဲဒီမွာ ကိုယ္တိုင္ေမးျပီး ကိုယ္တိုင္ေတြေျဖေနရတဲ့ ေဖာ္ေပးေနရတဲ့ ရြာသားေတြက “သတိ” ဆိုရင္ ရြာသားေတြ ေဖာ္ေပးေတာ့မွ သိသြားတဲ့ ၀န္မင္းေတြက “ဥာဏ္” ေပါ့။ နားလည္ေအာင္ သတိ နဲ႕ ဥာဏ္ကို ထပ္ဆင့္ဥပမာေပးလိုက္တာပါ။
(အရင္ေခတ္ကေတာ့ေလ အဲဒီလိုပဲ ၀န္ၾကီး၀န္မင္းေတြက ပညာသြားေပးသလိုလိုနဲ႕ ရြာသားေတြဆီက ပညာျပန္သင္ျပီး ျပန္လာခဲ့ၾကတာ။ အခုေခတ္ကေတာ့ သင္ယူရေကာင္းမွန္းကိုမသိဘဲ လိုအပ္တာေတြ မွာစားျပီး ျပန္လာခဲ့ၾကတာပါပဲ…)

သတိရဲ႕ ေနာက္အလုပ္ ေလးမ်ိဳးကေတာ့…

ကပ္ - သိစရာအာရံုနဲ႕ သိတဲ့စိတ္ကေလးကို သတိက ကပ္ ေပးရတာ။

စပ္ - ေရွ႕စိတ္ နဲ႕ ေနာက္စိတ္ အထပ္ထပ္ျဖစ္ေအာင္ သတိက စပ္ ေပးရတာ။

ကာ - ေပၚလာတဲ့အာရံုေလးကို မ၀င္လာေအာင္ ကာ ေပးေနရတာ။

သိမွတ္ပါ - သိစရာအာရံုကို သိမွတ္ေပးေနတာ။

အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာရရင္ သမာဓိမဂၢင္ သံုးပါးစလံုးရွိမွ သီလမဂၢင္ တစ္မ်ိဳးစီရေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္တာပါ။ သမၼာသတိ ကပဲ သမၼာ၀ါစာ၊ သမၼာကမၼႏၱ နဲ႕ သမာအာဇီ၀ တို႕ျဖစ္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ေပးတာ။ သမၼာသတိ၊ သမၼာ၀ါယမ၊ သမၼာသမာဓိ သံုးပါးလံုးနဲ႕ အားထုတ္မွ သမၼာ၀ါစာမဂၢင္တစ္မ်ိဳး ရပါတယ္။ အကယ္၍ ကိုယ္က မေကာင္းေသာစကားကို ေရွာင္ႏိုင္ျပီး ေကာင္းေသာစကားကို ေျပာေလ့ရွိတယ္ဆုိရင္ သမၼာ၀ါစာမဂၢင္ အျပင္ သမာဓိမဂၢင္ သံုးပါးပါ ေပါင္းလိုက္ေတာ့ မဂၢင္ ၄ ပါး ရပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ သမၼာကမၼႏၱမဂၢင္ ျဖစ္ဖို႕ဆိုရင္လည္း သမာဓိမဂၢင္ သံုးပါးပါမွ ရမွာပါ။ သမၼာအာဇီ၀လည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္းပါပဲ။ အဲဒီေတာ့ အေပၚက သီလမဂၢင္ သံုးပါးလံုးကို ရေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္တယ္ဆိုတာ သမာဓိမဂၢင္ သံုးပါးလည္း အလိုလိုရွိေနျပီးသားမို႕လို႕ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေလာကထဲမွာ ေနရင္း၊ ထိုင္ရင္း၊ သြားလာလွုပ္ရွား၊ ေျပာဆိုေနထိုင္ အသက္ေမြးရင္းလည္း မဂၢင္ ၆ ပါးလံုးကို ရေအာင္ ယူႏိုင္ပါတယ္။ မဂၢင္ ၈ ပါး၊ မွတ္တိုင္ ၈ ခု ရွိတဲ့အထဲမွာမွ မဂၢင္ ၆ ပါး၊ မွတ္တိုင္ ၆ ခုကို ေရာက္ေအာင္ သြားႏိုင္ျပီဆိုရင္ေတာ့ ေနာက္ထပ္ ပညာမဂၢင္ ႏွစ္ပါးပဲ က်န္ပါေတာ့တယ္။ နိဗၺာန္သြားမယ့္ လမ္းေၾကာင္းေပၚကို တည့္တည့္မတ္မတ္ၾကီး ေရာက္ေနပါျပီ။ လမ္းတစ္၀က္ေတာင္ ေက်ာ္လာျပီေနာ္။ ဒီေလာက္အထိ နားလည္လာရင္ေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကို နိဗၺာန္နဲ႕ ဘယ္ေလာက္အထိ နီးေနျပီလဲ၊ ေ၀းေနေသးလဲဆိုတာ နည္းနည္းပါးပါး အရိပ္အျမြက္ေလာက္ေတာ့ ရိပ္စားမိေလာက္ပါျပီ။

ဒီမဂၢင္ ၆ ပါးကို အရက်င့္ၾကံႏိုင္ျပီဆိုရင္ေတာ့ နိဗၺာန္နဲ႕ ထိုက္တန္သူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနျပီလို႕ေတာင္ ေျပာႏိုင္ပါျပီ။ ပညာမဂၢင္ဆီ ေရွ႕ဆက္ျပီး တည့္တည့္ေလွ်ာက္လွမ္းသြားရံုပါပဲ။

(တစ္ရက္စာေရးဖို႕ အေၾကြး က်န္ေနပါေသးတယ္။ ေနာက္ရက္မွပဲ ဆက္ေရးပါေတာ့မယ္။) 

ဓမၼေဘရီဆရာေတာ္ သာမညဖလသုတ္ သင္တန္းဒုတိယေန႕မွာ ေဟာသြားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ထဲမွာမွ မွတ္မိသေလာက္ ျပန္လည္စဥ္းစားေရးသားျပီး ဓမၼဒါန မွ်ေ၀ပါတယ္။

ခိုင္ခိုင္
(August 9, 2012)

3 comments:

  1. မခုိင္ခုိိင္ ကုိေက ်းဇူးအထူးတင္ပါတယ္..ဓမၼေဘရီဆရာေတာ္ ရဲ့ သာမညဖလသုတ္တရား CD ကိုနာရင္း လုိက္မွတ္ထားတာေလးေတြေတာ့ရွိပါတယ္ ဒါေပမဲ့အေသးစိတ္ကုိေတာ့ မခုိင္ခုိင္ရဲ မွတ္စုထဲမွာအကုန္ေတြ ့ရတာေၾကာင့္ လုိခ ်င္တာေတြရလုိက္လုိ ့အလြန္ေက ်းဇူးတင္ပါတယ္..သာဓုသာဓုသာဓုပါ။
    ၀ါဒိတ လို ့မေရးဘဲ ဝါရိတၱ လုိ ့ျပင္လုိက္ပါအုံး။ စာရိတၱ နဲ ့ဝါရိတၱ ပါ။

    ReplyDelete
  2. နီ၀ရဏ ငါး၀ယ္ခ်ိဳင္...က ်ေနာ္ၾကားနာမိလုိက္တာကေတာ့ နီဝရဏ ငါးဝပါယ္ခ ်ိဳ ဳင္ ျဖစ္ပါသည္။

    ReplyDelete
  3. ဆက္ေရးပါအုံး

    ReplyDelete