*ေလာကမွာ လူသားတိုင္းအခ်စ္နဲ႔ ကင္းႏိုင္တဲ့သူရယ္လို႔ မရွိသေလာက္ ရွားပါတယ္။ အနည္းအက်ဥ္းေတာ့ အခ်စ္နဲ႔ကင္းႏိုင္တဲ့ သူေတြေတာ့ရွိၾကမွာပါ။ အမွန္ေတာ့ ရဟန္းပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လူပဲျဖစ္ျဖစ္ အနာဂါမ္မျဖစ္သေရႊ႕ေတာ့ အခ်စ္ဆိုတာ ရွိေနၾကရဦးမွာပါ။ အခ်စ္ဆိုတာ ရွိေနသေရႊ႕ အခ်စ္နဲ႔ဆက္ႏႊယ္ေနတဲ့ ခံစားမႈျပႆနာေတြကလည္း ၾကံဳေတြ႔ေနၾကရဦးမွာပါ။ အခ်စ္နဲ႔ပါတ္သက္တဲ့ျပႆနာေတြမွာ အခ်စ္ေၾကာင့္ဘ၀ပ်က္သြားၾကရတဲ့သူေတြ၊ အခ်စ္ေၾကာင့္ ကိုယ့္ဘ၀ကိုအဆံုးသတ္သြားတဲ့သူေတြ၊ အခ်စ္အေပၚမွာမူတည္ၿပီး ဘ၀လမ္းေၾကာင္းေတြ ေျပာင္းလဲသြားရတဲ့သူေတြ မ်ားစြာပါ။ ဒီေတာ့ အခ်စ္နဲ႔ပါတ္သက္တဲ့ေရာဂါေတြကို ကုသဖို႔ေဆးကေတာ့ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ေနျပန္ပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီး ေဟာၾကားဆံုးမခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ စိတ္မွာျဖစ္တတ္တဲ့ ေရာဂါေတြကို ကုသဖို႔ တရားေဆးေတြပါပဲ။ ေဆးဆိုတဲ့ေနရာမွာလည္း ေရာဂါတစ္မ်ိဳးတည္းအတြက္ မဟုတ္ျပန္ပါဘူး။ ေရာဂါမ်ိဳးစံုအတြက္ပါ.. လူမႈေရးေရာဂါ၊ က်န္းမာေရးေရာဂါ၊ စီးပြားေရးေရာဂါ၊ ပညာေရးေရာဂါ၊ နာေရးေရာဂါ၊ ေသေရးေရာဂါ၊ အခ်စ္ေရးေရာဂါ၊ အိမ္ေထာင္ေရးေရာဂါ စသည္စသည္ျဖင့္ ေရာဂါေပါင္းစံုပါပဲ။
ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ႕ အဆံုးမေတြဟာ ေလာကမွာရွိတဲ့ သတၱ၀ါေတြအားလံုး ခံစားေနရတဲ့ေရာဂါေပါင္းစံုကို ေပ်ာက္ကင္းသက္သာသြားေအာင္ ကုသေပးႏုိင္ပါတယ္။ အသံုးက်ေအာင္ အသံုးခ်တတ္ဖို႔ကေတာ့ အဓိက အက်ဆံုးေပါ့။ ေလာကီမွာျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ သတၱ၀ါေတြရဲ႕ခံစားေနရတဲ့ ေရာဂါအမ်ိဳးက အမ်ိဳးစံုလွတဲ့အတြက္ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးကလည္း အမ်ိဳးစံုေအာင္ အေၾကာင္းရာစံုေအာင္ ေဟာျပဆံုးမေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ လူသားတိုင္းမကင္းႏိုင္တဲ့ အခ်စ္နဲ႔ပါတ္သတ္တဲ့ ေရာဂါကို နားရွက္စရာႀကီးဆိုၿပီး ခ်န္ထားခဲ့ရင္ ေရာဂါရသူေတြအတြက္ အမ်ားႀကီး နစ္နာပါတယ္။ လက္ေတြ႔ေလာကမွာ ေသခ်ာေလ့လာၾကည့္ရင္ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ခံစားေနရတဲ့ ေရာဂါသည္ေတြ ရာခိုင္ႏႈန္းတစ္ခုအေနနဲ႔ အေတာ္မ်ားမ်ားရွိပါတယ္။ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အသည္းကြဲတာတို႔၊ ကိုယ္ကသစၥာရွိေပမယ့္ သူကထားသြားတာတို႔၊ ကိုယ္ဒီေလာက္ခ်စ္တာကို သူကဘာလို႔တန္ဖိုးမထားရတာလဲတို႔၊ ကိုယ္ခ်စ္သေလာက္ ဘာလို႔ျပန္မခ်စ္ရတာလဲတို႔ စသည္စသည္ မ်ားစြာပါပဲ။ ဒီေတာ့ အခ်စ္နဲ႔ ပါတ္သက္လို႔ ခံစားရတဲ့ေရာဂါေ၀ဒနာကို သက္သာႏိုင္ဖို႔ နည္းလမ္းကေတာ့ အေတာ္ေလးကို လိုအပ္ေနတယ္ဆိုတာ အေသခ်ာပါပဲ။
အဓိကအေနနဲ႔ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေ၀ခြဲၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းနဲ႔ အခ်စ္ကံေကာင္းျခင္းဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးပဲ ထြက္လာပါမယ္။ အခ်စ္ကံဆိုးတယ္ဆိုတာကေတာ့ ကိုယ့္ခ်စ္သူက ကိုယ့္အေပၚမွာ သစၥာမရွိပဲ ကိုယ့္ကိုထားသြားတာ၊ ကိုယ္တစ္ေယာက္ထဲတင္မဟုတ္ပဲ ရည္းစားအမ်ားႀကီးထားၿပီး ကိုယ့္ကိုလိမ္ညာေနတာ၊ ကိုယ့္အခ်စ္ကို တန္ဖိုးမထားပဲ အေပ်ာ္သက္သက္ သေဘာထားတာတို႔ စသည့္ အခ်က္လက္ေတြေပါ့။ အခ်စ္ကံေကာင္းတယ္ဆိုတာေတာ့ ကိုယ္ကခ်စ္သေလာက္ ကိုယ့္ကိုသူကတန္ဖိုးထားတယ္၊ ကိုယ့္ခ်စ္သူက ကိုယ့္အေပၚမွာ သစၥာေစာင့္သိတာ၊ ကိုယ့္အေပၚမွာသစၥာရွိတာတို႔ေပါ့။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္အေနနဲ႔က အခ်စ္ကံေကာင္းခ်င္တယ္ဆိုရင္.. အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အဓိကသိရမယ့္ အခ်က္ေတြကိုသိၿပီး ေရွာင္သင့္တာ ေရွာင္မယ္ဆိုရင္ အခ်စ္ကံေကာင္းလာမယ္ဆိုတာလည္း မလြဲဧကန္ပါပဲ။ အကုသိုလ္ကံေတြေရွာင္ရင္ ကုသုိလ္ျဖစ္လာသလိုပါပဲ။ ခ်စ္ေနရတဲ့သူေတြမွာလည္း အခ်စ္ကံဆိုးတာေတြ ေရွာင္လိုက္ရင္ အခ်စ္ကံေကာင္းေတြ ျဖစ္လာမွာပါ။ ဒီေတာ့ အဓိကအေနနဲ႔ အခ်စ္ကံေကာင္းခ်င္တယ္ဆိုရင္.. အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အဓိက အခ်က္ေတြနဲ႔ ဘာလို႔အခ်စ္ကံဆိုးရတာလည္းဆိုတာ သိဖုိ႔လိုအပ္ၿပီေပါ့။
ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ႕ တရားေတာ္ေတြဟာ အေၾကာင္းတရားကိုျပၿပီး ေဟာျပဆံုးမတဲ့ အဆံုးမေတြပါ။ ဒီအေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္ ဒီအက်ိဳးတရားေတြခံစားရတယ္.. ဒီအက်ိဳးေတြမခံစားရခ်င္ရင္ အေၾကာင္းတရားေတြ ကင္းေအာင္လုပ္ေဆာင္ပါဆိုတဲ့ အတိုင္းပါပဲ။ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အက်ိဳးေတြမခံစားရခ်င္ရင္ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕အေၾကာင္းတရားေတြသိဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အဆိုးကံေတြ ၾကံဳေတြ႔ရတယ္ဆိုတာ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အဆိုးကံေတြ အတိတ္ဘ၀က က်ဴးလြန္ခဲ့လို႔ပါ။ အတိတ္က ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေရွးယခင္ဘ၀ေတြက အတိတ္ကံလည္းပါ၀င္သလို ယခုဘ၀ရဲ႕ ေရွ႕ပိုင္းအတိတ္ကံေတြလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ အခ်စ္ကံေချခင္းရဲ႕ အဓိကအေၾကာင္းရင္းကေတာ့ အခ်စ္ေရးမွာ သစၥာမရွိျခင္း၊ တနည္းအားျဖင့္ အခ်စ္ေရးေဖာက္ျပန္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ခ်စ္သူ၊ ကိုယ့္အိမ္ေထာင္ဖက္အေပၚမွာ သစၥာမရွိဘဲ တျခားတစ္ေယာက္၊ သို႔မဟုတ္ တျခားအေယာက္မ်ားစြာနဲ႔ ေဖာက္ျပန္ေနတာဟာ အခ်စ္ကံေခေစတဲ့ အဆိုးကံကို ထူေတာင္ေနတာပါ။ အဲ့ဒီ့ကံေတြ အက်ိဳးေပးတဲ့ဘ၀မွာ ေသခ်ာေပါက္ အခ်စ္ကံေတြဆိုးေနအံုးမွာပါပဲ။
အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အဓိကအေၾကာင္းရင္းကို ဆရာေတာ္အရွင္ဆႏၵာဓိကက ေဟာျပဆုံးမ ထားျပန္ပါေသးတယ္.. “အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အဓိကေနာက္တစ္ခ်က္အေနနဲ႔ကေတာ့ အခ်စ္ေရးမွာ သစၥာမရွိျခင္းပါပဲ။ ကိုယ့္မွာ ခ်စ္တယ္လို႔ ဖြင့္ေျပာထားၿပီးသား တရား၀င္ခ်စ္သူရွိပါလွ်က္ တျခားတစ္ေယာက္နဲ႔ အီစီကလီ လုပ္တာမ်ိဳး၊ ဘာလိုလို ညာလိုလို ေရာတာမ်ိဳး၊ တစ္ဖက္သားအေပၚ ရင္ထဲက တကယ္မခ်စ္ပါဘဲ ခ်စ္ဟန္ေဆာင္တာမ်ိဳး၊ တစ္ဖက္သားကိုယ့္အေပၚမွာ ေၾကြသြားေအာင္ စတာေနာက္တာမ်ိဳး၊ တစ္ဖက္သားရင္ထဲမွာ ကိုယ္ကုိခံစားသြားရေအာင္ ကလိတာ ရိတာမ်ိဳး၊ အေပ်ာ္သေဘာနဲ႔ လူတကာအသည္း လွည့္ပတ္ခြဲတာမ်ိဳး၊ အေပါင္းအသင္းေတြၾကား တလြဲဂုဏ္ယူခ်င္စိတ္နဲ႔ ျမာေပြတာ၊ ရႈပ္တာမ်ိဳး၊ ပံုလာလာ ေျပာတိုင္းယံုတတ္တဲ့ အလြယ္ယံုသူေတြအေပၚ ပံုေျပာေကာင္းၿပီး မ်က္ႏွာမ်ားတာမ်ိဳး၊ မဆြတ္ခင္က ညြတ္ခ်င္ေနတဲ့ အညႇာလြယ္သူေတြအေပၚ ပလီပလာခၽြဲႏြဲ႔ၿပီး ေက်ာရရံု ၾကံတာမ်ိဳး၊ တစ္သက္တာယံုမွတ္လို႔ အရွက္ပါပံုအပ္သူေတြအေပၚ စားၿပီးနားမလည္ မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္တာမ်ိဳး၊ လက္မထပ္ေသးခင္ အခ်စ္နယ္ကၽြံၿပီး ႀကိဳပြိဳင့္ရိုက္တာမ်ိဳး စတဲ့ စတဲ့အခ်က္ေတြေၾကာင့္ အခ်စ္ကံဆိုးရတာပါ” လို႔ ဆရာေတာ္က ေဟာျပဆံုးမေတာ္မူပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္အေနနဲ႔ ဆရာေတာ္က လူအမ်ားစုမသိႏိုင္တဲ့ တလြဲထင္ၿပီး အေကာင္းထင္ေနတဲ့ အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့ အခ်က္ေတြကို ေဟာျပဆံုးမထားျပန္ပါေသးတယ္။ “အခ်စ္ကံေခေစၿပီး တလြဲအေကာင္းထင္ေနတဲ့ အလြဲအခ်က္ေတြကေတာ့ အခ်စ္သ၀န္တိုျခင္း(သို႔မဟုတ္) အခ်စ္သ၀န္ေၾကာင္ျခင္းပါပဲ။ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့သူက အျခားတစ္ေယာက္၊ သို႔မဟုတ္ အျခားအေယာက္ေပါင္း မ်ားစြာအေပၚ က်ယ္ျပန္႔သန္႔ရွင္းတဲ့ ခ်စ္ျမင္းေမတၱာေတြ မွ်ေ၀ေပးေနတာအေပၚ မနာလို မရႈဆိတ္ျဖစ္ၿပီး ဟိုလူ႔မခ်စ္ရ၊ ဒီလူ႔မခ်စ္ရ၊ ဘယ္သူနဲ႔မေပါင္းရ၊ ဘယ္၀ါနဲ႔မပတ္သက္ရလို႔ မနာလိုစကားေတြ ေျပာၾကားေနတာ၊ သ၀န္တိုအမိန္႔ေတြ ထုတ္ျပန္ေနတာဟာ အခ်စ္ကံေခေၾကာင္း မေကာင္းမႈအကုသုိလ္ေတြ ဆည္းပူးစုေဆာင္းေနတာပါပဲ။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ရိုးသားသန္႔စင္စြာ ခ်စ္ခင္ေနၾကသူေတြကို ကိုယ့္အထင္နဲ႔ကိုယ္ မေတာ္မတရားစြပ္စြဲၿပီး၊ သို႔မဟုတ္ ကိုယ့္စိတ္နဲ႔ႏိႈင္းအရိုင္းသတ္မွတ္ၿပီး ခ်စ္မင္မႈပ်က္ျပားသြားေအာင္ လုပ္တာေတြဟာ ကေလးသိပ္ဆန္လြန္းတဲ့ အခ်စ္ကံေခေစတဲ့ စိတ္ထားေတြပါပဲ” လို႔ ဆရာေတာ္က ေဟာျပဆံုးမထားျပန္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ လက္ရွိမ်က္ေမွာက္အတြင္းမွာ အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့ အခ်က္ေတြကို ဆရာေတာ္က ျမင္သာေအာင္ ဆြဲထုတ္ျပလိုက္တာပါပဲ။
ေနာက္အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းကေတာ့.. ကိုယ္ကသစၥာေမတၱာေတြ ေစတနာေတြမွန္ကန္စြာနဲ႔ ခ်စ္ေပမယ့္ ကိုယ္နဲ႔တန္တဲ့ေစတနာမ်ိဳး ျပန္မရတဲ့ ခ်စ္ျခင္းေတြ ဆုံဆည္းၾကရတဲ့ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းမ်ိဳးပါ။ ငါဒီေလာက္ခ်စ္တာ ငါ့ကိုျပန္မခ်စ္တာ ဘာလို႔လဲဆိုတဲ့ အေတြးမ်ိဳးေပါ့။ ငါဒီေလာက္သူ႔အေပၚသစၥာရွိတာ ငါ့ကိုဘာလို႔ ျပန္ၿပီးသစၥာမရွိရတာလဲဆိုတဲ့ အေတြးမ်ိဳးပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဗုဒၶဘာသာမွာ ေကာင္းတာလုပ္ရင္ ေကာင္းက်ိဳးရမယ္.. မေကာင္းတာလုပ္ရင္ မေကာင္းက်ိဳးရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေကာင္းတာေတြ လုပ္ေနေပမယ့္ ေကာင္းတာေတြ မျဖစ္ၾကေသးတာ ရွိၾကသလို. ဆိုးတာေတြလုပ္ေနေပမယ့္လည္း ဆိုးတာေတြမျဖစ္ၾကေသးတာရွိတတ္ပါတယ္။ မေကာင္းတာလုပ္တဲ့သူေတြပဲ ေကာင္းစားၿပီး ေကာင္းတာလုပ္တဲ့သူေတြဆိုးေနရလို႔ ငါလည္းမေကာင္းတာလုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အမွားႀကီး မွားသြားပါလိမ့္မယ္။ ဗုဒၶရဲ႕အဆံုးမေတြဟာ တစ္ဘ၀ထဲကိုကြက္ၾကည့္ၿပီး.. ေကာင္းတာေတြလုပ္ေနတာ ေကာင္းတာလည္း ျဖစ္မလာဘူးလို႔ ေျပာလို႔မရပါဘူး။ သံသရာနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ေတြးေတာၾကည့္ရမယ့္ အသိဥာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ အဆံုးမေတြပါ။ လက္ရွိမွာ ေကာင္းတာေတြလုပ္ေနေပမယ့္ ေကာင္းတာေတြျဖစ္မလာတာဟာ အတိတ္ကံအက်ိဳးေပးေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ အတိတ္ကံမွာ သူမ်ားခ်စ္ျခင္းပ်က္ဆီးေအာင္၊ သူတစ္ပါးခ်စ္ျခင္း ေကြကြင္းေစေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ဖ်က္ဆီးခဲ့တာေတြ၊ ကာေမသုကံက်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ အကုသုိလ္ကံေတြ၊ တစ္ပါးသူေတြ ခ်စ္ခင္ေနၾကတာကို စိတ္၀မ္းကြဲေအာင္ ဂုန္းေလ်ာခဲ့တာေတြ စသည့္အခ်က္ေတြဟာ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အတိတ္အေၾကာင္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ လက္ရွိအခ်စ္ကံေတြ ကိုယ္ကေကာင္းေအာင္လုပ္ေနေပမယ့္ အတိတ္ကဆိုးကံပါလာတဲ့အတြက္ အခ်စ္ကံေတြ ဆိုးေနရတဲ့အခ်က္ေတြပါပဲ။
အထက္ပါအခ်က္ေတြဟာ အခ်စ္ကံဆိုးေနတဲ့သူေတြ အခ်စ္ကံေကာင္းသြားေစႏိုင္ေအာင္၊ ေမတၱာစစ္ေမတၱာမွန္နဲ႔ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးတတ္ေစႏိုင္ဖို႔အတြက္.. ဆရာေတာ္အရွင္ဆႏၵာဓိကရဲ႕ ေဟာျပဆံုးမခ်က္ေတြပါပဲ။ တကယ္လည္း လက္ရွိမ်က္ေမွာက္မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ လက္ရွိအျဖစ္ပ်က္ေတြကို ဘုရားရွင္၏တပည့္သားတစ္ပါးတစ္ေနနဲ႔ လူငယ္ေတြ လမ္းလႊဲမေရာက္ရေအာင္ နားလည္လြယ္ေအာင္ ေစတနာေမတၱာအျပည့္နဲ႔ ေဟာျပဆံုးမေပးတဲ့ အင္မတန္ တန္ဖိုးရွိတဲ့ ေမတၱာစကားေတြပါပဲ။ တကယ္ေတာ့ ကိုယ့္ခ်စ္သူအေပၚမွာ စစ္မွန္တဲ့ေမတၱာနဲ႔ သစၥာရွိရွိ မခ်စ္ႏိုင္တာဟာ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕အေျခခံအက်ဆံုးျဖစ္တဲ့ ကံနဲ႔ကံရဲ႕အက်ိဳးကို မယံုၾကည္ျခင္းပါပဲ။ ေကာင္းတာလုပ္ရင္ ေကာင္းက်ိဳးေပးမယ္.. မေကာင္းတာလုပ္ရင္ မေကာင္းက်ိဳးေပးမယ္ဆိုတဲ့ ကံနဲ႔ကံရဲ႕အက်ိဳးအေပၚမွာ မယံုၾကည္ျခင္းပါ။ ကိုယ္မဟုတ္တာလုပ္တာ သူသိတာမွတ္လို႔ဆိုၿပီး လုပ္ခ်င္တာလုပ္တာဟာ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုမၾကည္ညိဳတဲ့စိတ္ေတြ မ်ားသထက္မ်ားေအာင္ အားထုတ္ေနတာနဲ႔တူပါတယ္။ သူတစ္ပါးမသိေအာင္ လိမ္ညာေနရတဲ့အတြက္လည္း အနည္းဆံုး ဗုဒၶဘာသာရဲ႕အေျခခံျဖစ္တဲ့ ငါးပါးသီလေတာင္ ပ်က္ျပားသြားရပါေတာ့တယ္။ ဒီေတာ့ တစ္လိမ္ေပၚ ႏွစ္လိမ္ဆင့္ၿပီး အကုသုိလ္ေတြမ်ားသထက္ မ်ားရပါေတာ့တယ္။ အကုသုိလ္ေတြမ်ားလာျခင္းရဲ႕အေၾကာင္းဟာ အဆိုးကံေတြျဖစ္သထက္ျဖစ္ဖို႔လမ္းကို အေရာက္ျမန္သြားေစတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ ေနာက္ဆံုးေတာ့.. ကုိယ္က သစၥာမစစ္တဲ့အခ်စ္ေတြ သူမ်ားကိုေပးေတာ့.. ကိုယ့္အေပၚလည္း သစၥာမရွိတဲ့အခ်စ္ေတြ ေပးတဲ့သူနဲ႔ပဲ ဆံုဆည္းၾကရေတာ့တာေပါ့။
အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့အေၾကာင္းရာေတြဟာ အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့အခ်က္ေတြနဲ႔.. အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြပါပဲ။ လူသားအမ်ားစု မကင္းႏိုင္တဲ့အခ်စ္ကို ဘယ္သူမဆို အခ်စ္ကံေကာင္းခ်င္ၾကမယ္ဆိုတာ မလြဲပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ အျပဳမႈေတြဟာ အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့အခ်က္ေတြလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အခ်စ္ကံေကာင္းေစတဲ့အခ်က္ေတြလား ဆိုတာေတာ့ ေသခ်ာစမ္းစစ္ၾကည့္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ကိုယ္ကအခ်စ္ကံေကာင္းေအာင္ သစၥာရွိရွိ အေကာင္းကံေတြ ခ်စ္ေနေပမယ့္ အခ်စ္ကံေတြဆိုးလာရင္လည္း အတိတ္ကံအေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္ ျဖစ္လာတယ္ဆိုတာကို နားလည္လက္ခံႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ေနနဲ႔ အတိတ္ကံလည္း ဆိုးတာေတြေလ်ာ့နည္းလာေအာင္.. လက္ရွိေတြ႔ၾကံဳေနတဲ့ အခ်စ္ကံဆိုးေတြကို အေကာင္းကံအခ်စ္ေတြ ျဖစ္သထက္ျဖစ္လာေအာင္ သစၥာတရားကို လက္ကိုင္ထားျခင္းဟာ အဓိကအေျခခံအခ်က္ပါပဲ။
ဓမၼဒူတ ဆရာေတာ္အရွင္ေဆကိႏၵ ေဟာျပဆံုးမေပးတဲ့ ဥပမာအတိုင္းဆိုရင္ေတာ့.. အခ်စ္ကံေတြေကာင္းၿပီး အေကာင္းကံေတြျဖစ္ခ်င္ရင္ေတာ့ ပက္ပယ္စက္စက္ရိုးသားလိုက္စမ္းပါ ဆိုတာပါပဲ။ ဒီစကားေလးဟာ ရွင္းရွင္းေလးနဲ႔ အင္မတန္ ေလးနက္ပါတယ္ေနာ္။ ဒီေတာ့ ဘယ္သူေတြဘယ္ေလာက္ သစၥာမရွိေနေန.. ဘယ္သူေတြပဲ မိုးခါးေရေသာက္ေနပါေစေလ.. ျပဳသူအသစ္ခံရသူအေဟာင္းဆိုတဲ့အတိုင္း ဆိုတာေလးကို အရင္ဆံုး ႏွလံုးသြင္ဆင္ျခင္လိုက္ပါ။ ကိုယ့္အေပၚ သစၥာမရွိတဲ့အခ်စ္ေတြနဲ႔ ခ်စ္လာခဲ့ရင္လည္း ကိုယ္ေပးဆပ္ရမယ့္ အေဟာင္းေၾကြးေတြေက်သြားေအာင္ ဆပ္ေပးတဲ့အတြက္ ေက်ေက်နပ္နပ္ခြင့္လႊတ္လိုက္ပါ။ သူ႔အတြက္ေတာ့ အကုသုိလ္ကံအသစ္ေတြကို ဘ၀သံသရာမွာ ခႏၶာနဲ႔ေပးဆပ္အံုးမွာပါလားဆိုၿပီး ဂရုဏာသက္လိုက္ပါ။ ကိုယ့္အေနနဲ႔လည္း အခ်စ္ကံဆိုးေတြ ထပ္မျဖစ္ရေအာင္ ကိုယ္ခ်စ္ရတဲ့သူကို သစၥာရွိရွိနဲ႔ရိုးရိုးသားသား ခ်စ္လိုက္ပါလို႔ ေျပာခ်င္မိပါတယ္။ ကဲ.. အခ်စ္ကံဆိုးေတြ ေပ်ာက္ေစခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေကာင္းကံေတြ အၿမဲခ်စ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားလိုက္ပါလို႔ ေျပာလိုက္ပါရေစ။ အခ်စ္ကံဆိုးေတြနဲ႔ ေ၀းႏိုင္ၾကပါေစ..။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဆရာေတာ္အရွင္ဆႏၵာဓိက၏ “အေကာင္းကံခ်စ္မွ အခ်စ္ကံေကာင္းမယ္” ဆိုတဲ့ဓမၼစာအုပ္ကို မွီၿငမ္းကိုးကား၍ ေရးသားထားပါသည္။
ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ႕ အဆံုးမေတြဟာ ေလာကမွာရွိတဲ့ သတၱ၀ါေတြအားလံုး ခံစားေနရတဲ့ေရာဂါေပါင္းစံုကို ေပ်ာက္ကင္းသက္သာသြားေအာင္ ကုသေပးႏုိင္ပါတယ္။ အသံုးက်ေအာင္ အသံုးခ်တတ္ဖို႔ကေတာ့ အဓိက အက်ဆံုးေပါ့။ ေလာကီမွာျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ သတၱ၀ါေတြရဲ႕ခံစားေနရတဲ့ ေရာဂါအမ်ိဳးက အမ်ိဳးစံုလွတဲ့အတြက္ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးကလည္း အမ်ိဳးစံုေအာင္ အေၾကာင္းရာစံုေအာင္ ေဟာျပဆံုးမေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ လူသားတိုင္းမကင္းႏိုင္တဲ့ အခ်စ္နဲ႔ပါတ္သတ္တဲ့ ေရာဂါကို နားရွက္စရာႀကီးဆိုၿပီး ခ်န္ထားခဲ့ရင္ ေရာဂါရသူေတြအတြက္ အမ်ားႀကီး နစ္နာပါတယ္။ လက္ေတြ႔ေလာကမွာ ေသခ်ာေလ့လာၾကည့္ရင္ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ခံစားေနရတဲ့ ေရာဂါသည္ေတြ ရာခိုင္ႏႈန္းတစ္ခုအေနနဲ႔ အေတာ္မ်ားမ်ားရွိပါတယ္။ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အသည္းကြဲတာတို႔၊ ကိုယ္ကသစၥာရွိေပမယ့္ သူကထားသြားတာတို႔၊ ကိုယ္ဒီေလာက္ခ်စ္တာကို သူကဘာလို႔တန္ဖိုးမထားရတာလဲတို႔၊ ကိုယ္ခ်စ္သေလာက္ ဘာလို႔ျပန္မခ်စ္ရတာလဲတို႔ စသည္စသည္ မ်ားစြာပါပဲ။ ဒီေတာ့ အခ်စ္နဲ႔ ပါတ္သက္လို႔ ခံစားရတဲ့ေရာဂါေ၀ဒနာကို သက္သာႏိုင္ဖို႔ နည္းလမ္းကေတာ့ အေတာ္ေလးကို လိုအပ္ေနတယ္ဆိုတာ အေသခ်ာပါပဲ။
အဓိကအေနနဲ႔ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေ၀ခြဲၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းနဲ႔ အခ်စ္ကံေကာင္းျခင္းဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးပဲ ထြက္လာပါမယ္။ အခ်စ္ကံဆိုးတယ္ဆိုတာကေတာ့ ကိုယ့္ခ်စ္သူက ကိုယ့္အေပၚမွာ သစၥာမရွိပဲ ကိုယ့္ကိုထားသြားတာ၊ ကိုယ္တစ္ေယာက္ထဲတင္မဟုတ္ပဲ ရည္းစားအမ်ားႀကီးထားၿပီး ကိုယ့္ကိုလိမ္ညာေနတာ၊ ကိုယ့္အခ်စ္ကို တန္ဖိုးမထားပဲ အေပ်ာ္သက္သက္ သေဘာထားတာတို႔ စသည့္ အခ်က္လက္ေတြေပါ့။ အခ်စ္ကံေကာင္းတယ္ဆိုတာေတာ့ ကိုယ္ကခ်စ္သေလာက္ ကိုယ့္ကိုသူကတန္ဖိုးထားတယ္၊ ကိုယ့္ခ်စ္သူက ကိုယ့္အေပၚမွာ သစၥာေစာင့္သိတာ၊ ကိုယ့္အေပၚမွာသစၥာရွိတာတို႔ေပါ့။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္အေနနဲ႔က အခ်စ္ကံေကာင္းခ်င္တယ္ဆိုရင္.. အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အဓိကသိရမယ့္ အခ်က္ေတြကိုသိၿပီး ေရွာင္သင့္တာ ေရွာင္မယ္ဆိုရင္ အခ်စ္ကံေကာင္းလာမယ္ဆိုတာလည္း မလြဲဧကန္ပါပဲ။ အကုသိုလ္ကံေတြေရွာင္ရင္ ကုသုိလ္ျဖစ္လာသလိုပါပဲ။ ခ်စ္ေနရတဲ့သူေတြမွာလည္း အခ်စ္ကံဆိုးတာေတြ ေရွာင္လိုက္ရင္ အခ်စ္ကံေကာင္းေတြ ျဖစ္လာမွာပါ။ ဒီေတာ့ အဓိကအေနနဲ႔ အခ်စ္ကံေကာင္းခ်င္တယ္ဆိုရင္.. အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အဓိက အခ်က္ေတြနဲ႔ ဘာလို႔အခ်စ္ကံဆိုးရတာလည္းဆိုတာ သိဖုိ႔လိုအပ္ၿပီေပါ့။
ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ႕ တရားေတာ္ေတြဟာ အေၾကာင္းတရားကိုျပၿပီး ေဟာျပဆံုးမတဲ့ အဆံုးမေတြပါ။ ဒီအေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္ ဒီအက်ိဳးတရားေတြခံစားရတယ္.. ဒီအက်ိဳးေတြမခံစားရခ်င္ရင္ အေၾကာင္းတရားေတြ ကင္းေအာင္လုပ္ေဆာင္ပါဆိုတဲ့ အတိုင္းပါပဲ။ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အက်ိဳးေတြမခံစားရခ်င္ရင္ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕အေၾကာင္းတရားေတြသိဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အဆိုးကံေတြ ၾကံဳေတြ႔ရတယ္ဆိုတာ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အဆိုးကံေတြ အတိတ္ဘ၀က က်ဴးလြန္ခဲ့လို႔ပါ။ အတိတ္က ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေရွးယခင္ဘ၀ေတြက အတိတ္ကံလည္းပါ၀င္သလို ယခုဘ၀ရဲ႕ ေရွ႕ပိုင္းအတိတ္ကံေတြလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ အခ်စ္ကံေချခင္းရဲ႕ အဓိကအေၾကာင္းရင္းကေတာ့ အခ်စ္ေရးမွာ သစၥာမရွိျခင္း၊ တနည္းအားျဖင့္ အခ်စ္ေရးေဖာက္ျပန္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ခ်စ္သူ၊ ကိုယ့္အိမ္ေထာင္ဖက္အေပၚမွာ သစၥာမရွိဘဲ တျခားတစ္ေယာက္၊ သို႔မဟုတ္ တျခားအေယာက္မ်ားစြာနဲ႔ ေဖာက္ျပန္ေနတာဟာ အခ်စ္ကံေခေစတဲ့ အဆိုးကံကို ထူေတာင္ေနတာပါ။ အဲ့ဒီ့ကံေတြ အက်ိဳးေပးတဲ့ဘ၀မွာ ေသခ်ာေပါက္ အခ်စ္ကံေတြဆိုးေနအံုးမွာပါပဲ။
အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အဓိကအေၾကာင္းရင္းကို ဆရာေတာ္အရွင္ဆႏၵာဓိကက ေဟာျပဆုံးမ ထားျပန္ပါေသးတယ္.. “အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အဓိကေနာက္တစ္ခ်က္အေနနဲ႔ကေတာ့ အခ်စ္ေရးမွာ သစၥာမရွိျခင္းပါပဲ။ ကိုယ့္မွာ ခ်စ္တယ္လို႔ ဖြင့္ေျပာထားၿပီးသား တရား၀င္ခ်စ္သူရွိပါလွ်က္ တျခားတစ္ေယာက္နဲ႔ အီစီကလီ လုပ္တာမ်ိဳး၊ ဘာလိုလို ညာလိုလို ေရာတာမ်ိဳး၊ တစ္ဖက္သားအေပၚ ရင္ထဲက တကယ္မခ်စ္ပါဘဲ ခ်စ္ဟန္ေဆာင္တာမ်ိဳး၊ တစ္ဖက္သားကိုယ့္အေပၚမွာ ေၾကြသြားေအာင္ စတာေနာက္တာမ်ိဳး၊ တစ္ဖက္သားရင္ထဲမွာ ကိုယ္ကုိခံစားသြားရေအာင္ ကလိတာ ရိတာမ်ိဳး၊ အေပ်ာ္သေဘာနဲ႔ လူတကာအသည္း လွည့္ပတ္ခြဲတာမ်ိဳး၊ အေပါင္းအသင္းေတြၾကား တလြဲဂုဏ္ယူခ်င္စိတ္နဲ႔ ျမာေပြတာ၊ ရႈပ္တာမ်ိဳး၊ ပံုလာလာ ေျပာတိုင္းယံုတတ္တဲ့ အလြယ္ယံုသူေတြအေပၚ ပံုေျပာေကာင္းၿပီး မ်က္ႏွာမ်ားတာမ်ိဳး၊ မဆြတ္ခင္က ညြတ္ခ်င္ေနတဲ့ အညႇာလြယ္သူေတြအေပၚ ပလီပလာခၽြဲႏြဲ႔ၿပီး ေက်ာရရံု ၾကံတာမ်ိဳး၊ တစ္သက္တာယံုမွတ္လို႔ အရွက္ပါပံုအပ္သူေတြအေပၚ စားၿပီးနားမလည္ မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္တာမ်ိဳး၊ လက္မထပ္ေသးခင္ အခ်စ္နယ္ကၽြံၿပီး ႀကိဳပြိဳင့္ရိုက္တာမ်ိဳး စတဲ့ စတဲ့အခ်က္ေတြေၾကာင့္ အခ်စ္ကံဆိုးရတာပါ” လို႔ ဆရာေတာ္က ေဟာျပဆံုးမေတာ္မူပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္အေနနဲ႔ ဆရာေတာ္က လူအမ်ားစုမသိႏိုင္တဲ့ တလြဲထင္ၿပီး အေကာင္းထင္ေနတဲ့ အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့ အခ်က္ေတြကို ေဟာျပဆံုးမထားျပန္ပါေသးတယ္။ “အခ်စ္ကံေခေစၿပီး တလြဲအေကာင္းထင္ေနတဲ့ အလြဲအခ်က္ေတြကေတာ့ အခ်စ္သ၀န္တိုျခင္း(သို႔မဟုတ္) အခ်စ္သ၀န္ေၾကာင္ျခင္းပါပဲ။ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့သူက အျခားတစ္ေယာက္၊ သို႔မဟုတ္ အျခားအေယာက္ေပါင္း မ်ားစြာအေပၚ က်ယ္ျပန္႔သန္႔ရွင္းတဲ့ ခ်စ္ျမင္းေမတၱာေတြ မွ်ေ၀ေပးေနတာအေပၚ မနာလို မရႈဆိတ္ျဖစ္ၿပီး ဟိုလူ႔မခ်စ္ရ၊ ဒီလူ႔မခ်စ္ရ၊ ဘယ္သူနဲ႔မေပါင္းရ၊ ဘယ္၀ါနဲ႔မပတ္သက္ရလို႔ မနာလိုစကားေတြ ေျပာၾကားေနတာ၊ သ၀န္တိုအမိန္႔ေတြ ထုတ္ျပန္ေနတာဟာ အခ်စ္ကံေခေၾကာင္း မေကာင္းမႈအကုသုိလ္ေတြ ဆည္းပူးစုေဆာင္းေနတာပါပဲ။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ရိုးသားသန္႔စင္စြာ ခ်စ္ခင္ေနၾကသူေတြကို ကိုယ့္အထင္နဲ႔ကိုယ္ မေတာ္မတရားစြပ္စြဲၿပီး၊ သို႔မဟုတ္ ကိုယ့္စိတ္နဲ႔ႏိႈင္းအရိုင္းသတ္မွတ္ၿပီး ခ်စ္မင္မႈပ်က္ျပားသြားေအာင္ လုပ္တာေတြဟာ ကေလးသိပ္ဆန္လြန္းတဲ့ အခ်စ္ကံေခေစတဲ့ စိတ္ထားေတြပါပဲ” လို႔ ဆရာေတာ္က ေဟာျပဆံုးမထားျပန္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ လက္ရွိမ်က္ေမွာက္အတြင္းမွာ အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့ အခ်က္ေတြကို ဆရာေတာ္က ျမင္သာေအာင္ ဆြဲထုတ္ျပလိုက္တာပါပဲ။
ေနာက္အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းကေတာ့.. ကိုယ္ကသစၥာေမတၱာေတြ ေစတနာေတြမွန္ကန္စြာနဲ႔ ခ်စ္ေပမယ့္ ကိုယ္နဲ႔တန္တဲ့ေစတနာမ်ိဳး ျပန္မရတဲ့ ခ်စ္ျခင္းေတြ ဆုံဆည္းၾကရတဲ့ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းမ်ိဳးပါ။ ငါဒီေလာက္ခ်စ္တာ ငါ့ကိုျပန္မခ်စ္တာ ဘာလို႔လဲဆိုတဲ့ အေတြးမ်ိဳးေပါ့။ ငါဒီေလာက္သူ႔အေပၚသစၥာရွိတာ ငါ့ကိုဘာလို႔ ျပန္ၿပီးသစၥာမရွိရတာလဲဆိုတဲ့ အေတြးမ်ိဳးပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဗုဒၶဘာသာမွာ ေကာင္းတာလုပ္ရင္ ေကာင္းက်ိဳးရမယ္.. မေကာင္းတာလုပ္ရင္ မေကာင္းက်ိဳးရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေကာင္းတာေတြ လုပ္ေနေပမယ့္ ေကာင္းတာေတြ မျဖစ္ၾကေသးတာ ရွိၾကသလို. ဆိုးတာေတြလုပ္ေနေပမယ့္လည္း ဆိုးတာေတြမျဖစ္ၾကေသးတာရွိတတ္ပါတယ္။ မေကာင္းတာလုပ္တဲ့သူေတြပဲ ေကာင္းစားၿပီး ေကာင္းတာလုပ္တဲ့သူေတြဆိုးေနရလို႔ ငါလည္းမေကာင္းတာလုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အမွားႀကီး မွားသြားပါလိမ့္မယ္။ ဗုဒၶရဲ႕အဆံုးမေတြဟာ တစ္ဘ၀ထဲကိုကြက္ၾကည့္ၿပီး.. ေကာင္းတာေတြလုပ္ေနတာ ေကာင္းတာလည္း ျဖစ္မလာဘူးလို႔ ေျပာလို႔မရပါဘူး။ သံသရာနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ေတြးေတာၾကည့္ရမယ့္ အသိဥာဏ္နဲ႔ယွဥ္တဲ့ အဆံုးမေတြပါ။ လက္ရွိမွာ ေကာင္းတာေတြလုပ္ေနေပမယ့္ ေကာင္းတာေတြျဖစ္မလာတာဟာ အတိတ္ကံအက်ိဳးေပးေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ အတိတ္ကံမွာ သူမ်ားခ်စ္ျခင္းပ်က္ဆီးေအာင္၊ သူတစ္ပါးခ်စ္ျခင္း ေကြကြင္းေစေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ဖ်က္ဆီးခဲ့တာေတြ၊ ကာေမသုကံက်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ အကုသုိလ္ကံေတြ၊ တစ္ပါးသူေတြ ခ်စ္ခင္ေနၾကတာကို စိတ္၀မ္းကြဲေအာင္ ဂုန္းေလ်ာခဲ့တာေတြ စသည့္အခ်က္ေတြဟာ အခ်စ္ကံဆိုးျခင္းရဲ႕ အတိတ္အေၾကာင္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ လက္ရွိအခ်စ္ကံေတြ ကိုယ္ကေကာင္းေအာင္လုပ္ေနေပမယ့္ အတိတ္ကဆိုးကံပါလာတဲ့အတြက္ အခ်စ္ကံေတြ ဆိုးေနရတဲ့အခ်က္ေတြပါပဲ။
အထက္ပါအခ်က္ေတြဟာ အခ်စ္ကံဆိုးေနတဲ့သူေတြ အခ်စ္ကံေကာင္းသြားေစႏိုင္ေအာင္၊ ေမတၱာစစ္ေမတၱာမွန္နဲ႔ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးတတ္ေစႏိုင္ဖို႔အတြက္.. ဆရာေတာ္အရွင္ဆႏၵာဓိကရဲ႕ ေဟာျပဆံုးမခ်က္ေတြပါပဲ။ တကယ္လည္း လက္ရွိမ်က္ေမွာက္မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ လက္ရွိအျဖစ္ပ်က္ေတြကို ဘုရားရွင္၏တပည့္သားတစ္ပါးတစ္ေနနဲ႔ လူငယ္ေတြ လမ္းလႊဲမေရာက္ရေအာင္ နားလည္လြယ္ေအာင္ ေစတနာေမတၱာအျပည့္နဲ႔ ေဟာျပဆံုးမေပးတဲ့ အင္မတန္ တန္ဖိုးရွိတဲ့ ေမတၱာစကားေတြပါပဲ။ တကယ္ေတာ့ ကိုယ့္ခ်စ္သူအေပၚမွာ စစ္မွန္တဲ့ေမတၱာနဲ႔ သစၥာရွိရွိ မခ်စ္ႏိုင္တာဟာ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕အေျခခံအက်ဆံုးျဖစ္တဲ့ ကံနဲ႔ကံရဲ႕အက်ိဳးကို မယံုၾကည္ျခင္းပါပဲ။ ေကာင္းတာလုပ္ရင္ ေကာင္းက်ိဳးေပးမယ္.. မေကာင္းတာလုပ္ရင္ မေကာင္းက်ိဳးေပးမယ္ဆိုတဲ့ ကံနဲ႔ကံရဲ႕အက်ိဳးအေပၚမွာ မယံုၾကည္ျခင္းပါ။ ကိုယ္မဟုတ္တာလုပ္တာ သူသိတာမွတ္လို႔ဆိုၿပီး လုပ္ခ်င္တာလုပ္တာဟာ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုမၾကည္ညိဳတဲ့စိတ္ေတြ မ်ားသထက္မ်ားေအာင္ အားထုတ္ေနတာနဲ႔တူပါတယ္။ သူတစ္ပါးမသိေအာင္ လိမ္ညာေနရတဲ့အတြက္လည္း အနည္းဆံုး ဗုဒၶဘာသာရဲ႕အေျခခံျဖစ္တဲ့ ငါးပါးသီလေတာင္ ပ်က္ျပားသြားရပါေတာ့တယ္။ ဒီေတာ့ တစ္လိမ္ေပၚ ႏွစ္လိမ္ဆင့္ၿပီး အကုသုိလ္ေတြမ်ားသထက္ မ်ားရပါေတာ့တယ္။ အကုသုိလ္ေတြမ်ားလာျခင္းရဲ႕အေၾကာင္းဟာ အဆိုးကံေတြျဖစ္သထက္ျဖစ္ဖို႔လမ္းကို အေရာက္ျမန္သြားေစတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ ေနာက္ဆံုးေတာ့.. ကုိယ္က သစၥာမစစ္တဲ့အခ်စ္ေတြ သူမ်ားကိုေပးေတာ့.. ကိုယ့္အေပၚလည္း သစၥာမရွိတဲ့အခ်စ္ေတြ ေပးတဲ့သူနဲ႔ပဲ ဆံုဆည္းၾကရေတာ့တာေပါ့။
အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့အေၾကာင္းရာေတြဟာ အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့အခ်က္ေတြနဲ႔.. အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြပါပဲ။ လူသားအမ်ားစု မကင္းႏိုင္တဲ့အခ်စ္ကို ဘယ္သူမဆို အခ်စ္ကံေကာင္းခ်င္ၾကမယ္ဆိုတာ မလြဲပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ အခ်စ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ အျပဳမႈေတြဟာ အခ်စ္ကံဆိုးေစတဲ့အခ်က္ေတြလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အခ်စ္ကံေကာင္းေစတဲ့အခ်က္ေတြလား ဆိုတာေတာ့ ေသခ်ာစမ္းစစ္ၾကည့္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ကိုယ္ကအခ်စ္ကံေကာင္းေအာင္ သစၥာရွိရွိ အေကာင္းကံေတြ ခ်စ္ေနေပမယ့္ အခ်စ္ကံေတြဆိုးလာရင္လည္း အတိတ္ကံအေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္ ျဖစ္လာတယ္ဆိုတာကို နားလည္လက္ခံႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ေနနဲ႔ အတိတ္ကံလည္း ဆိုးတာေတြေလ်ာ့နည္းလာေအာင္.. လက္ရွိေတြ႔ၾကံဳေနတဲ့ အခ်စ္ကံဆိုးေတြကို အေကာင္းကံအခ်စ္ေတြ ျဖစ္သထက္ျဖစ္လာေအာင္ သစၥာတရားကို လက္ကိုင္ထားျခင္းဟာ အဓိကအေျခခံအခ်က္ပါပဲ။
ဓမၼဒူတ ဆရာေတာ္အရွင္ေဆကိႏၵ ေဟာျပဆံုးမေပးတဲ့ ဥပမာအတိုင္းဆိုရင္ေတာ့.. အခ်စ္ကံေတြေကာင္းၿပီး အေကာင္းကံေတြျဖစ္ခ်င္ရင္ေတာ့ ပက္ပယ္စက္စက္ရိုးသားလိုက္စမ္းပါ ဆိုတာပါပဲ။ ဒီစကားေလးဟာ ရွင္းရွင္းေလးနဲ႔ အင္မတန္ ေလးနက္ပါတယ္ေနာ္။ ဒီေတာ့ ဘယ္သူေတြဘယ္ေလာက္ သစၥာမရွိေနေန.. ဘယ္သူေတြပဲ မိုးခါးေရေသာက္ေနပါေစေလ.. ျပဳသူအသစ္ခံရသူအေဟာင္းဆိုတဲ့အတိုင္း ဆိုတာေလးကို အရင္ဆံုး ႏွလံုးသြင္ဆင္ျခင္လိုက္ပါ။ ကိုယ့္အေပၚ သစၥာမရွိတဲ့အခ်စ္ေတြနဲ႔ ခ်စ္လာခဲ့ရင္လည္း ကိုယ္ေပးဆပ္ရမယ့္ အေဟာင္းေၾကြးေတြေက်သြားေအာင္ ဆပ္ေပးတဲ့အတြက္ ေက်ေက်နပ္နပ္ခြင့္လႊတ္လိုက္ပါ။ သူ႔အတြက္ေတာ့ အကုသုိလ္ကံအသစ္ေတြကို ဘ၀သံသရာမွာ ခႏၶာနဲ႔ေပးဆပ္အံုးမွာပါလားဆိုၿပီး ဂရုဏာသက္လိုက္ပါ။ ကိုယ့္အေနနဲ႔လည္း အခ်စ္ကံဆိုးေတြ ထပ္မျဖစ္ရေအာင္ ကိုယ္ခ်စ္ရတဲ့သူကို သစၥာရွိရွိနဲ႔ရိုးရိုးသားသား ခ်စ္လိုက္ပါလို႔ ေျပာခ်င္မိပါတယ္။ ကဲ.. အခ်စ္ကံဆိုးေတြ ေပ်ာက္ေစခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေကာင္းကံေတြ အၿမဲခ်စ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားလိုက္ပါလို႔ ေျပာလိုက္ပါရေစ။ အခ်စ္ကံဆိုးေတြနဲ႔ ေ၀းႏိုင္ၾကပါေစ..။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဆရာေတာ္အရွင္ဆႏၵာဓိက၏ “အေကာင္းကံခ်စ္မွ အခ်စ္ကံေကာင္းမယ္” ဆိုတဲ့ဓမၼစာအုပ္ကို မွီၿငမ္းကိုးကား၍ ေရးသားထားပါသည္။
ဧဒင္ဥယ်ာဥ္မွကုူးယူပါသည္
No comments:
Post a Comment