အႏုသယဟူေသာ အညစ္အေၾကးမ်ား၊ သံေယာဇဥ္ဟူေသာ တုပ္ေႏွာင္ထားသည့္ တရားမ်ားသည္ လြတ္ေျမာက္သူ၏ စိတ္သႏၲာန္၌ မကိန္း၀ပ္ေတာ့ၿပီ။ မတုပ္ေႏွာင္ေတာ့ၿပီ။
အႏုသယႏွင့္ သံေယာဇဥ္ဆုိေသာ တရားမ်ားသည္ အေခၚ ကြဲျပားေနေသာ္လည္း စိတ္ၾကည္လင္မႈကုိ ႐ႈပ္ေထြးေအာင္ လုပ္ထားေသာ တရားမ်ားသာျဖစ္သည္။ လြတ္ေျမာက္သူတစ္ဦးသည္ ဤ႐ႈပ္ေထြးေနာက္က်ဳေနေသာ စိတ္တုိ႔ကုိ ေမြးျမဴမထားေတာ့။ လြတ္ေျမာက္သူ၏ အဓိပၸာယ္ကို အက်ဥ္းဆုံး ဖြင့္ဆုိလွ်င္ ‘စိတ္ရွင္းသူ’ ဟု ဆုိရေပမည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ‘စိတ္ဒုကၡကင္းသူ’ ဟု ဆုိရသည္။
ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေသာ ေဒသနာစဥ္ အေျမာက္အျမားကုိ ေလ့လာလွ်င္လည္း စိတ္ဒုကၡကင္းေရး၊ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ေရးကုိသာ ပဓာနျပဳ၍ ေဟာၾကားထား၏။
စိတ္ဒုကၡလြတ္ေျမာက္မႈအတြက္ စိတ္အစြဲကုိပင္ စြန္႔ခြာၾကရ၏။ တကယ္ေတာ့ စိတ္အစြဲဆုိသည္မွာ တကယ္တမ္းရွိေသာ တရားမ်ား မဟုတ္။ စိတ္အစဥ္၌ ထင္ဟပ္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ အတုအေယာင္ တရားမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ဤအတုအေယာင္ တရားမ်ားကုိ စိတ္သႏၲာန္၌ ႀကံဖန္ၿပီး စြဲၿငိေနၾကသည္။ သိမ္းဆည္းေန
ၾကသည္။ ဤစြဲၿငိ႐ုပ္၊ စြဲၿငိသေဘာတရားတုိ႔မွာ စိတ္ကုိမွီတြယ္၍ ေပၚေပါက္ေနေသာ ဒုကၡအပုိတရားမ်ား ျဖစ္သည္။ ဤအၿငိ႐ုပ္၊ အၿငိစိတ္မ်ားမွာ -
- ခ်မ္းသာ ခံစားမႈ (သုခေ၀ဒနာ) လည္း မဟုတ္။
- ဆင္းရဲ ခံစားမႈ (ဒုကၡေ၀ဒနာ) လည္း မဟုတ္။
- ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာ မဟုတ္ေသာ ခံစားမႈ (ဥေပကၡာေ၀ဒနာ) လည္းမဟုတ္။
စိတ္႐ႈပ္ေအာင္ တုပ္ေႏွာင္ထားေသာ ေႏွာင္ႀကိဳးမ်ားသာတည္း။ ဤတုပ္ေႏွာင္ထားေသာ ေႏွာင္ႀကိဳးမ်ားကုိ ရွင္းထုတ္ ေျဖျဖဳတ္ႏုိင္သူကုိ `ေႏွာင္ႀကိဳးမဲ့သူ ’ ဟု ဆုိရ၏။
ေရစႀကိဳ အရွင္ဧသိက
(ေႏွာင္ႀကိဳးမဲ့ လမ္းစဥ္ မွ)
Buddhavasa Tiloka
No comments:
Post a Comment