အေမး။ ။သမထဘာဝနာ ပြားျပီးမွ ဝိပႆနာဘာဝနာကူးေသာ အားထုတ္နည္းႏွင့္ ဝိပႆနာ ဘာဝနာသက္သက္သာ အားထုတ္နည္းတို႔၏ အားနည္းခ်က္ ၊ အားသာခ်က္မ်ားကို သိလိုပါသည္ ဘုရား။
ေျဖဆိုျခင္း။ ။သမထ က်င့္စဥ္တစ္ခုကို က်င့္ျပီး ဝိပႆနာကူးလ်ွင္ ပိုျပီးေတာ့ လ်ွင္ျမန္သက္သာ လြယ္ကူႏိုင္တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သမထက်င့္စဥ္ တစ္ခုအရ သမာဓိ စြမ္းအားေတြ တက္လာလို႔ရွိရင္ 'သမာဟိေတာ ယထာဘူတံ ဇာနာတိ' ၊ သမာဓိက ယထာဘူတဥာဏ္ ကို ျဖစ္ေစတာေပါ့။ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ သာသနာေရွ႕ပိုင္း ရဟန္းေတာ္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သမထက်င့္စဥ္ ေပါက္ေရာက္ျပီးမွ ဝိပႆနာ ကူးၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ သမထ က်င့္ျပီးတဲ႔အခါက်ေတာ့မွ ဝိပႆနာဘက္ကူးတာ ပိုျပီးေတာ့ လြယ္ကူတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဝိပႆနာ သက္သက္ သြားလို႔ရွိရင္ သမာဓိထူေထာင္ရတာ ခက္တယ္။ ဝိပႆနာဆိုတာက ေသြ႔ေျခာက္တယ္။ သမထလို မဟုတ္ဘူး။ သမထဆိုတာ စိတ္ကို အာရံုတစ္ခုထဲမွာ ျငိမ္ေနေအာင္ ထားတာ။ စိတ္ျငိမ္လို႔ရွိရင္ အသိဥာဏ္ကလည္း ပိုျပီးေတာ့ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္လာတယ္။ ဝိပႆနာက်ေတာ့ အဲဒီလို မဟုတ္ဘူး။ သဘာဝတရားေတြကို ဆင္ျခင္စဥ္းစားျပီး ေနရသည့္အတြက္ေၾကာင့္ သဘာဝတရားေတြထဲမွာ စိတ္ပ်က္စရာေတြ ျမင္မယ္ ၊ အနိစၥျမင္မယ္ ၊ ဒုကၡျမင္မယ္ ၊ ကိုယ္ မပိုင္တာေတြ ၊ မစိုးပိုင္တာေတြ ျမင္မယ္။ ျမင္လာတဲ႔အခါ စိတ္ဓာတ္ေတြ ေျခာက္ျခားတယ္။ ေနာက္ သခၤါရတရားကို ေၾကာက္စရာၾကီးလို႔ ျမင္လာတယ္ ၊ ျငီးေငြ႔စရာၾကီးလို႔ ျမင္လာတယ္။ ဝိပႆနာကေတာ့ အဲဒီလို ေျခာက္ျခားစရာေတြနဲ႔ သြားတာေပါ့။ စိတ္ပ်က္စရာေတြ ၊ ျငီးေငြ႔စရာေတြနဲ႔ ဝိပႆနာက သြားတယ္။ သမထက သြားလို႔ရွိရင္ေတာ့ အဲဒီအဆင့္ေတြကို လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ ေက်ာ္လႊားျပီး သဘာဝတရားေတြကို ရွင္းခနဲ ရွင္းခနဲ သိသြားႏိုင္တာေပါ့။
ေနာက္ဆံုးက်လ်ွင္ေတာ့ ဝိပႆနာ သမာဓိကလည္းပဲ အဆင့္ျမင့္သြားလို႔ရွိရင္ သမထသမာဓိလို စြမ္းေဆာင္သြားပါတယ္။ အဆက္မျပတ္ မွတ္ႏိုင္သြားျပီဆိုလ်ွင္ ဝိပႆနာ သမာဓိကလည္း သမထသမာဓိလို အားေကာင္းတာပဲ။ သို႔ေသာ္ သမထ အားထုတ္တဲ႔အခါ ခ်မ္းသာသုခကို အေျခခံျပီးေတာ့ အားထုတ္တာ ျဖစ္တယ္။ ဝိပႆနာ သက္သက္ အားထုတ္တာက်ေတာ့ ဒုကၡသက္သက္ ၊ ေျခာက္ေျခာက္ေသြ႔ေသြ႔ဘက္က သြားတာျဖစ္တယ္ေပါ့။ အဲဒါကေတာ့ ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ ဆႏၵအရေပါ့။ ကိုယ္ၾကိဳက္တဲ႔လမ္းကေန ေရြးျပီးေတာ့ ေလ်ွာက္ရမွာေပါ့။ ကုန္းေၾကာင္း ေလ်ွာက္ခ်င္တာလား ၊ ကားစီးခ်င္တာလား ၊ တစ္ခုခုေပါ့ေနာ္။
အဲဒၤေတာ့ ဘယ္လမ္းကသြားသြား သခၤါရတရားေတြရဲ႕ မျမဲတဲ႔သေဘာေတြကို ဆင္ျခင္ျပီး ေလာဘ ၊ ေဒါသ ၊ ေမာဟ ဆိုတဲ႔ ကိေလသာတရားေတြ ကုန္ဖို႔ကသာ အဓိကက်တယ္ေပါ့။
ေနာက္ သတိထားစရာ အခ်က္ေလးတစ္ခုက သမထသမာဓိနဲ႔ ဝိပႆနာသမာဓိ အာရံုခ်င္း မတူဘူးဆိုတာပဲ ျဖစ္တယ္။ ဘုန္းၾကီးတို႔ သီရိလကၤာေနတုန္းက ကိုရီးယား ဘုန္းၾကီးတစ္ပါးက ေမးဖူးတယ္။ သူေမးတဲ႔ ေမးခြန္းကေတာ့ 'သမာဟိေတာ ယထာဘူတံ ဇာနာတိ' လို႔ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာတယ္တဲ႔။ သမာဓိရွိမွ ယထာဘူတဥာဏ္ ရႏိုင္တယ္ ၊ တခ်ိဳ႕က သမာဓိ မထူေထာင္ဘဲ ဝိပႆနာသက္သက္ လုပ္လို႔ရွိရင္ ေအာင္ျမင္တယ္လို႔လည္း ေျပာၾကတယ္ေပါ့။ သမာဓိမပါဘဲနဲ႔ ဝိပႆနာျဖစ္တယ္ဆိုတာကို သူမယံုၾကည္ဘူးလို႔ ေျပာတယ္။
အဲဒီမွာ သမာဓိဆိုတဲ႔ အဆင့္က ဘယ္အထိေတာင္ ေျပာရမွာတုန္းဆိုရင္ သမာဓိဆိုတဲ႔ အဆင့္သည္ အပၸနာစ်ာန္ထိေအာင္ သြားတာလား(သို႔မဟုတ္) ဥပစာရထိေအာင္ သြားတာလား။ သမာဓိက ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ သမထက်င့္စဥ္က်င့္ျပီး ဥပစာရသမာဓိအဆင့္ကေန ဝိပႆနာကူးတာ ရွိတယ္။ သို႔မဟုတ္ အပၸနာ ဆိုတဲ႔ စ်ာန္ရျပီးတဲ႔ေနာက္မွာ ဝိပႆနာကူးတာ ရွိတယ္။ အဲဒီႏွစ္ခုစလံုးဟာ သမာဓိထူေထာင္ျပီးေတာ့မွ ဝိပႆနာကူးတာ။
အဲဒီမွာ သမထသမာဓိရဲ႕ အာရံုက ပညတ္ ၊ ဝိပႆနာသမာဓိရဲ႕ အာရံုက ပရမတ္။ အဲဒီလို မတူတာကို သတိထားဖို႔လိုတယ္။ ဆိုပါစို႔။ သမထမွာရွိတဲ႔ သမာဓိတရားက ပညတ္ကို အာရံုျပဳတာ။ ပညတ္ေပၚမွာ စိတ္ကို ျငိမ္ေအာင္လုပ္တာ။ ဝိပႆနာသမာဓိဆိုတာ က်ေတာ့ ပညတ္ေပၚမွာ မဟုတ္ဘူး။ ပရမတၳတရားေပၚမွာ - ပရမတၳတရားဆိုတာ အစဥ္ ေရြ႕လ်ားေနတဲ႔ ၊ ျဖစ္ျပီးပ်က္ေနတဲ႔ သေဘာတရားေတြ ၊ အဲဒီျဖစ္ပ်က္ေနတဲ႔ သေဘာတရားေတြေပၚမွာ စိတ္ကိုထားတယ္ဆိုတာ အာရံုကသာ ျဖစ္ပ်က္ေနမွာ မဟုတ္ဘူး ၊ စိတ္ကလည္း ျဖစ္ပ်က္ေနတာ။ ႏွစ္ခုစလံုးဟာ ေရြ႕လ်ားေနတယ္ဆိုတာကို သိရမယ္။ အဲဒါက ဝိပႆနာ သမာဓိ။
ဝိပႆနာ သမာဓိမွာ အသိဥာဏ္က ဦးေဆာင္သြားတယ္။ သမထ သမာဓိက်ေတာ့ ပညတ္ေပၚမွာပဲ တည္ျငိမ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဝိပႆနာ သမာဓိက momentry ပဲ။ တစ္ခဏေလး တစ္ခဏေလး တန္႕ျပီးေရြ႕ေနတာ။ သမထ သမာဓိက်ေတာ့ ျငိမ္ေနေအာင္ လုပ္ထားတာ။ အာရံုေပၚမွာ remain လုပ္ထားတယ္။
ဥပမာဆိုပါေတာ့-အျဖဴေရာင္ ကသိုဏ္းကို ရွဳတယ္ဆိုရင္ အျဖဴေရာင္ေပၚမွာ စိတ္ကျငိမ္ေနတယ္။ ဒီျပင္ ဘာမွ မစဥ္းစားဘူး။ ဝိပႆနာက်ေတာ့ အဲဒီလို မဟုတ္ဘူး။ ျဖစ္ျပီးပ်က္သြားတဲ႔ သဘာဝတရားေတြကို ရွဳေနတာ။ အဲဒီေပၚမွာရွိတဲ႔ သမာဓိက ပညတ္အာရံု မဟုတ္ပဲ ပရမတ္အာရံု ျဖစ္သြားျပီ။ အဲဒီေတာ့ သမာဓိခ်င္း မတူဘူးလို႔ ရွင္းျပရတယ္။
'သမာဟိေတာ ယထာဘူတံ ဇာနာတိ' ဆိုတာ ဝိပႆနာသမာဓိကို ယူရတယ္။ ဝိပႆနာ သမာဓိသည္ ယထာဘူတဥာဏ္ကို ျဖစ္ေစႏိုင္တယ္။ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု မတူဘူး။
ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာျပဳ တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ နႏၵမာလာဘိဝံသ၏ "ဓမၼဗ်ဴဟာ သင္တန္းသားမ်ား၏ ေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖဆိုျခင္း" အေၾကာင္း တရားေဒသနာေတာ္မွ ေကာက္ႏုတ္ ေဖာ္ျပကာ ဓမၼဒါန ျပဳအပ္ပါသည္။
မွန္ကန္ေသာ ဓမၼအသိတို႔ျဖင့္ အက်ိဳးရွိရွိေနႏိုင္ၾကပါေစ ကုန္သတည္း။
Shared from Kaung Myat Thu (FB)
No comments:
Post a Comment