Sunday, January 12, 2014

ဓမၼ မိတ္ေဆြ


"ဓမၼမိတ္ေဆြ"ဟူသည္ ရိုးရိုးမိတ္ေဆြထက္ ထူးျခားေသာ ၀ိေသသသေဘာကို ေဖာ္ညႊန္းပါ၏။
"ျမန္မာအဘိဓာန္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္၌" ဓမၼေရးရာတြင္ အတူပါ၀င္လုပ္ေဆာင္၊ေဆြးေႏြးညွိႏိႈင္းသူမ်ား"ဟု က်စ္လစ္စြာ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ထားပါသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ဤေ၀ါဟာရကို သံုးစြဲၾကရာ၌ ေယ်ဘုယ်သေဘာႏွင့္ သံုးစြဲေနၾကပါသည္။ ယခုအခါ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသြားရင္း သိကၽြမ္းရင္းႏွီးသူမ်ား၊ ဥပုတ္ေစာင့္ရင္း သာမန္မိတ္ေဆြအျဖစ္ ခင္မင္သြားၾကသူမ်ားပင္လွ်င္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး
"ဓမၼမိတ္ေဆြ"ဟူ၍ ေျပာဆိုသံုးႏံႈးၾကပါသည္။
"မ်ားျပားအေဖာ္၊
လာ-ေအ႔ ေခၚ၍
ေဂၚေဂၚဂီးဂီး
ကားႀကီးစီးလွ်က္
အရီးေအး-မ်ား
ေက်ာင္းကန္ဘုရားတြင္
တစ္ပါးသံဃာ
ေတာ္ေလ်ာ္စြာႏွင့္
လွဴရန္ဒါန
သီလရ၍
အာမဘေႏၱ
ၿပီးၾကေလေသာ္
ေထြေထြအမ်ား
၀မ္းျပည့္စားလွ်က္
ညည္းသား-ဘီေအ
ေအာင္၍ေနဆို
စိန္ေရႊဆင္ၿပီး
ငါ့သမီးႏွင့္
ၿပီးစီးဖို႔ရွိ
ဂစာၦမိ ေတာ႔
၀ါစိ ဆိတ္၀ါး
ဟို အပါးက
စကားတီးတိုး
ေမးေငါ့ ထိုးလက္
ထိုးထိုးသာသာ
တ ဟာဟာ ႏွင့္
ဟို ေကာင္မ ဟာ
ဟို အ၀ွာႏွင့္
အညာ ကျပန္
ကန္ေတာ္ႀကီးမွာ
ၾကားရပါေသာ္
ေ၀ရာမဏိ
ညည္း မသိလို႔" ..
စသျဖင့္ ေရးဖြဲ႕ထားသည့္ ဆရာ "သာကီေဆြ" ၏ "ဥပုတ္သည္ ႏွင့္ အူပုပ္သည္" အမည္ရ ေဆာင္းပါး ပါ "ဥပုတ္သည္"မ်ိဳး ျဖစ္ေနပါက "ဓမၼမိတ္ေဆြ"ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္ ထိုသူတို႔အတြက္ လြန္စြာ မထိုက္တန္ေသာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု ျဖစ္ေနေပလိမ္႔မည္။

"ဒါက ကၽြန္ေတာ္႔ရဲ႕ ဓမၼမိတ္ေဆြ ပါ"ဟု ဆိုရံုမွ်ျဖင့္ ေျပာဆိုသူ ကိုယ္တိုင္လည္း "ဓမၼိက = တရားရွင္"ဟူ၍ အထင္ခံရဖြယ္ ရွိသျဖင့္ ဤသံုးစြဲမႈ တြင္က်ယ္လာဟန္ ရွိသည္။
ေလာဘမီး၊ ေဒါသမီးတို႔ျဖင့္ တညီးညီး ေတာက္ေလာင္ေနေသာ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးကို "ေယာဂီေရာင္တဘက္"ျဖင့္ သိုင္းၿခံဳထား၍
"တရားရွင္၊ ဓမၼရွင္"ေယာင္ေဆာင္ျခင္းသည္ "ေသာႏုတၱိဳရ္ေခတ္"ကပင္ ေပၚထြန္းခဲ႔ေသာ လိမ္ညာမႈ နည္းဗ်ဴဟာတစ္ခုသာ ျဖစ္ေပသည္။
ေယာဂီေရာင္တဘက္၊ ေယာဂီေရာင္အက်ႌ၊ ေယာဂီေရာင္ပုဆိုး၊ေယာဂီေရာင္ထမိန္၊ ၀တ္၍ မိမိသည္ လူသာမန္တို႔ႏွင့္ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ အသြင္အျပင္ ျခားနားေၾကာင္း တဒဂၤ ေဖာ္ျပရံုမွ်ျဖင့္ မိမိရင္တြင္း၌ တရားဓမၼဆိုင္ရာ တိုးတက္မႈတစ္ရပ္ ျဖစ္မလာႏိုင္သည္မွာ ေသခ်ာလွ၏။

"အသြင္သ႑ာန္ႏွင့္ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ"ကို ဗန္းျပ၍ ဟန္ေဆာင္ျခင္းထက္ "စကားလံုး"ကို အသံုးျပဳ၍ ဟန္ေဆာင္ျခင္း သည္ကပို၍ အရင္းအႏွီးနည္းေသာ လိမ္ညာမႈျဖစ္သျဖင့္ "ဓမၼ"ဟူေသာ စကားလံုးတစ္လံုးကို ေရလဲႏွင့္ သံုးစြဲေနၾကသည္မွာ မဆန္းလွေပ။မဂၢဇင္းတစ္အုပ္ထဲတြင္ "နတ္နန္း"ထဲတြင္ ရိုက္ကူးထားသည့္ ဓါတ္ပံုကို "ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား"ဟု စာတန္းထိုး ေဖာ္ျပထားသည္ကို အံ့ဖြယ္ ေတြ႕လိုက္ရသည္။
တစ္ခါက မိတ္ေဆြတစ္ဦး၏ မိခင္စ်ာပန၌ "ဓမၼဒါန" အမည္တပ္လ်က္ ကမ္းလာေသာ စာအုပ္ကေလးကို စိတ္၀င္စားစြာ ဖတ္ၾကည့္မိ၏။ "ေၾသာင္း နေမာ ဗုဒၶႏုဘာေ၀န… ေၾသာင္း ဒူေရ ဒူေရ သြားဟံုဟံု" ဟုပါေသာ "စက္ႀကီးတစ္ဆယ္႔သံုးပါးဂါထာ"ႏွင့္ "သူရႆတီဂါထာ"ကိုေတြ႕ရာ "ဓမၼဒါန"အစစ္မွ ဟုတ္ပါေလစ ဟု သံသယ ပြားမိပါသည္။

ထိုနည္းတူစြာ-  "ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ႀကီး" ႏွင့္ "က်ိဳက္ထီးရိုး ဆံေတာ္ရွင္ေစတီ" ပံုေတာ္မ်ားကို "ကက္ကင္းဓါတ္" မိသည္ဟု
ေျပာဆို၍ ေပးလာေသာ လက္ေဆာင္ကို "ဓမၼလက္ေဆင္"ဟု လြယ္လြယ္ကူကူ ေျပာဆိုေနၾကသည္။ စင္စစ္ "ကက္ကင္း"မွာ
"ဓမၼစကား"မဟုတ္၊ "ေဗဒင္စကား"သာျဖစ္၏။
"ဓမၼ"ကိုေရွ႕ကတပ္လွ်က္ (၀ါ) ေရွ႕တန္းတင္လွ်က္ ေနာက္ကြယ္၌ ဓမၼႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာ အျပဳအမူ၊ အယူအဆ၊ အက်င့္အႀကံမ်ားေၾကာင့္ "ဓမၼ"သည္ တန္ဖိုးက်လွ်က္ ရွိေပ၏။
"ဓမၼစာေပကေလာင္ရွင္"ဟု အမည္ခံၾကလွ်က္ အခ်ိဳ႕ စာနယ္ဇင္းတို႔၌ ထူးေပ႔ဆန္းေပ႔ဆိုေသာ "ဆင္းတုေတာ္မ်ား" အေၾကာင္း၊ထိုဆင္းတုေတာ္ကို ရွိခိုးပူေဇာ္ရာ၌ ရြတ္ဆိုရေသာ ဂါထာမ်ားႏွင့္ ရရွိႏိုင္ေသာ အက်ိဳးမ်ား အေၾကာင္း၊ အဆန္းထြင္ထားေသာ ပုတီးစိတ္နည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးအေၾကာင္း၊ေန႔နံအလိုက္ ဘုရားထုလုပ္ ပူေဇာ္နည္း၊ စသည္တို႔ကို အၿပိဳင္အဆိုင္ေရးသားလွ်က္ရွိရာ သာသနာ႔သမိုင္း၌ ဘယ္တံုးကမွ မႀကံဳစဖူးေသာ ဆင္းတုေတာ္ၿပိဳင္ပြဲႏွင့္ ေဖာ္နည္းကား ၿပိဳင္ပြဲျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္ေနေပသည္။

ထို႔ေၾကာင့္-
"ဓမၼ"ဆိုေသာ စကားလံုးကို ေရွ႕မွတပ္ထားေသာ "ဓမၼမိတ္ေဆြ" ဟူေသာ ေ၀ါဟာရကိုလည္း ေပါ့ေပါ့တန္တန္ မသံုးစြဲဘဲ ေသခ်ာစိစစ္၍ သံုးစြဲသင့္သည္ဟု အႀကံျပဳလိုပါသည္။
ေလာက၌ "မိတ္ေဆြစစ္" ရွားလွ၏။ "ဓမၼမိတ္ေဆြ" ဟူသည္ကား ပို၍ပင္ ရွားပါးေပလိမ္႔မည္။ "ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား "မိန္႔ၾကားေတာ္မူေသာ "မိတ္ေဆြစစ္၊ မိတ္ေဆြေကာင္း"တို႔၌ ရွိရမည့္ အဂၤါမွာ ခုႏွစ္ပါး ရွိပါသည္။ ၎တို႔မွာ-
(၁) ေပးႏိုင္ခဲေသာ အရာ၀တၳဳကို ေပး၏။
(၂) ျပဳႏိုင္ခဲေသာ အမႈကို ျပဳေပးတတ္၏။
(၃) သည္းခံႏိုင္ခဲေသာ အရာကို သည္းခံ၏။
(၄) မိမိ၏ လွ်ိဳ႕၀ွက္အပ္ေသာ အရာကို ထင္စြာျပဳ၏။
(၅) အေဆြခင္ပြန္း၏ လွ်ိဳ႕၀ွက္ေသာအရာကို လွ်ိဳ႕၀ွက္၏။
(၆) ေဘးရန္တို႔ေၾကာင့္ မစြန္႕ပစ္။
(၇) ပစၥည္းဥစၥာ ကုန္ျခင္းေၾကာင့္ မထီမဲ႔ျမင္မျပဳ။ ဟူေသာ အဂၤါ ခုႏွစ္ပါးပင္ျဖစ္၏။

ဤအဂၤါရပ္တို႔မွာ "ဓမၼမိတ္ေဆြ"တို႔ထက္ "ေလာကီမိတ္ေဆြ"ဟူေသာ ေ၀ါဟာရႏွင့္ပို၍ အက်ံဴး၀င္သည္ဟု ဆိုႏိုင္သည့္တိုင္
"ဓမၼမိတ္ေဆြ" တို႔ ၌လည္း ဤအဂၤါ(၇)ပါး ရွိေနသင့္ပါ၏။
ထို႔ျပင္ "ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား"က "ကလ်ဏမိတၱ ရွိသည့္ အျဖစ္သည္ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္ရာ၌ အလံုးစံု အက်ိဳးၿပီး၏" ဟူ၍
မိမိကိုယ္ကို "ကလ်ဏမိတၱ"ႏွင့္ တန္းတူထားေၾကာင္းကို "သံယုတၱနိကာယ္၊ မဟာ၀ဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္" ၌ ေဟာၾကားခဲ႔ပါ၏။
"ကလ်ာဏမိတၱ"အဂၤါ (၇)ပါးမွာ-
(၁) ခ်စ္ခင္အပ္၏။
(၂) ေလးစားအပ္၏။
(၃) ခ်ီးမြမ္းအပ္၏။
(၄) သူတစ္ပါးကို ဆံုးမတတ္၏။
(၅) မိမိအား ဆံုးမသည္ကိုလည္း ခံႏိုင္၏။
(၆) သစၥာ၊ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စေသာ နက္နဲေသာ စကားတို႔ကိုလည္း ေဟာေျပာတတ္၏။
(၇) မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အရာ၌ မတိုက္တြန္း။ ။ ဟူ၍ ပါရွိရာ "ဓမၼမိတ္ေဆြ" ဟူသည္ "ကလ်ဏမိတၱ" ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရ၏။
"ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား" သည္ "မိတ္ေဆြစစ္" (၄)မ်ိဳးကိုလည္း ခြဲျခား ေဟာေတာ္မူပါေသးသည္။
၎တို႔မွာ-
(၁) ဥပကာရ မိတ္ေဆြ
(၂) သမာနသုခဒုကၡ မိတ္ေဆြ
(၃) အႏုကမၸက မိတ္ေဆြ
(၄) အတၳကၡာယီ မိတ္ေဆြ တို႔ျဖစ္သည္။
ထို မိတ္ေဆြ(၄)မ်ိဳး အနက္ "အတၳကၡာယီ မိတ္ေဆြ" ၏ အဂၤါ(၄)ခ်က္မွာ-
(၁) မေကာင္းမႈကို တားျမစ္ျခင္း။
(၂) ေကာင္းေသာအရာကိုတိုက္တြန္းႏိုးေဆာ္ျခင္း။
(၃) မၾကားဘူးေသာ တရားတို႔ကုိ နာေစျခင္း။
(၄) နတ္ရြာ ခရီးကို ညႊန္ျပ ဆံုးမတတ္ျခင္း။ တို႔ျဖစ္ပါ၏။

ထို႔ေၾကာင့္- "ဓမၼမိတ္ေဆြ" ဟူသည္ "အတၳကၡာယီမိတ္ေဆြ" ျဖစ္သည္ဟုလည္း တစ္နည္းအားျဖင့္ ဆိုႏိုင္ပါေသးသည္။
"ဓမၼ"ဟူေသာ စကားလံုးကို အျခားစကားလံုးတစ္လံုးႏွင့္ တြဲစပ္ အသံုးျပဳမိပါက အဓိပၸါယ္ေကာက္ရာႏွင့္ သံုးစြဲရာ၌ မ်ားစြာ
သတိထားရန္ လိုေပလိမ္႔မည္။ "ဓမၼမိတ္ေဆြ" ဆိုသည္မွာ "ကလ်ဏမိတၱ၊ အတၳကၡာယီ မိတ္ေဆြ"ပင္ ျဖစ္ပါ၏။
ပစၥဳပၸါန္၊ သံသရာ ႏွစ္ျဖာေသာ ခ်မ္းသာနည္း အက်ိဳးကို ေဆြးေႏြးေျပာဆို လမ္းညႊန္ ေပးႏိုင္ေသာ အက်ိဳးေဆာင္ မိတ္ေကာင္း၊ မိတ္စစ္ သာလွ်င္ ျဖစ္၏။
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသြားရင္း ဆံုေတြ႔ဖန္မ်ားသျဖင့္ သိကၽြမ္းရင္းႏွီးသူမ်ား၊သီလ-သမာဓိ-ပညာ ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဘာတစ္ခုမွ်
မေဆြးေႏြးဘဲ အက်ိဳးမဲ႔ေသာ ေလာကီအေရးကိုသာ ေလ ေပး၍ အခ်ိန္ကုန္တတ္ေသာ ဥပုတ္ေစာင့္ေဖာ္၊ ေစာင့္ဖက္မ်ား
မဟုတ္ၾကေၾကာင္းကို ခြဲခြဲျခားျခား သိရန္ လိုပါသည္။
သို႔မဟုတ္ပါဘဲလွ်က္ (၀ါ) "ဓမၼ"ကို အေၾကာင္းမျပဳပါဘဲလွ်က္-
ေက်ာင္းကန္ဘုရားတို႔၌ ျမင္ျမင္ရာလူ၊ ဂုဏ္ ရွိရာလူ၊ တို႔ကို မိတ္ေဆြဖြဲ႕ကာ အခ်င္းခ်င္း "ဓမၼမိတ္ေဆြ"ဟု ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲေနၾကပါလွ်င္ "ဓမၼ"ဟူေသာ စကားလံုးကို လူအထင္ႀကီးေစရန္အတြက္ ၊အႏွစ္သာရ ကင္းမဲ႔စြာျဖင့္ ခုတံုးလုပ္ သံုးစြဲျပျခင္း သက္သက္မွ်သာလွ်င္ ျဖစ္ေနပါလိမ္႔မည္ဟု သတိေပးရင္း တင္ျပလုိက္ပါသည္။

ခ်မ္းသာပါေစ၊ ေအးၿငိမ္းပါေစ၊
သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ.. လြတ္ေျမာက္ၾကပါေစ။

ဘ၀တုသဗၺမဂၤလံ
သင့္
ကလ်ာဏ မိတၱ
(ည.ည.တ)
Shared from ဓမၼ စာေပမ်ား (FB)

No comments:

Post a Comment